Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tradiční vánoční symbol se drží

  0:01aktualizováno  0:01
Tradiční symbol českých Vánoc - Ježíšek, musí už více než půl století odolávat tlaku dvou velkých konkurentů. Nejdříve se v padesátých letech minulého století přiřítil z východu děda Mráz. Jeho útok byl odražen, přestože se tehdejší prezident Antonín Zápotocký snažil vysvětlit, že je to vlastně Ježíšek, pouze trošku starší. Dnes je daleko větším konkurentem Ježíška Santa Claus, který vtrhl do Česka po pádu železné opony, a to naopak ze západu.

Oproti bezmocnému Ježíškovi-nemluvněti má totiž nespornou výhodu. Dar řeči pomáhá Santa Clausovi doporučovat v televizních reklamách a při různých předváděcích akcích obchodních domů tu nejlevnější mobilní telefony, tu zaručeně nejlepší pračku. Nedílnou součástí každého správného Santy je také velká nůše. Větší než vozík v supermarketu.

"Marketingově vyhrává Santa, spirituálně rozhodně Ježíšek. Na Štědrý den všichni doma zvoníme zvonečkem, ale v obchoďáku potkáváme signálně červeného Santu s velkou nůší, do které se toho vejde opravdu hodně," říká šéf Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš.

Předseda Křesťanské akademie Stanislav Novotný tak skeptický není. "Santa má sice obrovskou publicitu, ale Ježíšek je u nás zatím neporazitelný." Petr Příhoda, který přednáší etiku na I. lékařské fakultě, už Ježíška skoro odepsal. "Santa Claus vyhrává na celé čáře. Je to zosobnění konzumu. Právě konzum je to, co Vánoce zkazilo," říká Petr Příhoda.

To potvrzuje i každoroční růst vánočních tržeb. Za poslední tři loňské měsíce jsme v obchodech utratili 159 miliard korun. V tomto roce by tržby podle Svazu obchodu měly jít nahoru zhruba o čtyři procenta.

Letos se zdá, že se Ježíšek přizpůsobuje nové, konzumní podobě Vánoc. Děti mají možnost napsat svá přání na internet nebo zavolat na Ježíškovu linku, kde se jim ozve osobně. Podle jedné z reklam dokonce jezdí autem.

"Jsou to pouze výjimky. Nikdy nedosáhne marketingové velikosti Santy. Není vizuální, každý si ho může představovat trochu jinak. Proto se nedá tak snadno zneužít," říká k tomu Jiří Mikeš. "Ježíšek byl pouze degradován do role chudého předchůdce Santy," dodává k tomu Petr Příhoda.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Realisté představili svého kandidáta na prezidenta
Realista Hynek získal podporu 22 poslanců pro prezidentskou kandidaturu

Kandidát na prezidenta Jiří Hynek podal u ministerstva vnitra kandidaturu na prezidenta republiky. Podpořilo ho 22 poslanců z pěti politických stran, řekl...  celý článek

Pamětníka holokaustu Jiřího Bradyho ocenila Poslanecká sněmovna medailí a...
Poslanci po hodinách debat požádali vládu o zneplatnění memoranda o lithiu

Poslanecká sněmovna schválila návrh komunistů na zneplatnění memoranda o těžbě lithia, které podepsal ministr průmyslu Jiří Havlíček s australskou firmou...  celý článek

Zemřel válečný veterán Antonín Štícha. Za války spolupracoval s odbojem a...
Zemřel válečný veterán a účastník Pražského povstání Antonín Štícha

Zemřel válečný veterán Antonín Štícha, bylo mu 93 let. Za druhé světové války spolupracoval s odbojem a zapojil se do Pražského povstání. Do armády se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.