Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Tragických nehod výrazně ubylo. Díky povinnému dýchání řidičů

  • 57
V loňském roce byl počet smrtících nehod, které způsobili opilí řidiči, dvojnásobný než letos. K snížení počtu dopravních tragédií výrazně přispěly povinné testy řidičů při každé silniční kontrole.

Každého řidiče, kterého zastavíte, necháte dýchnout, zda nepil alkohol, nařídil od začátku letošního roku šéf dopravní policie Leoš Tržil. Bylo to hodně kritizované rozhodnutí. Pravděpodobně však bylo jedním z hlavních faktorů, které už na silnicích pomohly zachránit životy desítek lidí.

Tržil zavedl kontroly kvůli alarmujícím číslům ze silnic: opilci za volantem loni jen od ledna do srpna zabili 88 lidí. Za celý rok bylo obětí 123. Dalších šest tisíc lidí opilí řidiči zranili.

Podíl dopravních nehod zaviněných alkoholem.

Teď čerstvé statistiky ukazují, že obětí prudce ubylo. Do konce srpna jich bylo čtyřicet. Je to pokles o více než polovinu. Po extrémně tragickém loňském roce se tak statistiky vracejí zhruba na úroveň, kde byly v předchozích několika letech.

V těch počet lidí usmrcených opilými řidiči od ledna do srpna obvykle nepřesáhl třicítku. Podle dopravních expertů se na tom policejní plošné dechové kontroly řidičů významně podílejí.

Vězení hrozí i za alkohol bez nehody

"Postup policie má určitě příznivý vliv na chování řidičů," je přesvědčena dopravní psycholožka Pavla Rymešová. Kontroly jsou podle ní významnou, i když ne jedinou příčinou úbytku obětí opilců na silnicích.

"Roli může hrát i nový trestní zákoník, který zvýšil tresty pro ty řidiče, kteří pod vlivem alkoholu zabijí." Podle platných zákonů nyní může opilý řidič dostat až 50 tisíc korun pokuty, a dokonce až tři roky vězení. A to navíc i v případě, že kromě nadýchání alkoholu nic nezpůsobil.

Rozkaz k plošným kontrolám mnozí právníci kritizovali a upozorňovali, že je podle jejich názoru protizákonný. "Policie může testovat řidiče, jen má-li podezření, že jsou pod vlivem alkoholu. Jinak je to zneužití pravomoci," mínil třeba právník Václav Vlk, který se specializuje na vztah státu a lidí.

Tržil: Problémy jsou v celé Evropě

Právníci nezpochybňovali povinnost řidičů dýchat do testeru, když je k tomu policista vyzve, ale tvrdili, že bez podezření, že je řidič opilý, nemá policista vůbec na takovou výzvu právo.

Policie nyní počítá s tím, že v plošných kontrolách bude pokračovat i nadále. "Dechové zkoušky neomezíme. Také si myslím, že u nás je obecně vysoká spotřeba alkoholu a i toto opatření může vést k jejímu snížení. Má to celospolečenský dopad," stojí si nyní za svým rozhodnutím Tržil.

Upozorňuje také, že česká opatření nejsou ve srovnání s jinými zeměmi Evropské unie nijak výjimečná. "S problematikou spojenou s alkoholem za volantem bojuje celá Evropa. I v zahraničí, kde se na opilé řidiče také zaměřují, vědí, že nesmějí polevit," uvedl Tržil.


Nejlepší videa na Revue