Dopravní podnik snižuje počet nedělních spojů o čtvrtinu – dopoledne nebude většina tramvají jezdit čtyřikrát za hodinu, ale jen třikrát. To znamená, že komu ujede vůz před nosem, bude na další čekat dvacet minut.
"Počínaje 4. lednem je v nedělním dopoledním provozu nově zaveden jednotný interval 20 minut na všech linkách kromě linek 7, 9, 11, 22, které mají interval 10 minut," uvádí Ropid, společnost, která jízdní řády pražské hromadné dopravy sestavuje.
Ale i na linky, které budou jezdit po deseti minutách, vyjede méně vozů. Dosud totiž jezdily po sedmi a půl minutách.
Naopak posílí nedělní provoz tramvají s čísly 4, 15, 16, 21, jež dosud dopoledne nejezdily. I tady je však jeden háček. Linku číslo 15 by Pražané na mapách v tuto dobu hledali marně. Neexistuje. Je totiž dlouhodobě zrušena kvůli uzavřené tramvajové trati na Letné, kde se stavějí tunely městského silničního okruhu. - čtěte Ulice Milady Horákové je neprůjezdná. Jezdí se po staveništní silnici
Místo ní část trasy obsluhuje číslo 36 jezdící mezi Vypichem a Divokou Šárkou.
DP šetří na provozu i platech
Podtrženo, sečteno: jízdní řády od zítřka změní dvaadvacet denních tramvajových linek z pětadvaceti, které v hlavním městě jezdí. Beze změny vyjedou v neděli dopoledne jen linky číslo 2, 6 a 13 – tedy ty, jež o víkendu vůbec nejezdí.
Změny v dopravě
Linky 4, 15, 16, 21 pojedou v neděli dopoledne po 20 minutách. Linky 7, 9, 11, 22 mění interval v neděli dopol. ze 7,5 na 10 minut. Metro Mezi Ládvím a Letňany na lince C pojede každý druhý spoj (po–pá). |
Změny Dopravní podnik obhajuje aktuálními přepravními průzkumy. Prý ubylo cestujících a lidé si v neděli ráno rádi přispí. Jenže je tu i druhý důvod – dopravce musí výrazně šetřit.
Důvodem je slabší finanční injekce z magistrátu. Zatímco v roce 2008 mohl podnik počítat s částkou kolem 12 miliard korun, letos dostane od města zhruba devět miliard. Praha Dopravnímu podniku ubrala především v oblasti investic, peníze na běžný provoz zůstávají téměř stejné, ve výši 7,1 miliardy korun.
Přesto se manažeři podniku strachují, že na provoz peníze nebudou stačit. Loni v květnu totiž dopravce otevřel nový úsek metra z Ládví do Letňan. Částka od města však celoroční provoz tohoto úseku nepokryje.
Přitom podle odhadů stojí jen provoz jedné stanice, byť by do ní nepřijela jediná souprava, celých 200 milionů korun ročně.
Další možností je i zmrazení platů
Snaha ušetřit se proto projeví v jízdním řádu. A to nejen zmiňovanými delšími intervaly tramvají a metra, ale i zavedením takzvaného pásmového provozu na trase metra C v úseku Ládví – Letňany. To znamená, že mezi těmito stanicemi pojede od pondělí 5. ledna v pracovní dny pouze každá druhá souprava.
Další možností, kde ušetřit, je i zmrazení platů pro zaměstnance Dopravního podniku. A nebo také zdražení jízdného, které však vedení města odmítá.
Mnohem reálnější je tedy to, že více než jedenácti stovkám lidí pracujících v podniku neporostou platy. O této možnosti chce vedení společnosti začít jednat s odbory do poloviny ledna.
Kolektivní smlouva zaručující růst mezd o inflaci sice platí i pro letošní rok, manažeři však chtějí prosadit dodatek, který by růst zmenšil. Jedná se i o snížení příplatků za hodiny, které musí řidiči strávit v garážích či vozovnách mimo špičku, když není o hromadnou dopravu mezi cestujícími takový zájem.
Průměrná mzda v dopravním podniku činí nyní 26 270 korun. Plat řidičů se pohybuje mírně nad hranicí 28 tisíc.
Na mzdách firma vyplatí svým pracovníkům necelé čtyři miliardy korun ročně.