Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvaj na Můstku stojí načerno

  19:35aktualizováno  19:35
Staré Město - Pěší zóně na Můstku už dva měsíce dominuje historická tramvaj. Přesto, že plakát na jejím boku avizuje vznik nové galerie, vůz stále zeje prázdnotou. "V tramvaji chceme instalovat výstavu o historii tramvajové dopravy v Praze. Projekt připravujeme společně s Dopravním podnikem a expozice by měla být každých 14 dnů obměňována," říká majitel tramvaje výtvarník Tomáš Sliva. Místo není zvoleno náhodně - Můstek byl až do začátku 70. let důležitým tramvajovým uzlem hlavního města.
Podle Slivy by tramvaj měla upozorňoat na Muzeem MHD ve Střešovické vozovně, o němž většina turistů proudících centrem vůbec neví.

"V červnu jsme podepsali nájemní smlouvu s magistrátem, který je vlastníkem komunikace. Jelikož jde o kulturní projekt, stojí nás roční pronájem prostoru pouhých čtyřicet tisíc korun. Dosud ale marně čekáme na povolení od odboru dopravy Prahy 1," uvedl  Sliva.

Vedoucí odboru dopravy první městské části Karel Žrout však podotýká, že majitel stále nedodal vyjádření odboru památkové péče. "Rozhodnutí památkářů je nutné, jelikož Můstek je v památkovém pásmu. Tramvaj dnes na pěší zóně stojí neoprávněně," sdělil s tím, že do dvou týdnů by se mělo rozhodnout, co s ní bude dál.

Na radnici totiž přišla stížnost jednoho z nájemců paláce Rapid, před kterým je tramvaj umístněna. "Stěžují si, že kvůli objektu nejsou vidět jejich prostory a snižuje se jim zisk," sdělil Žrout.

"Někdo, komu zřejmě překážíme tramvaj počmáral fixem," říká Petr Vacek, který vůz po tři roky dával dohromady. Reakce většiny kolemjdoucích jsou však podle něj pozitivní. "Hlavně starší lidé, kteří podobné tramvaje ještě pamatují, si pokaždé vyskočí na stupínek a vzpomínají, jak kdysi jezdili, zavěšení na madlech a namačkáni na sebe." 

Vedle stálé expozice budou moci návštěvníci tramvajové galerie vzhlédnou i další výstavy. "Na adventní období plánujeme výstavu grafik Mikoláše Alše, připravujeme výstavu o secesním architektovi Janu Kotěrovi, který dal ve své době podobu pražským tramvajím," uvedl Tomáš Sliva.

Tramvaj číslo 216, vyrobená v roce 1908 v Ringhofferových závodech , patří mezi národní technické památky. "Objevil jsem ji na faře poblíž Olomouce, kde sloužila jako altánek," řekl Sliva. Až do roku 1961 však jezdila po všech pražských linkách, dokonce i po Karlově mostě. Dnes už existují pouze čtyři exempláře tohoto vozu, které lze vidět v muzeích v Amsterodamu, Sarajevu a  Střešovicích.
Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lidé v Krásné Studánce u Liberce odevzdávali své hlasovací lístky na místním...
Strany mají triky k obcházení zákona o darech. Některé ho ignorují úplně

Od koho strany získávají finance a na co je během kampaní využívají. To měl zprůhlednit zákon, o kterém se před volbami mluvilo jako o přelomovém. Podle...  celý článek

Volební superdebata iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu InterContinental. (10....
ANALÝZA: Kudy se Česko může vydat, až rozhodnou voliči

Už teď je pravděpodobné, že změť různých názorů zaznívajících z Poslanecké sněmovny bude po volbách ještě o něco pestřejší než dosud a že ve Sněmovně může být...  celý článek

Volby 2017 na iDNES.cz
ON-LINE REPORTÁŽ: Volby do Poslanecké sněmovny

Dostane se do Poslanecké sněmovny nějaká nová strana? Kdo se stane vítězem? A jaká bude letos volební účast? Sledujte on-line reportáž na iDNES.cz.  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.