Pro některé z lidí, kteří přežili ve zdraví nebo s menšími zraněními páteční nehodu dvou tramvají, možná dnes všechno skončí. Vyzvednou si od policistů v Novém Jičíně věci, které ztratili při havárii nebo zahodili při úprku do bezpečí, a budou se snažit co nejdříve zapomenout.
Nic ale ještě nekončí pro patnáct vážněji zraněných, kteří leží v nemocnicích. A všechno teprve začíná pro vyšetřovatele z policie a Drážní inspekce.
"Musíme vyslechnout všechny zraněné, budou se zhotovovat znalecké posudky, dosud jsme ještě nevyslechli řidiče jedné z tramvají, který byl vážně zraněn," řekl novojičínský policejní vyšetřovatel Jaroslav Kornecki. Řidiči hrozí až desetileté vězení, pokud se potvrdí, že vyjel na trať, aniž by k tomu měl svolení dispečera. Zatím podle vyšetřovatelů Drážní inspekce vše nasvědčuje tomu, že udělal chybu.
|
Přestože včerejší rekonstrukce na místě nehody ukázala, že oba řidiči začali brzdit okamžitě, jakmile se spatřili v protisměru, k zabránění střetu to nestačilo.
"Zraněný řidič je při vědomí a už jsme s ním mluvili, ale ještě jsme jej nevyslechli," řekl vyšetřovatel.
Neřekli mu ale, jaké následky nehoda zanechala. K tomu tady nejsme my, ale psycholog. Myslím, že řidič teď zpytuje svědomí," řekl Kornecki.
Policie zatím ještě stále dává dohromady seznam všech cestujících, spočítala už předběžně škodu, která je ve výši 2,7 milionu korun.
|
"O elektronickém zabezpečení jsme uvažovali"
Bývalý generální ředitel Dopravního podniku Ostrava František Vaštík odpovídá na dotaz, zda nebylo chybou, že jednokolejná trať, na kterou desítky let vjížděly tramvaje, nebyla dostatečně zajištěna.
"O elektronickém zabezpečení tratě jsme uvažovali, pro letošek bylo naplánováno položení optického kabelu, na který mělo být zabezpečení instalováno," uvedl František Vaštík.
"Je možné, že se o této investici uvažovalo, ale v tuto chvíli to nemohu potvrdit ani vyvrátit, tyto informace nebyly v mé pravomoci," řekl místopředseda představenstva Dopravního podniku Ostrava František Kořínek.
Do pondělí, kdy by se na trať mezi Porubou a Kyjovicemi měly vrátit tramvaje, chtějí představitelé Dopravního podniku vybudovat prozatímní systém zabezpečení, který by podobným nehodám zabránil.
"Konkretizovat jednotlivé kroky, které chceme učinit, by bylo předčasné, vše se musí projednat s Drážním úřadem, ale v podstatě nám jde o rozbití stereotypu, který řidiči na zastávkách mají, tedy zastavit, otevřít dveře, zavřít dveře a jet. Chceme tam vytvořit takové podmínky, aby řidič musel udělat alespoň tři nezávislé úkoly, než by mohl vyjet," vysvětlil František Kořínek.
"Obecně by se dalo říct, že tam chceme mít kombinaci fonického, mechanického a optického úkolu," popsal Kořínek způsob, který by měl umožnit bezpečné fungování tratě do okamžiku, kdy bude instalováno elektronické zabezpečovací zařízení.
To budou zástupci Dopravního podniku teprve vybírat. "Výběr elektronického zabezpečení nelze udělat ze dne na den, existují zde určité zákonné limity. Nejprve je potřeba udělat projekt, pak vše musí odsouhlasit Drážní inspekce a v neposlední řadě je tady i stavební povolení," vysvětlil Kořínek.