Tony Blair o změnách klimatu: Řešení je nesmírně složité, ale existuje

  13:07
Lídři největších světových ekonomik se sešli v italské L’Aquile. Zabývají se mimo jiné otázkou klimatických změn. Naštěstí existuje cesta, sice nesmírně trnitá, ale přesto schůdná, píše bývalý premiér Velké Británie Tony Blair.

Tony Blair: Řešení existuje. | foto: AP

Za šest měsíců má být v Kodani uzavřena dohoda, takže schůzka Fóra hlavních ekonomik (MEF) přichází v klíčovém okamžiku. Když se mnozí z týchž vedoucích představitelů sešli v dubnu, aby řešili hospodářskou krizi, správně se zavázali, že učiní "vše, co je nezbytné“. Je třeba, aby se ve stejném duchu neslo i jednání v L’Aquile.

Existuje k tomu obrovská vůle. Nová americká administrativa podporuje rázné kroky své země. Čína si klade ambiciózní cíle při snižování energetické náročnosti a mohutně investuje do obnovitelné energie. Také Indie předložila svůj akční plán. Evropa si stanovila za cíl snížit do roku 2020 emise na úroveň o 30 % nižší než v roce 1990, dojde-li k uzavření ambiciózní globální dohody. Japonsko zveřejnilo vlastní návrhy na výrazné snížení uhlíkových emisí. Závazky přicházejí z celého světa.

Praktické problémy však přetrvávají. Požaduje se, aby se celosvětové emise do roku 2050 snížily na méně než polovinu úrovně z roku 1990, přičemž vrcholu dosáhnou před rokem 2020. Protože jsou emise rozvojových zemí celkově nižší než emise rozvinutého světa – a pro udržení hospodářského růstu a boj s chudobou bude zapotřebí, aby se krátkodobě i nadále zvyšovaly –, padl návrh, aby rozvinuté země snížily do roku 2050 emise nejméně na úroveň o 80 % nižší než v roce 1990, přičemž významné kroky k tomuto cíli by se měly učinit již v průběhu příštího desetiletí.

Je to i na rozvojových zemích

Také rozvojové země budou muset přispět k tomuto úsilí tím, že v nadcházejících desetiletích podstatně zpomalí růst emisí a postupně ho zcela zastaví. Pro USA by takové závazky znamenaly snížení emisí na zhruba desetinu dnešního množství na obyvatele, zatímco Čína by musela vytvořit nový, nízkouhlíkový model hospodářského rozvoje. Pro všechny země je to velká výzva – revoluce vyžadující obrovský politický posun.

Dobré na tom je, že pokud se zaměříme na jasné, praktické a splnitelné cíle, lze dosáhnout výrazných snížení a současně zajistit, že bez ohledu na přesnou podobu prozatímního cíle zaujme svět v rozumném časovém horizontu radikální novátorský přístup. Nová zpráva projektu "Breaking the Climate Deadlock“ ("Únik z klimatické slepé uličky“), což je strategické partnerství mezi mým úřadem a organizací The Climate Group, ukazuje, že do roku 2020 lze dosáhnout výrazných snížení, zaměříme-li se na určité klíčové technologie, přijmeme prokazatelně fungující politická opatření a budeme již dnes investovat do rozvoje těch technologií budoucnosti, které musí nějaký čas dozrávat.

Sedm osvědčených přístupů

Možná nejzajímavějším faktem, který vyšel najevo, je skutečnost, že plných 70 procent snížení plánovaného do roku 2020 lze dosáhnout investicemi do tří oblastí: zvýšení energetické účinnosti, omezení odlesňování a využívání nízkouhlíkových energetických zdrojů včetně jaderné a obnovitelné energie. Tohoto snížení lze docílit zavedením pouhých sedmi osvědčených přístupů – standardů obnovitelné energie (například garantované výkupní ceny nebo standardů portfolia obnovitelných zdrojů), opatření na zefektivnění průmyslu, budování kódů, standardů úspornosti vozidel, standardů obsahu uhlíku v palivech, standardů pro spotřebiče a politiky snižování emisí z kácení a ničení lesů (REDD).

Všech sedm politik již bylo úspěšně zavedeno v různých zemích po celém světě, ale je potřeba je rozšířit. Systémy emisních povolenek či jiné metody oceňování uhlíkových emisí sice mohou přinejmenším krátkodobě pomoci motivovat firmy k investicím do nízkouhlíkových řešení, avšak k dosažení vytčených cílů je zapotřebí těchto sedmi politických opatření – a také přímých vládních akcí a investic.

