Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Trasa metra B slaví výročí, komunističtí pohlaváři ji otevřeli přesně před 25 lety

  15:10aktualizováno  15:10
Přesně 2. listopadu 1985 se sešli komunističtí pohlaváři ve stanici metra B Náměstí Republiky. Přestřihli pásku a zahájili provoz na lince B. Trasa měla sedm stanic a měřila 4,9 kilometru.

Soudruzi přestřihli pásku ve stanici metra Náměstí Republiky a zahájili tak provoz na trase metra B. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Výstavba třetí trasy pražského metra označené jako I.B začala v roce 1979. Výstavba prvního úseku "béčka" trvala vzhledem ke geologickému podloží celých šest let. V prvním plánu projektanti navrhli a vyprojektovali trasu se sedmi stanicemi. Konečnými byly Sokolovská (dnes Florenc) a Smíchovské nádraží.

Hloubení stanice Smíchovské nádraží. Vpravo je budova vlakového nádraží.

K nepoznání a doslova v obří jámu se proměnila na několik let křižovatka Anděl na Smíchově. Tady se začal budovat jeden ze dvou výstupů stanice Moskevská. Její interiér se od ostatních stanic lišil, byl totiž z mramoru po vzoru metra v Moskvě a navrhli ji projektanti ze SSSR. O pár dní později byla v Moskvě otevřena stanice Pražskaja.

Stavba stanice metra B Moskevská (dnes Anděl) na křižovatce Anděl. Vlevo stojí bývalá továrna Tatra, vpravo je Štefánikova ulice s budovou, kde nyní sídlí radnice Prahy 5.

Stanice byla v zemi nejdřív vyhloubena, jak je vidět na fotografii nahoře, po dokončení ji dělníci zakryli. Dnes na jejím místě stojí kancelářská budova a obchody. Stejný postup byl Na Knížecí, kde je do vestibulu hned několik vstupů. Stanice nesla jméno Moskevská.

Vstup do stanice Moskevská (nyní Anděl) Na Knížecí.

Se složitým geologickým podložím se projektanti a dělníci potýkali zejména v centru Prahy, například při výstavbě stanice Můstek nebo Náměstí Republiky. Stanice se tenkrát takzvaně hloubily, to znamená, že se z povrchu vykopala veliká jáma a potom se "zastřešila".

Stavba stanice metra B Můstek na Jungmannově náměstí. Pohled do Jugmannovy ulice..Stavba stanice metra B Náměstí Republiky. Vlevo ulice Na Poříčí, vpravo bývalá celnice a ulice V Celnici.

Na stavbu stanice Můstek vjížděli stavbaři z Jungmannovy ulice (vlevo). Při stavbě stanice Náměstí Republiky (vpravo) v podstatě vyhloubili celé náměstí před bývalou celnicí.

Další úsek, který pak začali dělníci na "béčku" kutat, byl označen III.B a vedl ze Smíchovského nádraží na Dukelskou, která dnes nese název Nové Butovice. Měl tři nové stanice: Radlická, Švermova (nyní Jinonice) a zmíněnou Dukelskou. Zprovozněn byl v roce 1988.

Část trasy označená jako II.B z Florence na Českomoravskou byla zprovozněna až po sametové revoluci 22. listopadu 1990. Měřila 4,4 kilometru a měla čtyři stanice.

Stanice metra B Palmovka, která byla otevřena 22. listopadu 1990.

Mezi nově otevřenými stanicemi byla po revoluci stanice Palmovka (na snímku). "V devadesátých letech se dostavěla linka až na Zličín a později i na druhé straně k Černému mostu," řekl iDNES.cz historik Dopravního podniku Pavel Fojtík.

PRAŽSKÉ METRO V DATECH

6. ledna 1966 - zahájena výstavba podpovrchové tramvaje

15.března 1967 - výstavba první stanice metra - Hlavní nádraží

20.ledna 1969 - zahájena ražba prvního tunelu metra mezi stanicemi Pražského Povstání a Vyšehrad

24. března 1971 - rozhodnuto o nákupu vozů typu Ečs ze SSSR

9. května1974 - zahájen provoz na prvním provozním úseku trati C

12. srpna 1978 - zahájen provoz trati A

2. listopadu 1985 - zahájen provoz trati B

22. února 1990 - přejmenováno 13 stanic: Leninova - Dejvická, Dukelská - Nové Butovice, Švermova - Jinonice, Moskevská - Anděl, Sokolovská - Florenc, Fučíkova - Nádraží Holešovice, Gottwaldova - Vyšehrad, Mládežnická - Pankrác, Primátora Vacka - Roztyly, Budovatelů - Chodov, Družby - Opatov, Kosmonautů - Háje

13. - 15. srpna 2002 - povodeň zničila 19 stanic, škody byly 7 miliard

22.3.2003 obnoveny poslední dvě stanice Křižíkova a Invalidovna

26. června 2004 - prodloužení trasy C o stanice Kobylisy a Ládví

8. května 2008 - zatím poslední zprovozněný úsek z Ládví do Letňan

12. dubna 2010 - poklepání základního kamene prodloužení trasy A z Dejvické do Motola

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Miloš Zeman vystoupil na Žofínském fóru (22. června 2017)
Zemanův zdravotní stav je velmi dobrý, trápí ho jen neuropatie, uvedl Hrad

Zdravotní stav prezidenta Miloše Zemana je podle komplexního vyšetření ze závěru července velmi dobrý, uvedla v tiskové zprávě Správa Pražského hradu....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Třetí srpnový víkend proprší, příští týden se slunečné počasí vrátí

Závěr týdne bude deštivý, nejvíce srážek se objeví v sobotu, kdy bude pršet na celém území. V neděli se začne postupně vyjasňovat a v průběhu pracovního týdne...  celý článek

Ivana Zemanová oznámila na tiskové konferenci strany SPO, že má její manžel...
Zeman může kandidovat na Hrad, nasbírali mu 59 263 podpisů občanů

Prezident Miloš Zeman je druhým kandidátem na post příští hlavy státu, jemuž se už podařilo nasbírat potřebný počet podpisů občanů, aby mohl svůj post...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.