Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvajáci stávku vzdali, čekají na studii

  16:40aktualizováno  16:40
Praha - Dopravní kolaps v Praze je zažehnán. Řidiči tramvají, kteří hrozili, že v pondělí ráno nevyjede jediná souprava, se dohodli s Dopravními podniky. U jednání byl i primátor Pavel Bém. Tramvajáci žádali stejné platy, jaké mají autobusáci. Nakonec se rozhodli počkat do 31. ledna na studii, která náročnost obou povolání porovná.

Zúčastněné strany jednaly v budově Dopravního podniku na Vysočanské. Dohadovaly se čtyři hodiny. Šéf tramvajových odborů Antonín Dub považuje výsledek jednání za úspěch. "Jsem přesvědčen, že ta studie vyzní v náš prospěch," řekl. "Je pravděpodobné, že k některým změnám v platech dojde," naznačil.

Pražský primátor Pavel Bém jednání nechtěl moc komentovat. "Nebylo to jednoduché," řekl jen.

Napětí ve vzduchu visí dál, hrozí ještě větší stávka
Jednání sice zažehnalo stávku, napjaté vztahy odborářů k vedení Dopravního podniku však přetrvávají. Hrozí dokonce ještě větší stávka, než měla být ta pondělní.

Do konce ledna bude platit stávková pohotovost. Pokud nebude do konce ledna studie hotová, vstoupí řidiči tramvají do stávky. Dub oídhaduje, že by mohla být celodenní nebo i časově neomezená.

DÁLE ČTĚTE

Diskuse s předákem tramvajových odborů Antotnínem Dubem
On-line najdete ZDE

Proč hrozila stávka
Tramvajáci si chtěli vymoci stejné platy, jaké berou kolegové u autobusů. Podle šéfa tramvajových odborů Antonína Duba totiž vedení podniku nedodrželo dohody z února minulého roku a nezajistilo vypracování studie, která by porovnala náročnost práce řidičů tramvají a autobusů. (Podrobnosti o požadavcích tramvajáků čtěte ZDE.)

"Management podniku je přesvědčen, že všechny dohody uzavřené s odborovými organizacemi plní a požadavky Federace řidičů tramvají jsou nad rámec vzájemných ujednání," sdělila mluvčí podniku Michaela Kuchařová.

Autobusáci jsou proti tramvajákům

Odborová organizace řidičů pražských autobusů soudí, že jejich práce je náročnější, a zaslouží si takvíc peněz než řidiči tramvají. Nesouhlasí proto s ohlášenou půldenní stávkou, kterou se "tramvajáci" chtějí v pondělí domáhat stejných platů, jaké mají oni.

Šéf autobusových odborů Stanislav Havrlík míní, že požadavky řidičů tramvají ohrožují jednání o zvýšení mezd pro všechny zaměstnance Dopravního podniku.

"Nedohodli jsme se, protože tramvajáci prezentují zkreslené údaje. K platu mají ještě další poplatky, takže rozdíl proti příjmům autobusáků je minimální," řekl před jednáním ředitel Dopravního podniku Milan Houfek.

Odboráři ale trvali na svém. "Pokud nám Dopravní podnik nezvýší tarifní mzdy, v pondělí začne stávka od ranních výjezdů, tedy asi od čtyř a potrvá do dvanácti hodin," upřesnil před jednáním šéf federace Antonín Dub.

DOKUMENT

Popis průběhu jednání mezi vedením DP a odbory

Tramvaje mělo nahradit 130 autobusů
Město se na stávku důkladně připravilo. "Na pět linek nasadíme jako náhradní autobusovou dopravu 130 rezervních autobusů. Cestující budou moci využít i kyvadlových spojů Českých drah spojující severovýchodní okrajové části města s centrem Prahy," uvedla Kuchařová.

Trasy náhradní autobusové dopravy

Palmovka – Vltavská – Těšnov – Václavské náměstí – Karlovo náměstí – Anděl – Sídliště Řepy

Petřiny – Hradčanská – Špejchar

Kubánské náměstí – Koh–i-nor – Náměstí Míru – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí

Modřany – Palackého náměstí – Národní divadlo

Linka 207 bude prodloužena ze zastávky Ohrada do zastávky Jarov

Náhradními autobusy se lidé měli dostat do míst, kde je možné přestoupit na metro či jiné autobusové spoje.

Místo tramvaje X-B, která od povodně nahrazuje poškozenou trasu metra, měl jetautobus mezi stanicemi Palmovka, Vltavská, Těšnov, Václavské náměstí, Karlovo náměstí, Anděl a sídliště Řepy.

Další autobusy vyjedou po trase Petřiny, Hradčanská a Špejchar. Některé spoje budou obsluhovat Modřany přes Palackého náměstí k Národnímu divadlu.

Trasy metra měla propojit linka z Kubánského náměstí přes Koh-i-noor, náměstí Míru a I. P. Pavlova na Karlovo náměstí. Linku číslo 207 dopravce prodlouží z nynější konečné na Ohradě až do zastávky Jarov.

Dopravní podnik se také rozhodl, že od deváté hodiny do ukončení stávky zkrátí intervaly pražského metra. "Na trase A to bude z 300 sekund na 200 a na trase B z 260 na 215 sekund," dodala mluvčí.

Šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub odpovídá po jednání s primátorem novinářům, 5. ledna 2003.

Tramvajáci po jednání s primátorem Pavlem Bémem, 5. ledna 2003.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda Pirátů Ivan Bartoš  odevzdal svůj hlas ve volbách do Poslanecké...
Politici už odvolili. Člen komise v Pardubicích se musel převléci

Češi po čtyřech letech vybírají poslance. V první den voleb dorazily více než dvě pětiny voličů. Hlasovací lístek odevzdali i předsedové politických stran....  celý článek

Volby 2017 na iDNES.cz
ON-LINE REPORTÁŽ: Volby do Poslanecké sněmovny

Dostane se do Poslanecké sněmovny nějaká nová strana? Kdo se stane vítězem? A jaká bude letos volební účast? Sledujte on-line reportáž na iDNES.cz.  celý článek

Na otevření krajského úřadu v Jihlavě čekalo 20. října s žádostí o dotaci na...
Internetu nevěřili, na kotlíkové dotace stálo v Jihlavě frontu 300 lidí

Ačkoli mohli poslat žádost třeba e-mailem, čekalo ráno na otevření krajského úřadu v Jihlavě asi 300 lidí. Přišli se ucházet o „kotlíkové dotace“, někteří před...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.