Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvajáci vozy nezastaví

  20:04aktualizováno  20:04
Praha - Pražané, kteří se báli, že 19. února nevyjedou tramvaje, mohou být klidní. Zástupci Federace řidičů tramvají a dalších odborových organizací, kteří od rána jednali s vedením dopravního podniku, totiž přistoupili na to, že jejich pracovní vytížení a platy do 1. července posoudí nezávislá instituce. Federace řidičů tramvají poté odvolala stávkovou pohotovost, kterou vyhlásila 5. února.

Federaci tramvajáků, která protestovala proti tomu, že mají šoféři tramvají nižší platy než řidiči autobusů a strojvůdci metra, ujistil generální ředitel dopravního podniku Milan Houfek, že podle nezávislého šetření budou stanoveny i jejich mzdy.

Co tramvajáci také žádali
Federace také žádala, aby byl odvolán náměstek Karel Kebrle, potvrdil ráno její předseda Antonín Dub. Podleněj se k federaci přidala i část členů hlavní odborové organizace elektrických drah.

Dub předal ČTK materiál, v němž obvinil DP z nehospodárnosti. Jeho vedení podle mluvčí podniku Zuzany Knoblochové označilo Dubovy informace za "nepravdivé, neověřené a účelově vytržené z kontextu".

Podle Duba DP nechává v depu na Pankráci rezivět čtyři nízkopodlažní tramvaje, které koupil za 94 milionů korun. Nová smyčka Smíchovské nádraží prý byla postavena tak, že musela být kompletně přestavěna. Dub kritizoval i výstavbu nové tramvajové trati v Radlické ulici, která údajně nevyhověla normě, a nebyla proto zkolaudována. DP Metro podle Duba převádí mnoho činností na soukromé firmy a propouští zaměstnance. Finanční prostředky za činnosti, které Metro již neprovádí, ale prý závodu zůstaly, stejně jako mzdové prostředky za propuštěné zaměstnance.

PŘEDCHOZÍ VÝVOJ

Tramvajáci hrozili, že zablokují centrum
Řidiči tramvají v boji o zvýšení platů přitvrdili minulo středu. Uvažovali dokonce o tom, že zablokují v ranní špičce dopravu v centru města. "I tuto variantu zvažujeme, protože by byla efektivnější, než kdybychom jenom ráno nevyjeli z vozoven," řekl šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub. Podle něj donutil odboráře k tak razantním krokům Dopravní podnik, které ignoruje jejich požadavky a odmítá platy řidičů tramvají dorovnat na úroveň řidičů autobusů, tedy přibližně na 18 000 korun.

Pražská policejní mluvčí Iva Knolová tvrdí, že policie by proti tramvajákům hned nezasáhla a zaměřila by se především na odklonění ostatní dopravy. "Jestliže by však jejich akce byla úřady městských částí zakázána, tak bychom se je nejdříve snažili přesvědčit, aby s blokádou skončili. Pokud by hrozilo ohrožení zdraví a bezpečností lidí, museli bychom razantně zasáhnout," tvrdí Knolová.

Přes pět set řidičů tramvají z celkového počtu tisíc je členy konkurenční odborové organizace, federantů je asi dvě stě padesát. Šéf většinových odborů Bohumil Ježek se dal slyšet, že stávku svých kolegů nepodpoří. "Zvýšení platů bylo dostatečné, není k tomu důvod," řekl.

Dub však oponuje, že Ježek mluví pouze za závodní výbor. "Mám jasné zprávy o tom, že hodně jejich členů i dalších řidičů, kteří nejsou vůbec v odborech, nás v případném protestu podpoří," dodal.

Mluvčí Dopravního podniku Zuzana Knoblochová tvrdí, že vedení společnosti má připraven krizový plán pro případ, kdyby jeden druh dopravy, v tomto případě tramvaje, na své linky nevyjel. "Udělali bychom všechno pro to, abychom většinu cestujících přepravili náhradní autobusovou dopravou," řekla Knoblochová.   

Jak by městský dopravce zvládl případnou stávku řidičů tramvají, na to mluvčí nedokázala odpovědět. "Neznáme podrobnosti, například rozsah a místa stávky," dodala.

Proti stávce řidičů tramvají se postavili i představitelé města. Předseda dozorčí rady Dopravního podniku náměstek primátora Martin Hejl označil postup řidičů za nekorektní. "Jsem přesvědčen o tom, že k stávce nakonec nedojde. Nevěřím tomu, že by tramvaje nevyjely," dodal Hejl.