V dlouhodobějším měřítku potřebujeme rovněž technologie typu CCS (zachycování a ukládání uhlíku), rozšíření jaderné energetiky a nové generace solární energetiky spolu s rozvojem technologií, o jejichž potenciálu či dokonce existenci se dosud neví. Z hlediska kodaňské konference je důležité, aby již dnes padla rozhodnutí o investicích, které přinesou užitek později.

Drtivá většina nových elektráren v Číně a Indii – nezbytných coby tahounů industrializace, která pozvedne stamiliony lidí z chudoby –, bude například uhelných. To je prostě fakt. Rozvoj CCS nebo její alternativy, která umožní, aby se i uhlí stalo čistým zdrojem energie, je proto nutným předpokladem splnění cíle pro rok 2050. Investovat však musíme ihned, seriózně a prostřednictvím globální spolupráce, abychom do roku 2020 byli schopni rozšířit CCS nebo zavést jiné alternativy.

Renesance jaderné energetiky bude vyžadovat velké rozšíření počtu kvalifikovaných vědců a techniků. Elektromobily si vyžádají rozsáhlé úpravy infrastruktury. Systémy malých sítí mohou umožnit velké úspory emisí, ale potřebují plán zavedení do praxe. Tato opatření nějaký čas potrvají, ale investice vyžadují ihned. Z krátkodobého hlediska se jako samozřejmé opatření mohou jevit nízkoenergetické osvětlení a úsporné průmyslové motory, avšak ani ty zdaleka nevyužíváme v takové míře, v jaké bychom mohli.

Vůle i cesta

Víme tedy, co je třeba udělat, a máme nástroje k tomu, abychom svých cílů dosáhli. Vedoucí představitelé MEF proto mohou sebevědomě přijmout prozatímní i dlouhodobé cíle doporučené vědeckou komunitou: udržet oteplování pod úrovní dvou stupňů Celsia, během příštích deseti let zastavit růst objemu emisí a do roku 2050 snížit globální emise ve srovnání s rokem 1990 nejméně na polovinu.

Rozvinuté země se budou moci zavázat ke snížení emisí o 80 % oproti úrovni z roku 1990 do poloviny století, jak už mnohé z nich učinily, a poskytnout rozvojovým zemím nezbytnou finanční a technologickou podporu při snaze o adaptaci a zmírnění dopadů. Rozvojové země těšící se této podpoře pak budou muset vytvořit a zavést "plány nízkouhlíkového růstu“, které podstatně zpomalí a nakonec zastaví růst jejich emisí. Těmito závazky položí vedoucí představitelé MEF, jejichž země produkují více než tři čtvrtiny světových emisí, pevné základy pro úspěch v Kodani.

Mezi L’Aquilou a Kodaní se bezpochyby povedou složité diskuse o prozatímních cílech pro rozvinuté země. Tyto cíle jsou sice důležité, avšak největší význam má dohoda o opatřeních, která v konečném důsledku nasměrují svět na novou cestu k nízkouhlíkové budoucnosti.

Po celá léta se právem kladl důraz na přesvědčování lidí, že musí existovat dostatečná "vůle“ řešit otázku klimatických změn. Vedoucí představitelé, kteří se s tímto problémem potýkají i uprostřed hospodářské krize, však potřebují vědět, že kromě vůle existuje také "cesta“. K úspěchu je zapotřebí kombinace obojího. Naštěstí tato cesta – nesmírně trnitá, ale přesto schůdná – existuje.

© Project Syndicate, 2009.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Oheň zachvátil brzy ráno nízký průmyslový objekt v Otrokovicích. (23. srpna...

VIDEO Přes šest tisíc případů za loňský rok museli řešit hasiči ve Zlínském kraji. Statisticky jde o...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

Z politiky se vytrácí obsah, mluví do ní natřásající se tetky, říká Decroix

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Čína je pilířem nového světového řádu, řekl Orbán a kývl na její mírový plán

9. května 2024  20:05

Čína je jedním z pilířů nového světového řádu a Maďarsko podporuje její mírový plán pro Ukrajinu,...

ANO chce odložit korespondenční volbu na dobu po volbách v příštím roce

9. května 2024  5:15,  aktualizováno  20:05

Přímý přenos Poslanci se přou o zavedení korespondenční volby pro české občany v zahraničí. Sněmovnu opět...

Za nové zuby si připlatíme, mnozí zubní technici skončí. Na vině je nařízení EU

9. května 2024

Premium Zubní techniky ohrožuje nová legislativa. U každé zubní náhrady by teď měli plnit stejné povinnosti...

V Rakousku zemřel 54 letý Čech, po vypadnutí z kajaku zemřel v nemocnici

9. května 2024  19:59

Při jízdě na kajaku dnes u rakouské obce Weissenbach am Attersee zemřel 54letý Čech. Zkušený...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...