Přesně před dvaceti lety začaly stovky trabantů uprchlíků z NDR plnit ulice pražské Malé Strany. Obvykle umělohmotný "trabi" zaparkoval se skřípěním brzd na chodníku, ve spěchu z něho vyskákala rodina a o překot utíkala k západoněmeckému velvyslanectví v naději, že se tak dostane na Západ.
Lobkovický palác se tehdy stal útočištěm pro tisíce východních Němců. Ambasáda praskala ve švech.
Co se stalo s koloniemi opuštěných automobilů, které ucpaly Malou Stranu? MF DNES našla muže, který tehdy tento problém řešil. Osiřelá auta zabavily úřady. A rozprodaly je – byl o ně ohromný zájem, tisíce Čechů tehdy levně přišly k vozu. Archivy vypovídají o tisícovkách trabantů či wartburgů.
Po dvaceti letech jsou všechny záznamy skartovány. Ředitel odboru dopravně správních agend pražského magistrátu Josef Mihalík si na trabantové tsunami pamatuje. Daňové poplatníky prý odtažení či likvidace trabantů nic nestála.
"Stát na tom netratil. Auta, která tu uprchlíci nechali, zkonfiskoval a prodával je za třetinovou cenu v autobazarech po celém Česku. Doslova se po nich zaprášilo. Auta nebyla běžně k mání. Kupovali si je zejména mladí lidé, kteří si nové vozidlo nemohli dovolit," řekl Mihalík.
Ředitel Ústavu pro soudobé dějiny Oldřich Tůma, jenž publikoval o uprchlickém exodu východních Němců několik statí, připomíná jiný komický moment. V archivech našel zmínku o tom, jak příslušník Veřejné bezpečnosti upozorňoval řidiče trabanta, aby neparkoval na zákazu stání.
Řidič ho však ohromil. Vypnul motor a vrazil dopravákovi klíčky do ruky s dodatkem: "Nechte si ho." Načež odkráčel emigrovat na západoněmecké velvyslanectví.
"Trabanty tehdy parkovaly po obou stranách všech ulic Malé Strany," dodává Tůma.
Mnoho východních Němců přicestovalo také vlakem, takže je pak taxikáři vozili k velvyslanectví oklikami, aby se vyhnuli hlídkám Veřejné bezpečnosti a hrozícímu zadržení.
Někdy posloužil uprchlíkům "bakeliťák" jen jako nouzové přepravní vozidlo. Východoněmečtí emigranti totiž často prodali doma všechen svůj majetek a trabanta si pořídili výhradně k jednorázové cestě do Prahy, kde nepotřebný vůz odložili.
Někteří si prý "bakelitovou nouzovku" nestihli opatřit, takže v ulicích Prahy nechávali svá auta – ať šlo o BMW či žigulíky. I ta byla prodána za třetinovou cenu.
Německá vláda se nyní snaží Lobkovický palác, přes který až do pádu berlínské zdi emigrovalo 15 tisíc občanů bývalé NDR, od Česka odkoupit. Němci to vysvětlují rolí, kterou budova sehrála v novodobých německých dějinách.
Uznání se dočkal i trabant. Prototyp "nového trabi" se představí v září na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Nepůjde však již o zapáchající auto s dvoutaktním motorem. "E-trabant" má pohánět elektromotor a bateriím budou dodávat energii střešní solární panely.