Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Trabant 50 let na cestách

  6:42aktualizováno  6:42
Berlín - Východoněmecká odpověď na populárního „brouka“ od Volkswagenu se v mnoha směrech nepovedla. Přesto se trabant stal nečekaně kultem. První legendární lidové vozítko z východoněmeckého Zwickau sjelo z výrobního pásu před padesáti lety v listopadu 1957. Poslední plastové vozítko, kterým kdysi jezdili i Václav Klaus a Dagmar Havlová, vyjelo ze cvikovské továrny 30. dubna 1991. Tehdy bylo většinou vnímáno jako špatná reklama na komunismus a východním blokem koloval vtip: „Jak se zdvojnásobí cena trabanta? Naplní se nádrž.“ Dnes už jeden z desítek východoněmeckých „trabi-vtipů“ neplatí. Náhradní díly na lidové vozítko jsou čím dál dražší. Nedávno se tak trabant objevil v žebříčku, kde by ho nikdo nečekal. Obsadil druhé místo v nejvyhledávanějších značkách zlodějů aut. Předstihlo ho pouze porsche.

MEX: Trabant 50 let na cestách | foto: AP

Trabantů na silnicích ubývá. Mohla by se ale objevit modernizovaná verze této značky. Jen už asi nebude lidová, bude stát milion korun.

Berlín - Konstruktéři trabantů měli původně úplně jinou představu. Vozy, z nichž se nakonec v nedostatkové plánované ekonomice vyklubala bachratá plastová vozítka s pochybným designem, měly být moderní a aerodymické. Kvůli nedostatku peněz se tehdejší komunistická vláda NDR rozhodla stavět unifikovaná auta tak, jak je východní Němci, Češi a Slováci nakonec znají ze svých silnic. Bez větších designérských změn se trabant vyráběl skoro třicet let. I když trabantů ubývá, tak jich dodnes německý úřad pro evidenci aut registroval přes 58 tisíc. V Česku je dodnes přihlášeno zhruba 40 tisíc trabantů.
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

MUDr. Martin Anders (9.8.2017)
Čekárny psychiatrů praskají ve švech. Obor je podfinancovaný, říká odborník

Čekárny psychiatrů praskají ve švech a pacientů dál přibývá. Nových specialistů se přitom i kvůli podfinancování oboru nedostává. Pomoci by mohla centra...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.