MEX: Trabant 50 let na cestách

MEX: Trabant 50 let na cestách | foto: AP

Trabant 50 let na cestách

Berlín - Východoněmecká odpověď na populárního „brouka“ od Volkswagenu se v mnoha směrech nepovedla. Přesto se trabant stal nečekaně kultem. První legendární lidové vozítko z východoněmeckého Zwickau sjelo z výrobního pásu před padesáti lety v listopadu 1957. Poslední plastové vozítko, kterým kdysi jezdili i Václav Klaus a Dagmar Havlová, vyjelo ze cvikovské továrny 30. dubna 1991. Tehdy bylo většinou vnímáno jako špatná reklama na komunismus a východním blokem koloval vtip: „Jak se zdvojnásobí cena trabanta? Naplní se nádrž.“ Dnes už jeden z desítek východoněmeckých „trabi-vtipů“ neplatí. Náhradní díly na lidové vozítko jsou čím dál dražší. Nedávno se tak trabant objevil v žebříčku, kde by ho nikdo nečekal. Obsadil druhé místo v nejvyhledávanějších značkách zlodějů aut. Předstihlo ho pouze porsche.
Trabantů na silnicích ubývá. Mohla by se ale objevit modernizovaná verze této značky. Jen už asi nebude lidová, bude stát milion korun.

Berlín - Konstruktéři trabantů měli původně úplně jinou představu. Vozy, z nichž se nakonec v nedostatkové plánované ekonomice vyklubala bachratá plastová vozítka s pochybným designem, měly být moderní a aerodymické. Kvůli nedostatku peněz se tehdejší komunistická vláda NDR rozhodla stavět unifikovaná auta tak, jak je východní Němci, Češi a Slováci nakonec znají ze svých silnic. Bez větších designérských změn se trabant vyráběl skoro třicet let. I když trabantů ubývá, tak jich dodnes německý úřad pro evidenci aut registroval přes 58 tisíc. V Česku je dodnes přihlášeno zhruba 40 tisíc trabantů.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video