Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Topolánek a Dalík zvažují žalobu za reportáž ČT

  12:45aktualizováno  13:06
Premiér Mirek Topolánek a jeho přítel a rádce Marek Dalík zpochybnili nezávislost České televize. Reportáž, která upozornila na podezřelé pozadí Dalíkova podnikání, označili za zaplacenou dehonestující kampaň. Hodlají si stěžovat Radě ČT a nevylučují ani žalobu. Televize nařčení odmítá.

Spojení Marek a Mirek vzbuzuje pochyby novinářů i nevládních organizací. | foto: David Neff

Investigativní reportáž s názvem Tajemný byznys Marka Dalíka odvysílala televize 13. srpna v pořadu Reportéři ČT. Autoři v ní rozkrývají okolnosti budování kariéry pravé ruky Mirka Topolánka na pomezí byznysu a politiky.

Marek Dalík dosáhl podle ČT úspěchu díky svým kontaktům na lidi s problematickou minulostí, kteří ho k Topolánkovi přivedli a současně mu pomohli rozjet jeho PR firmu New Deal Communications. V té nyní působí nebo působili lidé blízcí premiérovi, třeba jeho žena Pavla či ředitel tiskového odboru Úřadu vlády Martin Schmarcz.

Novináři během práce na reportáži poslali Topolánkovi dopis, v němž ho upozorňují na podezřelé vazby jeho spolupracovníka. Odpověď jim překvapivě nepřišla od premiéra, ale Marka Dalíka. To podle ČT vyvolává pochyby, zda se k Dalíkovi a dalším lidem mimo Úřad vlády nedostávají i jiné informace určené výhradně premiérovi, včetně strategických od tajných služeb.

Přítel Mirka Topolánka vzbudil pozornost médií už dříve. Poprvé kauzou Kořistka, v níž ho bývalý poslanec obvinil z pokusu o uplácení. Později Dalík přirovnal svou pozici vůči premiérovi ke vztahu nacistických pohlavárů Martina Bormanna a Adolfa Hitlera.

Topolánek: Je to zaplacená kampaň
Premiér čerstvou reportáž rozčileně okomentoval v deníku Právo jako zmanipulovanou a zaplacenou dehonestační kampaň. "Možná bude předmětem žaloby," řekl šéf ODS a zapochyboval i nad samotnou veřejnoprávností televize.

Stejně včera reagoval i Marek Dalík v radiu Impuls. Pro to, že reportáž byla zaplacená, má prý řadu nepřímých důkazů, které se sbíhají ke skupině osob kolem určitého zhrzeného politika. Na přímý dotaz, zda jde o Vlastimila Tlustého, odpověděl Dalík pouze no comment. Proti údajným lžím se chce spolu s Topolánkem bránit podáním stížnosti na Radu ČT.

Šéfredaktor redakce publicistiky ČT Jiří Vondráček kritiku odmítá. Autoři reportáže dospěli podle něj ke svým závěrům transparentním způsobem a informace, které čerpali z otevřených zdrojů, si předem ověřili. Nařčení ze zkorumpovanosti označil Vondráček za hrubou urážku, na současné politické scéně již obvyklou.

Silná slova o úplatnosti jsou podle spoluautora reportáže Davida Havlíka důsledkem politických poměrů. "Topolánek a Dalík se pohybují v prostředí, kde jsou takové věci asi běžné. V tomhle případě je to asi jediná argumentace, které jsou schopni použít. Místo toho, aby předložili fakta, která zpochybní námi zveřejněné informace," řekl iDNES.cz.

Své hrozby Dalík a Topolánek zatím nevyplnili. "Dosud jsme nic nedostali. Ale předpokládám, že se tak stane. Stížností se budeme zabývat, až si vyžádáme všechny podklady k reportáži. To do příštího termínu jednání koncem srpna zřejmě nestihneme," řekl iDNES.cz předseda Rady Jiří Baumruk.

Nevyloučil ani to, že případem se bude zabývat Etický panel ČT - pětičlenný poradní sbor generálního ředitele, který se vyjadřuje k eticky sporným pořadům.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Ústavní soud v Brně nařídil obnovení případu, ve kterém byl odsouzen muž ke...
I ve vazbě má žena po porodu zůstat s dítětem, nakázal Ústavní soud

Ústavní soud předběžným opatřením zasáhl ve prospěch ženy, která ve vazbě porodila a nemohla s dítětem zůstat. Soud nařídil Vězeňské službě, aby přestala...  celý článek

Vody je méně. Zákaz odebírání vody platí také pro oblast u osady Pekla poblíž...
Potoky u Varů slábnou, vodohospodáři zakázali brát z nich vodu

Vodohospodáři z Povodí Ohře vyhlásili zákaz používat povrchovou vodu, která napájí zdroj pitné vody, přehradu ve Stanovicích. Lomnický potok i jeho přítoky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.