Podle úřadů je zachráněných 179, ale stále se pohřešuje 268 lidí a naděje, že se někoho z nich podaří najít živého, je mizivá.
Zkáza trajektuTRAGÉDIE: U korejských břehů se potopil trajekt KAPITÁN: Čelí podezření, že z lodi prchl mezi prvními NÁMOŘNÍK: Nehodu mohl způsobit těžký náklad či výbuch PŘEŽIVŠÍ: Radili nám, ať zůstaneme na místě NADĚJE SLÁBNE: Záchranáři hledají téměř 300 lidí ESEMESKY: Ještě nejsme mrtví, psali cestující z útrob trajektu |
Možná příčina nehody zatím oficiálně nebyla stanovena a vyšetřuje se. Podle sdělovacích prostředků loď v jednom okamžiku údajně provedla prudký obrat, což způsobilo náhlý přesun nákladu, který přepravovala.
To mohlo být příčinou toho, že se začala naklánět, nabírat vodu a rychle se pak převrátila. Většinu cestujících tvořili studenti jedné střední školy.
Záchranáři pumpují do vraku vzduch, avšak potápěči mají kvůli rozbouřenému moři a špatné viditelnosti problém dostat dovnitř.
"Nevidíme dokonce ani bílou barvu lodi. Naši lidé se prostě jen dotýkají trupu rukama," vylíčil situaci podle Reuters jeden z potápěčů. V pátek se jim sice podařilo proniknout do nákladního prostoru, ale ten je od míst určených pro cestující dost daleko.
Kapitána obvinili
Vyšetřování příčin katastrofy se nyní soustřeďuje na chování posádky, včetně možného pozdního povelu k evakuaci, na špatně zabezpečený nákladní prostor a taky na případnou chybnou konstrukci plavidla. Loď však prošla všemi bezpečnostními prohlídkami a splňovala také podmínky pro pojištění.
Vzdušná kapsaTeoretickou naději lidem, kteří mohli přežít ve vzdušných kapsách, dává ještě to, že mořská voda pohlcuje lidmi vydechovaný oxid uhličitý. Záleží ovšem na objemu případných vzdušných kapes, ploše hladiny, které je uzavírají i případném počtu přežívajících, kteří uvnitř kapes dýchají. Loni právě ve vzduchové kapse v lodi potopené u břehů Afriky přežil nigerijský kuchař (video se záchranou kuchaře najdete zde). |
Podle standardů platných v Jižní Koreji čelí 69letý kapitán I Čun-sok trestnímu stíhání a policije jej již zatkla. V době tragédie nebyl u kormidla on, ale třetí lodní důstojník, což ovšem není u plavby tohoto trajektu nezvyklé.
Kapitán i společnost, jíž loď patří, se sice omluvili, avšak rodiče dětí jsou rozhořčeni postupem posádky. Vyšetřovatelé si odnesli ze sídla společnosti Čchonghečin v Inčchonu veškeré dokumenty týkající se plavidla.
Firma provozuje pět lodí a loni vykázala ztrátu v přepočtu 15 milionů korun. Patří dvěma synům majitele jiné lodní společnosti, která zkrachovala v roce 1997.
Kapitán zdržel evakuaci, naznačuje komunikace s pevninou
Plavidlo bylo vyrobeno v Japonsku v roce 1994 a operátor na ní nechal po odkoupení přistavět kabiny ve třech patrech. Toto rozšíření bylo provedeno v letech 2012 a 2013 a váha plavidla se tak zvýšila o 187 tun, její kapacita pro převoz osob o 117 míst. Ve chvíli ztroskotání na ní bylo místo pro 921 lidí.
Britský odborník na stavbu lodí Ian Winkle sdělil agentuře AP, že podobné přestavby plavidel jsou běžné. Stabilitu lodě taková úprava nemohla podle něj moc ohrozit.
Vyšetřování se nyní také zaměřuje na přepis konverzace posádky s dispečerským pracovištěm. Vyplývá z něj, že kapitán nejméně o půl hodiny zdržel evakuaci pasažérů.
Mezi 8:48 a 8:49 místního času provedla loď prudký obrat, ale zatím není jasné, zda šlo o manévr posádky nebo zda na to měl vliv vnější faktor.
V devět hodin loď vyslala tísňové volání a pozemní řízení doporučilo pět minut nato, aby se lidé připravili na opuštění lodě a vzali si záchranné vesty. Člen posádky na to odpověděl, že "se lidé hýbou s obtížemi". Na lodi zazněla výzva k evakuaci půl hodiny poté. Na palubě byla 29členná posádka, z níž se zachránilo 20 lidí.