Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvaj „Porsche“ má další problém, v zimě nepříjemně píská v zatáčkách

  14:06aktualizováno  14:06
Jízda jednou z nejnovějších tramvají po Praze může být nepříjemná. Některé vozy 14T přezdívané Porsche totiž při teplotách kolem bodu mrazu neuvěřitelně pískají. Dopravní podnik o potížích ví. Chybu však napraví zřejmě až složitý systém, jenž se vyvíjí.

Tramvaj 14T s designem Porsche. | foto: MF DNES

"Cestou z Dejvic až na Anděl jsem několikrát myslela, že vystoupím. V každé zatáčce ten vůz pískal, že to nešlo vydržet. Modlila jsem se, abych už byla v cíli. Ani špunty do uší by tu snad nepomohly," popsala své zážitky z cesty jedním z vozů 14T cestující Markéta Kaucká.

Na stejné trase se o tomtéž přesvědčila i redaktorka MF DNES. Patrně takových "pískajících" vozů bude jezdit ulicemi víc.

"Pískání je způsobené konstrukcí. Tramvaj 14T má neotočné podvozky. Při nižších teplotách je tu velmi těsný kontakt kola s kolejnicí hlavně v zatáčce a tím tramvaje vydávají určitý zvuk," popsala mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Škoda 14T (Porsche)

Maximální rychlost 60 km/h
Počet míst k sezení 69
Cena 60 mil.
Co jí vytýkají
* sedadla umístěná naproti sobě
* špatný vzduch v létě
* podnik zpočátku říkal, že brousí koleje v obloucích. "Snažíme se s DP řešit, jak provoz, i vzhledem ke špatnému stavu tratí, zlepšit. Hluk můžeme zmírnit vypružením brzd," řekla Lubomíra Černá ze Škody T

"Tato vlastnost tramvaje je o to výraznější, když teplota okolí klesá k nule nebo pod bod mrazu. V zimě je obecně takových případů víc," dodal Milan Slunečko z Dopravního podniku.

Nepříjemné vrzání a pískání je podle něj také dáno tím, že mazivo na kola je vstříknuto vždy v momentě, kdy je vůz už v zatáčce, a to je pozdě. Je potřeba, aby tam bylo těsně před obloukem.

Právě to by měl řešit moderní systém, který vyvíjejí technici Dopravního podniku společně s ČVUT.

"Už teď jsou kola mazána, jenže to nefunguje ideálně. Řešit by to měl projekt digitální mapy. To znamená, že si promítnete kolejovou síť do mapy a dáte každému bodu souřadnice. Když bod dobře umístíme před obloukem a tramvaj se k němu přiblíží, software dá pokyn, aby se začalo mazat. Tím se mazivo pěkně roznese a nemělo by nic pískat," popsal Slunečko.

Tramvaje pojedou po trase, kde není tolik zatáček

Vozy přezdívané Porsche přitom pronásleduje jedna potíž za druhou. Podnik za jeden kus zaplatil asi šedesát milionů korun a už se plánuje jejich přeložení na méně "složité" tratě, aby jejich nešvary nebyly tolik znát.

Není to jen pískání vozů, které otravuje cestující uvnitř. Vrzání se rozléhá do okolí i například v zatáčce z Anděla do Lidické ulice.

Technický ředitel Dopravního podniku Jan Šurovský už má plán, jak na to. Vozy chce přesunout na trasy, kde není tolik zatáček.

"S postupnými dodávkami tramvají ForCity budeme moci jejich předchůdce 14T nasazovat na vhodnější tratě, s nižším počtem oblouků. To znamená dát tuto tramvaj do prostředí, kam se lépe hodí. Takovou trasou by mohla být ta, po které jezdí linka 17," řekl Šurovský.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

MUDr. Martin Anders (9.8.2017)
Čekárny psychiatrů praskají ve švech. Obor je podfinancovaný, říká odborník

Čekárny psychiatrů praskají ve švech a pacientů dál přibývá. Nových specialistů se přitom i kvůli podfinancování oboru nedostává. Pomoci by mohla centra...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.