Postup Federace řidičů tramvají odsoudili zástupci ostatních odborových svazů, které v Dopravním podniku působí. Ti dali včera najevo, že postoj federace nesdílejí. Vydali společné prohlášení, ve kterém souhlasí s dohodnutým zvýšením platů pro tento rok, které činí sedm a půl procenta pro všechny zaměstnance. Podle nich předseda Dub nepravdivě a zkresleně informuje veřejnost. "On sám s návrhem na zvýšení platů ještě v lednu souhlasil," řekl šéf odborů v závodu Autobusy Karel Soukup. Dub však oponuje tím, že v posledních pěti letech se platy zvyšovaly nerovnoměrně. V roce 1998 a 1999 se podle něj platy řidičů tramvají zvýšily pouze o šest procent, zatímco u strojvedoucích v metru stouply o téměř sedmnáct procent.

Soukup však zdůraznil, že v každém závodě, v metru, autobusech i tramvajích, si odbory o mzdách jednají sami, a záleží pouze na nich, jak se dohodnou s vedením. "Proto by si federace měla zamést nejdříve před vlastním prahem," řekl.

Generální ředitel Dopravního podniku Milan Houfek uvedl, že platy řidičů u jednotlivých druhů veřejné dopravy jsou závislé na kvalifikačních předpokladech. "Zatímco řidičům tramvají stačí pouze tříměsíční kurz bez dalších podmínek, strojvedoucí metra musí být středoškolák s maturitou a čeká jej šestiměsíční odborné školení," dodal.

Podnik: Stávka je nezákonná
Pražští řidiči tramvají vstoupili v pondělí do stávkové pohotovosti. Vadí jim nerovné odměňování zaměstnanců pražského dopravního podniku i to, že podnik údajně nerespektuje jejich pracovní práva. Tramvajáci hrozí, že zablokují městskou dopravu. Dopravní podnik je tímto jednáním překvapen. "Je s podivem, že Federace řidičů tramvají vyhlásila stávkovou pohotovost bez oficiálního jednání s vedením společnosti," sdělila iDNES mluvčí podniku Zuzana Knoblochová s tím, že případné vyhlášení stávky považuje vedení za nezákonné.

Na tomto závěru se dohodlo vedení během svého úterního mimořádného jednání. Zároveň vyjádřilo překvapení nad tím, že federace před vyhlášením stávkové pohotovosti nejednala ani s vedením ani s vlastními lidmi.

"Připravujeme se na stávku. Uvažujeme o zastavení dopravy," řekl iDNES v úterý ráno předseda Federace řidičů tramvají Antonín Dub.

Federace v pondělí jako jediná z odborových organizací nepodepsala kolektivní smlouvu dopravního podniku, která počítá s růstem mezd o 7,5 procenta. Podle Duba je zaměstnavatel obešel. "Vedení se nás snaží vyřadit z kola ven. Smlouvu podepsali bez nás. Nedovolí nám vstoupit do žádných odborů," řekl.

Podle něj se řidiči připravují na stávku. "Zjišťujeme náladu řidičů tramvají. Musí do toho jít všichni, aby to mělo nějakou cenu," dodává Dub. Stávka by podle něj znamenala zastavení jízd pravděpodobně na čtyři až pět hodin v době ranní špičky. "Odboráři se v nejbližší době poradí o možných krocích s právníky a zváží další akce na sobotním jednání federace," upřesnil.

Vedení podniku hodlá vzniklou situaci řešit spolu s federací na čtvrteční schůzce. "Mezi vedením a odborovými organizacemi odštěpného závodu Elektrické dráhy byla domluvena přípravná schůzka pro zahájení kolektivního vyjednávání na tento čtvrtek," dodala Knoblochová.

Problémy tramvajáků
Tramvajácké odbory také chtějí upozornit své kolegy z autobusové dopravy na to, že zaměstnanci metra jsou v DP "nepřiměřeně zvýhodňováni". Dub uvedl, že v roce 1995 byl nastaven systém rozdělování objemu mzdových prostředků pro jednotlivé odštěpné závody. Tehdy však byla v metru přezaměstnanost, metro pak propouštělo a navíc některé činnosti začaly zajišťovat soukromé firmy. "Naopak Elektrické dráhy přijaly téměř 300 řidičů tramvají," uvedl Dub.

Předseda odborů odštěpného závodu Autobusy Karel Soukup řekl, že odbory se v polovině 90. let dohodly s vedením DP na sjednocení mzdových tarifů a příplatků v jednotlivých odštěpných závodech. Při kolektivním vyjednávání se vždy vyjednává o zvýšení objemu mzdových prostředků o určité procento. O jejich rozdělení si každý závod rozhoduje sám. Některý zvýhodňuje určité profese, některý zvyšuje mzdové tarify, jiný dává prémie.

