Není divu, že když tu v noci na včerejšek došlo k nejhorší letecké katastrofě v dějinách Brazílie, lidé pokyvovali hlavou, že něco podobného se dalo čekat.
"Tuhle nehodu jsme už dlouho předvídali,“ citovala agentura Reuters Sandru Assaliovou ze spolku přátel obětí leteckých nehod.
Žlábky až koncem července
Proti pasažérům letu JJ 3054 brazilské společnosti TAM Linhas Aéreas stálo několik nepříjemných okolností. Přistávací dráha v Congonhas je dlouhá 1,94 kilometru (v Ruzyni to je téměř dvakrát více). Seděli v Airbusu A-320, v jednom z největších strojů, které tu smějí přistávat.
Přistávací dráha byla nedávno pokryta novým povrchem, přičemž na žlábky odvádějící vodu se jaksi zapomnělo. Jen několik hodin předtím na mokré dráze "uklouzly“ dva jiné stroje, ale podle zdejších regulí byla dráha bezpečná. Ani na žlábky se ve skutečnosti nezapomnělo - letištní správa odsouhlasila, že budou dodělány až na konci července.
Podobně se správě letiště Congonhas před několika měsíci podařilo zrušit rozhodnutí soudu, který zakázal v Sao Paulu přistávat hned několika těžším typům letadel (airbus mezi nimi nebyl, ale lehčí Fokker 100 ano). Jak tato zapeklitá situace vlastně vznikla?
Jen kousek od centra
Letiště Congonhas bylo postaveno ve 20. letech, takže leží pouhých osm kilometrů od centra města. Sice už není používáno pro mezinárodní lety, ale místní obchodníci ho milují, neboť do centra je to kousek, zatímco na mezinárodní letiště Guarulhos se musí cestovat 35 kilometrů po často přecpaných silnicích.
Správa Congonhasu z tohoto důvodu lobbovala u leteckých společností, aby své lety co nejvíce směřovaly sem, přestože si zaměstnanci letového provozu stěžují na přepracovanost a nízké platy.
Správa si naopak stěžuje, že kontroloři mají špatnou úroveň angličtiny, což zřejmě přispělo k jinému neštěstí z poslední doby, kdy se loni v říjnu nad amazonským pralesem srazila dvě letadla.
Když se kontroloři nedávno odhodlali ke stávce, bylo jim řečeno, že formálně podléhají vojenské disciplíně (pozůstatek vojenské vlády), takže mohou být obviněni ze vzpoury. Po nátlaku generálů se k této verzi přiklonil i bývalý odborářský vůdce Lula da Silva, současný prezident a nejvyšší velitel ozbrojených sil.
Výsledkem tahanic je, že mezi piloty se letišti přezdívá "letadlová loď“, neboť je podobně náročné na něm přistát. Piloti včera soukromě přiznávali, že podle jejich instrukcí si mají přistání pořádně rozvrhnout a v případě nejistoty se o něj pokusit i vícekrát.