Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tragédie v Sao Paulu: místní věděli, že letadlo spadne

  9:50aktualizováno  9:50
Je to, jako když létáte lidem kolem obýváků, popsal reportér britských Timesů Tom Hennigan, jak vypadá přistání na letišti Congonhas v Sao Paulu. Letadla se v brazilském velkoměstě snášejí k zemi nedaleko centra a v těsné blízkosti obytných domů.

Havárie Airbusu v Sao Paulu | foto: Reuters

Není divu, že když tu v noci na včerejšek došlo k nejhorší letecké katastrofě v dějinách Brazílie, lidé pokyvovali hlavou, že něco podobného se dalo čekat.

"Tuhle nehodu jsme už dlouho předvídali,“ citovala agentura Reuters Sandru Assaliovou ze spolku přátel obětí leteckých nehod.

Žlábky až koncem července
Proti pasažérům letu JJ 3054 brazilské společnosti TAM Linhas Aéreas stálo několik nepříjemných okolností. Přistávací dráha v Congonhas je dlouhá 1,94 kilometru (v Ruzyni to je téměř dvakrát více). Seděli v Airbusu A-320, v jednom z největších strojů, které tu smějí přistávat.

Přistávací dráha byla nedávno pokryta novým povrchem, přičemž na žlábky odvádějící vodu se jaksi zapomnělo. Jen několik hodin předtím na mokré dráze "uklouzly“ dva jiné stroje, ale podle zdejších regulí byla dráha bezpečná. Ani na žlábky se ve skutečnosti nezapomnělo - letištní správa odsouhlasila, že budou dodělány až na konci července.

Podobně se správě letiště Congonhas před několika měsíci podařilo zrušit rozhodnutí soudu, který zakázal v Sao Paulu přistávat hned několika těžším typům letadel (airbus mezi nimi nebyl, ale lehčí Fokker 100 ano). Jak tato zapeklitá situace vlastně vznikla?

Jen kousek od centra
Letiště Congonhas bylo postaveno ve 20. letech, takže leží pouhých osm kilometrů od centra města. Sice už není používáno pro mezinárodní lety, ale místní obchodníci ho milují, neboť do centra je to kousek, zatímco na mezinárodní letiště Guarulhos se musí cestovat 35 kilometrů po často přecpaných silnicích.

Správa Congonhasu z tohoto důvodu lobbovala u leteckých společností, aby své lety co nejvíce směřovaly sem, přestože si zaměstnanci letového provozu stěžují na přepracovanost a nízké platy.

Správa si naopak stěžuje, že kontroloři mají špatnou úroveň angličtiny, což zřejmě přispělo k jinému neštěstí z poslední doby, kdy se loni v říjnu nad amazonským pralesem srazila dvě letadla.

Když se kontroloři nedávno odhodlali ke stávce, bylo jim řečeno, že formálně podléhají vojenské disciplíně (pozůstatek vojenské vlády), takže mohou být obviněni ze vzpoury. Po nátlaku generálů se k této verzi přiklonil i bývalý odborářský vůdce Lula da Silva, současný prezident a nejvyšší velitel ozbrojených sil.

Výsledkem tahanic je, že mezi piloty se letišti přezdívá "letadlová loď“, neboť je podobně náročné na něm přistát. Piloti včera soukromě přiznávali, že podle jejich instrukcí si mají přistání pořádně rozvrhnout a v případě nejistoty se o něj pokusit i vícekrát.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Voják syrské armády v provincii Dajr az-Zaur (30. dubna 2017)
Zlikvidovali jsme více než dvě stě bojovníků IS, tvrdí Rusové

Ruské letectvo údajně zabilo přes dvě stě bojovníků teroristické organizace Islámský stát (IS), kteří byli na cestě k východosyrskému městu Dajr az-Zaur ve...  celý článek

Americký torpédoborec John S. McCain po srážce s obchodní lodí nedaleko...
Americký torpédoborec se srazil s tankerem, pohřešuje se 10 námořníků

Americký válečný torpédoborec se v pondělí ráno místního času srazil nedaleko singapurského přístavu s obchodní lodí. Při nehodě se zranilo pět amerických...  celý článek

Narkoman si připravuje dávku heroinu.
Skotsku vymírá „generace Trainspotting“, narkomany kosí podlomené zdraví

Skotsko se už deset let potýká s rostoucím počtem úmrtí spojených s užíváním drog. V přepočtu na milion obyvatel v této statistice dokonce vévodí EU. Podle...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.