Soukup považuje uzavřenou kolektivní smlouvu za platnou a Federace řidičů tramvají by si měla podle jeho názoru "udělat pořádek nejprve ve svém podniku".

Podle Duba je situace v odměňování v DP mimo jiné důsledkem "boje o moc" uvnitř podniku. Uvedl, že "generální ředitelství nemá plnou kontrolu nad tím, co se děje v odštěpných závodech". Federace řidičů tramvají se bouřila již loni v létě. Poukazovala na špatné pracovní podmínky, zejména na vedro v kabině řidičů, na příliš krátké přestávky a nevyhovující způsob vyřizování stížností cestujících. Nakonec se odbory s vedením DP dohodly. Více o protestech ZDE.

Dub uvedl, že loňské sliby většinou splněny nebyly. Tramvajáci marně čekají na klimatizaci, přestávky se sice trochu prodloužily, ale jsou stále nedostatečné. Proto odbory budou požadovat odvolání dopravního náměstka Elektrických drah.

Dnes zasedá pražská městská rada, a proto se zatím nepodařilo získat k hrozbě stávky stanovisko náměstka primátora a šéfa dozorčí rady DP Martina Hejla.

Řidiči tramvají zablokovali kolektivní smlouvu
Federace v pondělí jako jediná z odborových organizací nepodepsala kolektivní smlouvu dopravního podniku, která počítá s růstem mezd o 7,5 procenta. "Považujeme smlouvu za diskriminační pro elektrické dráhy, protože znevýhodňuje některé profese oproti stejným profesím v jiných odštěpných závodech," řekl Dub.

Mluvčí Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Jana Kašparová potvrdila, že z hlediska zákona o kolektivním vyjednávání je smlouva neplatná. ČMKOS nemůže do sporu zasáhnout, protože odbory řidičů nejsou členem centrály. Podle Kašparové nezbývá odborářům než hledat kompromis. "Jednání je v jejich rukou, tím pádem i životní úroveň zaměstnanců," upozornila.

Mluvčí dopravního podniku Zuzana Knoblochová potvrdila, že pondělní dohoda počítá s nárůstem objemu mezd o 7,5 procent. "Bylo to podepsáno pro následné uzavření kolektivních smluv v odštěpných závodech. Nyní je na odborářích, jak si schválený nárůst objemu mezd dohodnou v rámci mzdových relací," řekla s tím, že kolektivní smlouvy závodů bude představenstvo akceptovat.

Podle Duba je otázka, jak se federace, sdružující 200 z 1050 řidičů tramvají, domůže ve sporu s odborovými organizacemi práva. "Poradíme se s právníky a nemůžeme vyloučit, že se budeme muset obrátit na soud," soudí.

Tramvajové odbory tvrdí, že mzdové prostředky jsou rozděleny mezi závody nerovnoměrně, a tak 7,5 procenta má i různou hodnotu. "Chceme po ostatních odborových organizacích, aby přenechaly část prostředků elektrickým drahám," řekl Dub. "Průměrný plat na metru je o 1500 korun vyšší než na autobusech a autobusy mají o 1500 více než elektrické dráhy. Mezi průměry metra a elektrických drah je rozdíl 3000 korun, mezi řidičem tramvaje a strojvedoucím metra dokonce 7000 korun," vypočítal.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Satelitní pohled na vepřín v Letech na Písecku
Vláda oznámila cenu za vepřín v Letech, stát ho koupí za 450 milionů

Za odkoupení vepřína v Letech na Písecku, který stojí na místě bývalého koncentračního tábora pro Romy, stát zaplatí zhruba 450 milionů včetně daně z přidané...  celý článek

Analýza o přesunech voličů mezi stranami v letech 2013 a 2017.
Babiš a Okamura vysáli levici, od TOP 09 se přebíhalo k ODS, míní analytik

Strany si v předvolebním boji snaží přebírat voliče, výjimkou nebylo ani letošní hlasování. Analýza portálu KohoVolit.eu ukázala, že z něj profitovalo hlavně...  celý článek

Bývalá místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková z ČSSD.
Gajdůšková se vrací do vysoké politiky.. Lidé nepochopili naše hesla, říká

Přes volební mizérii ČSSD zažívá Alena Gajdůšková velký návrat do vysoké politiky. Bývalá senátorka přeskočila z druhého místa kandidátky ve Zlínském kraji...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.