Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvaje se na Václavské náměstí nevrátí. Budou jezdit „Sherwoodem“

  11:44aktualizováno  11:44
Pražský magistrát plánoval, že vrátí tramvaje na Václavské náměstí, a spojí tak Vodičkovu ulici s Vinohradskou třídou. Praha 1 se však důrazně postavila proti. Nyní to vypadá, že tramvajové koleje v budoucnu protnou Vrchlického sady před hlavním nádražím, tedy pověstný Sherwood.

Plánovaný návrat tramvají na Václavské náměstí se nejspíš konat nebude. Ilustrační snímek | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Vášnivé debaty o návratu tramvají na Václavské náměstí se chýlí ke konci. Rýsuje se totiž kompromisní řešení. Magistrát, který tuto vizi prosazoval, zřejmě ustoupí tlaku radnice Prahy 1 a koleje povede jinudy.

Nynější nejpravděpodobnější variantou je vést tramvaje z Vinohradské, mezi budovami Národního muzea přes magistrálu a dále pak podél ní směrem k hlavnímu nádraží. Tím se splní požadavek města na spojení Vinohrad se čtvrtěmi na pravém břehu Vltavy. Jediné spojení dnes zajišťuje přetížená křižovatka I. P. Pavlova.

Plánovaný návrat tramvajové dopravy na Václavské náměstí se neuskuteční, nově

Tramvaje by podle nového plánu měly jezdit přes Vrchlického sady.

Představa, že by koleje protínaly pod Muzeem přímo Václavské náměstí, tak jak tomu bylo před 30 lety (podrobnosti najdete zde), se tedy zřejmě nenaplní.

"Sice to ještě není finální dohoda, nicméně právě tato varianta se zdá jako nejreálnější. Nejenže vznikne velmi potřebné spojení Vinohrad s Masarykovým nádražím, ale i s hlavním nádražím," řekl primátor Tomáš Hudeček.

Zvažovaná trať by měla protnout problematické Vrchlického sady před nádražním vestibulem. Cestující by tak již nemuseli chodit na čtvrt kilometru vzdálenou tramvajovou zastávku v Bolzanově ulici.

Vrchlického sadům by zavedení tramvají mohlo prospět

Na špatnou návaznost největšího českého nádraží na povrchovou síť MHD upozorňují experti již řadu let.

"Myslím, že tramvaje v Sherwoodu pomohou vyřešit i problémy s narkomany a bezdomovci, kteří se tam stahují. Zmenšíme sice o kousek parkové plochy, ale ty jsme schopni nahradit jinde," tvrdí starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.

Podle něj se navíc rekonstrukce Vrchlického sadů již delší dobu připravuje, takže by bylo elegantní spojit tyto práce s položením tramvajových kolejí.

"Toto vedení trati má své výhody i nevýhody. Jednoznačným přínosem je, že napojí důležitý dopravní bod - hlavní nádraží - na tramvaj, což vylepší jeho spojení s Vinohrady a Vršovicemi," zamýšlí se technický ředitel Dopravního podniku Jan Šurovský. Takto vedená trať podle něj určitě tramvajovou síť "zpevní".

Její funkce jako zálohy trati v Ječné ulici bude však krkolomná. "Z tohoto pohledu je to horší varianta než vést trať přímo přes Václavské náměstí," říká Šurovský. Cestující totiž do Vodičkovy či Jindřišské nesveze.

"Úplně ideální by pro tuto oblast byla podpovrchová tramvaj, nikoliv metro, ale jen tramvaj vedoucí kousek pod zemí. V tomto řešení mi chybí větší propojení trati s Václavským náměstím, ta horní půlka by to snesla," domnívá se odborník na hromadnou dopravu Vladimír Návrat.

Podle něj je problém dopravy v centru města ten, že je obsluhováno metrem v podzemí, což je jistá časová bariéra. "Cesta od Muzea na Můstek je daleko, přesto lidé do metra nepůjdou, protože tam budou rychleji pěšky. Tramvaj je hned vidět, ušetří čas a byla by tu atraktivnější. Nicméně musí to posoudit i architekti, protože to s sebou nese i negativní jevy, například hluk. Z dopravního hlediska by to ale bylo dobré," říká Návrat.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.