Počet mrtvých se loni v ČR snížil o 12 procent ve srovnání s rokem 2010. Klesl z 802 na 707 mrtvých. Vyšší procentuální snížení počtu obětí experti zaregistrovali jen v sedmi státech unie.
Počet mrtvých na silnicích na milion lidí v roce 2011Británie 31 |
Průměrně v EU obětí loni ubylo meziročně o tři procenta, zatímco o rok dříve to bylo o jedenáct procent.
Za tyto celounijní výsledky, které podle představitelů Evropské rady pro bezpečnost silničního provozu (ETSC) nejsou nikterak skvělé, může i fakt, že v řadě zemí mrtvých přibylo. Například v Estonsku to bylo dokonce o 28 procent a ve Švédsku o pětinu.
"Musíme znásobit společné úsilí jak na unijní, tak na národní úrovni, jinak EU riskuje, že se jí nepodaří snížit počet mrtvých na silnicích do roku 2020 o polovinu proti roku 2001," uvedl výkonný ředitel ETSC, což je nezisková organizace sídlící v Bruselu.
V EU v roce 2001 přišlo o život při dopravních nehodách na silnicích 113 lidí na milion obyvatel, celkem 54 352 obětí. Loni to bylo 30 108 mrtvých.
V Česku bylo loni nejméně mrtvých za 60 let
Dopravní statistiky tragických nehod v Česku byly za rok 2011 nejpříznivější od roku 1947. Dopravní experti vidí za snížením počtu mrtvých například kvalitnější vozový park a lepší zdravotní péči. Díky tomu přežije vážné nehody více lidí než v minulosti.
Na snižování počtu nehod a jejich obětí se tradičně zaměřuje i policie, která loni připravila devět celorepublikových dopravně-bezpečnostních akcí, 296 krajských a 1 748 okresních.
Letos se má dopravní policie podle šéfa Leoše Tržila zaměřit, kromě již tradičních kontrol alkoholu nebo stíhání agresivního chování řidičů, také na stav silnic. Policisté na počátku roku slibovali častější kontroly stavu komunikací či opodstatněnosti dopravního značení. (více zde)
Vláda se pak zavázala, že průměr Evropské unie ve statistikách tragických dopravních nehod dosáhne k roku 2020.