Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Domorodcům u amazonské dálnice vypálili osady, o domov přišly tisíce lidí

  15:14aktualizováno  15:14
Proslulá Transamazonská dálnice budí vášně i 40 let po svém otevření. Neutuchající spory původních domorodých obyvatel a lidí, kteří komunikaci používají k přepravě, vyvrcholily před Vánoci, kdy vandalové vypálili některé osady domorodců jako odvetu za údajné únosy.

Transamazonská dálnice je dlouhá úctyhodných 5 600 kilometrů. | foto: Profimedia.cz

Během série útoků vandalové vypálili nekolik osad, a o bydlení tak přišly asi tři tisíce lidí. Asi 140 nemocných dětí a žen muselo později vyhledat dočasný azyl ve vojenské základně nedaleko brazilského města Humaita.

K brutální akci prý vandaly vyprovokoval nedávný případ trojice zmizelých mužů, kteří se ztratili 16. prosince při cestě po Transamazonské dálnici někde na území kmene Tenharim. Právě členové tohoto domorodého kmene byli obviněni z jejich únosu. Měli se tak mstít za smrt jednoho ze svých vůdců z počátku prosince, píše server independent.co.uk.

Nedomorodé obyvatele pak rozohnilo také rozmístění ilegálních stanovišť na dálnici, na kterých domorodci vybírají své vlastní mýtné. Tím podle svých slov chtějí kompenzovat ztráty, které jim provoz na dálnici přináší. Protestující tak mimo vypálení domů zaútočili i na tato stanoviště, v ruce měli mačety a sekery.

Dálnice s parametry polní cesty

Národní fond pro ochranu domorodých obyvatel v tiskovém prohlášení uvedl, že útoky byly "neospravedlnitelné a nelegální". Zlobě vandalů padlo za oběť také několik vozidel a člunů tohoto fondu.

"Od vybudování Transamazonské dálnice v roce 1972 se nenašly žádné alternativy, jak minimalizovat dopad na území Tenharimů," uvedl mluvčí fondu a dodal, že i proto si domorodci staví vlastní mýtné brány. Vůdci jednotlivých vesnic dokonce v reakci na vyšetřování případu zmizelých mužů uvedli, že dočasně přeruší vybírání mýta.

Transamazonská dálnice je 5 600 kilometrů dlouhá silnice, která prochází brazilskými státy Piaui, Maranhão, Tocantins, Pará a Amazonas. Hlavním smyslem stavby bylo dopravně propojit tyto regiony navzájem a také se sousedními státy Peru a Ekvádorem. Výstavba trvala šest let, první automobily na dálnici vyjely 30. srpna 1972. Po otevření dálnice se začala v oblasti rozšiřovat těžba, nová komunikace totiž těžařským firmám umožnila bezproblémovou dopravu dřeva

Kolosální dopravní stavba sice ve svém názvu nese pojmenování dálnice, do jejích parametrů má však hodně daleko. Pouze malá část z ní je totiž asfaltována, i následkem toho je během dešťů sjízdná jen obtížně.

Autoři:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.