Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvaj Porsche má mouchy v interiéru, tvrdí konstruktér

  1:00aktualizováno  1:00
Do pražských ulic vyjela před časem první tramvaj s designem od firmy Porsche. Na další vozy si budeme muset ještě počkat, mají před sebou teprve zkušební jízdy. V únoru odstavila novou tramvaj drobná softwarová závada, úpravy by však podle některých názorů zřejmě snesl i interiér soupravy.

Nové tramvaje pro Prahu vyráběla plzeňská Škoda Holding. | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Myslí si to alespoň technik, který se na výrobě tramvají Škoda 14T podílel. Oproti klasickým tramvajím typu T3, které po Praze jezdí nejčastěji, je v některých místech nového vozu nezvykle úzká ulička mezi sedačkami. Je tu o poznání méně místa pro stojící, což může komplikovat pohyb lidí po tramvaji.

"Je to proto, že podvozkové zařízení tramvaje zasahuje do prostoru pod sedačkami. Sedačky jsme tedy museli na toto zařízení nasadit, proto jsou také posazené v řadě naproti sobě, ne za sebou, což je prostorově mnohem úspornější," vysvětluje technik, který si nepřál být jmenován.

Pomohl by schod navíc
Dodává, že řešením by bylo, kdyby byla podlaha v podvozkové části tramvaje o něco výš. Tím by pod ní vznikl dostatečný prostor pro podvozkové zařízení pod úrovní podlahy. Toho by se dalo docílit, pokud by mezi zvýšenou podvozkovou částí a nízkopodlažní, která je určena vozíčkářům a maminkám s kočárky, přibyl jeden schod.

"Takto je to i u tramvají, které škodovka dodává pro Brno, dva schody se jednoznačně osvědčily. Pražský Dopravní podnik si však podle mého názoru objednal pouze jeden schod, protože taková tramvaj se lépe mediálně prezentuje. Je to vyloženě vzhledová záležitost, ovšem už podstatně méně funkční," řekl iDNES technik.

Je to věc zvyku, míní řidič
Stanislav Smejkal, jeden ze čtyř řidičů, kteří novou tramvaj 14T už řídí, říká, že na něj prostory, kde jsou sedačky naproti sobě, také působí poněkud stísněně. Ale v zásadě s technikem příliš nesouhlasí.

"Problém bych v tom neviděl, je to spíš věc zvyku. Zatímco ve zvýšené části je místa méně a vejdou se tam skutečně spíš jen lidé, kteří obsadí sedačky, v nízkopodlažních článcích tramvaje je místa dost. Stojící a lidé méně pohybliví mohou zůstat tam," řekl iDNES Smejkal.

"Nejsem si ani jist, jestli by jeden schod navíc mezi sníženou a podvozkovou částí ušetřil tolik místa, aby se podvozek úplně vešel pod podlahu. Tyhle nové tramvaje mají zcela jiné vybavení než staré T3," míní Smejkal.

Souprava je podle něj jinak prostorově kombinovaná než jsou Pražané zvyklí. Bude tak chvíli trvat, než se lidé naučí prostor využívat.

Designer: Koncepci určil Dopravní podnik
Michal Horáček ze společnosti Exact Technology, který měl spolu s Františkem Pelikánem ze Západočeské univerzity na starost design interiéru, však také není s výslednou podobou tramvaje zcela spokojen.

"Do rozestavení sedaček jsme nemohli nijak zasáhnout, i když bychom to rádi udělali. Dopravní podnik schválil vlastní koncepci ještě dřív, než jsme ji my vůbec viděli. Přišli jsme k vlastně už hotové koncepci, kterou, mám zato, předložil Dopravní podnik ve svém tendru a nedalo se s tím tak hnout," uvedl.

Mluvčí Dopravního podniku Praha Michaela Kuchařová se k otázce rozestavení sedaček a celkové vnitřní koncepci vozu, jak ji ve vypisovaném tendru DP požadoval, nechtěla příliš vyjadřovat.

