Tak dlouho si premiér Mirek Topolánek stěžoval na to, že si média vybírají jen nepodstatné aférky, místo aby referovala o tom, co důležitého vláda dělá, až se nakonec musel pochválit sám.
V dnešních denících vyšly měsíc a půl před krajskými a senátními volbami celostránkové inzeráty vypočítávající úspěchy jeho dosavadního vládnutí.
MF DNES otiskla inzerát věnovaný zdravotnictví. V textu s podtitulkem "více zdraví pro každého" vláda chválí započatou zdravotnickou reformu či rozvoj stanic záchranné služby. V deníku Právo vyšel inzerát věnovaný sociálním tématům. Podle něj vzrostla životní úroveň rodin s dětmi, neruší se školy v malých obcích a učitelé dostanou čtyři miliardy. Inzerát v časopisu Týden představuje zase "fungující a úsporný stát". Vypočítává, kolik stát pod Topolánkovou vládou na centrální úrovni ušetřil i o kolik peněz navíc naopak poslal obcím.
Až zcela dole na stránce najde čtenář výzvu, aby se zapojil do blíže nespecifikované debaty.
Zajímá nás názor občanů, tvrdí vláda
Kampaň "Vláda pro vás" stála kabinet deset milionů korun. Vláda ji oficiálně zdůvodňuje potřebou zvýšit povědomí občanů o své práci. "Slibujeme si od toho lepší informovanost a zahájení veřejné debaty o našich krocích," uvedl premiér v tiskové zprávě.
Podle mluvčí kabinetu Jany Bartošové navazuje kampaň na letní inspekční kolečko předsedy vlády po jednotlivých resortech, kde Topolánek své ministry vesměs chválil.
Spolu s inzeráty vláda spustila i webové stránky, které Topolánkovo vládnutí v letech 2006 až 2008 rozebírají ještě podrobněji, i s přesnými čísly. Představují celkem deset oblastí, jako je zdravotnictví, doprava, stáří a rodina či rozvoj venkova. Čtenář ale mnoho diskutovat nemůže, stránky nabízejí jen možnost zaslání e-mailu určeného vládě.
Opozice: Je to kampaň ODS za vládní peníze
Celostránkové do modra laděné inzeráty s velkou fotografií Mirka Topolánka tak spíše činí dojem důmyslné předvolební reklamy. Na více než čtyřiceti řádcích vláda vypočítává, co vše pro lidi vykonala, k diskusi pak vybízí jen jedinou větou.
"V inzerátech je upozornění na vládní web s odkazem na web Vladaprovas.cz, kam lidé mohou dokonce zasílat připomínky k jednotlivým zákonům," řekla iDNES.cz mluvčí vlády Jana Bartošová. Inzeráty ale překvapivě vůbec adresu na webové stránky, na kterých má zmíněná debata probíhat, neuvádějí. Odkazují jen na klasický vládní web.
"Spojení s předvolební kampaní je naprosto liché už proto, že je tato vláda trojbarevná a inzeráty informují o činnosti vlády jako o celku. Tato forma je běžnou praxí v okolních evropských zemích," dodala mluvčí vlády.
Inzeráty kritizuje levicová opozice. "Je to kampaň ODS za státní peníze. Neměl bych nic proti ní, pokud by si ji občanští demokraté sami zaplatili," řekl ČTK předseda poslanců ČSSD Michal Hašek. Záležitostí by se podle něj měl zabývat NKÚ i rozpočtový a kontrolní výbor Sněmovny.