"Zadávací podmínky tendru obdržel pouze ten, kdo se do výběrového řízení přihlásil. Dopravní podnik se musí v tomto ohledu chovat v souladu s obchodním zákoníkem a nemůže tak podmínky otevřené soutěže zveřejňovat," uvedla pro iDNES.

"První tramvaje jsou však pouze prototypy, pokud zjistíme nějaké nedokonalosti, je možné zapracovat jejich opravení do koncepce dalších tramvají," doplnila Kuchařová.

"Postavení sedaček však určitě DP nebude chtít řešit, to už by byl relativně velký zásah do konstrukce a DP by to stálo moc peněz," míní technik.

Přední dveře jsou jen pro řidiče
Technik poukazuje ještě na jinou nevýhodu tramvaje 14T. Přední dveře soupravy vedou přímo do kabiny řidiče a cestující je tak nemohou využívat. Ve škodováckých tramvajích určených pro polskou Wroclaw už to tak prý nebude.

Podle mluvčí Škoda Holding Radky Pistoriusové je však oddělená kabina řidiče výhodou, protože mu zajišťuje větší bezpečí. V zásadě s ní souhlasí i řidič Stanislav Smejkal. "Určitě je to pro nás výhoda, znamená to větší pohodu při řízení. Díky kamerovému systému navíc neztrácíme přehled o dění uvnitř soupravy."

"Ta oddělená kabina nás popravdě trochu zaskočila, ale jak jsme se dozvěděli, byl to výslovný požadavek Dopravního podniku, takže to asi svůj smysl mít bude," říká Smejkal.

Problém s předními dveřmi by mohl podle řidiče nastat pro nevidomé cestující. "Už se mi stalo, že jsem musel z tramvaje vystoupit a dovést nevidomého ke správným dveřím. Tohle by se asi mělo časem nějak řešit," míní Smejkal.

Pendolino alias motolino
V médiích se před časem také objevily informace, že mezi řidiči se nové tramvaji 14T přezdívá "pražské pendolino", a to kvůli četným závadám, které se měly během zkušebních jízd objevit.

"To je trochu nedorozumění. Sice se tramvaji někdy říká 'pendolino', ale je to kvůli jejímu modernímu vzhledu. Něco takového tu mezi tramvajemi dosud nebylo, stejně unikátní je pendolino mezi českými vlaky. Mimochodem někdy tramvaji také říkáme 'motolíno', podle depa, ze kterého je," podotýká řidič.

Smejkal navíc dodává, že mimo závady na softwaru, která na začátku února odstavila tramvaj do depa (více zde), se na jiné prakticky nepřišlo.

Shodou okolností tramvaj sám tehdy řídil. "Byl to jen uvolněný konektor. Počítač, který celou tramvaj ovládá, závadu vyhodnotil zbytečně vážně. Ještě to odpoledne byla tramvaj zpět v provozu," vzpomněl Smejkal.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rekonstrukce bitvy na Bílé hoře (23. září 2017)
Na Bílé hoře se opět střetli čeští stavové s císařským vojskem

Bitvu na Bílé hoře z roku 1620 připomněla v sobotu rekonstrukce, jíž se zúčastnilo několik stovek lidí v dobových kostýmech. Nechyběla ani děla a jezdci na...  celý článek

Malostranský zápisník Miroslava Koreckého
MALOSTRANSKÝ ZÁPISNÍK: Melancholičtí poslanci a jeden nas..ný komunista

Česká politická scéna je nevyčerpatelným zdrojem řady situací, ze kterých občas zůstane rozum stát. Komentátor MF DNES Miroslav Korecký satiricky glosuje, co...  celý článek

Ivan Pilný vystřídal na ministerském postu svého stranického kolegu Andreje...
Vláda schválila rozpočet. Schodek 50 miliard a penze vyšší o 475 korun

Vláda schválila návrh státního rozpočtu se schodkem 50 miliard korun a posílá ho do Sněmovny. Necelý měsíc před volbami se také důchodci od vlády dozvěděli, že...  celý článek

Zeleninové hranolky
Zeleninové hranolky

Hranolky nemusí být zabijákem diety.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.