Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sám používá silná slova, vysvětlil soud rozsudek v kauze Pitomio

  10:38aktualizováno  10:38
Nezdráhá se vyprávět vulgární vtipy, je politicky nekorektní a sám používá silná slova, píše se o Tomio Okamurovi ve verdiktu Vrchního soudu v Praze, který má k dispozici server Lidovky.cz. Především kvůli těmto skutečnostem prohrál v lednu Okamura soud s magazínem Reflex o to, zda ho ve svých článcích mohl oprávněně přezdívat Pitomiem.

Tomio Okamura | foto: tomio.cz

„Jedná se sice o výraz expresivní nelichotivý, ale nikoliv apriori vulgární, přičemž fakticky lze pro něj nalézt oporu v obsahu článků, které zevrubně popisují, proč jsou určité žalobcovy myšlenky potenciálně společensky nebezpečné a proč je proto lze považovat s jistou dávkou novinářské zkratky až za pitomosti,“ stojí v rozhodnutí Vrchního soudu v Praze, který má server Lidovky.cz k dispozici. Potvrdil tak, že přízvisko Pitomio použil Reflex v daném kontextu oprávněně.

Spor poslance a předsedy hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomia Okamury s magazínem Reflex se týkal pěti článků z roku 2012 a 2013, ve kterých redakce vylíčila Okamuru jako klauna se jménem Pitomio. Okamura se bránil žalobou, vyhrál ale jen napůl.

V roce 2015 Městský soud v Praze nařídil magazínu Reflex, aby se omluvil pouze za dva články - pozvánku „Sledujte s námi první povolební debatu“ a komentář šéfredaktora Reflexu Marka Stoniše. Podle soudu v nich autoři použili přezdívku samoúčelně, píše server Lidovky.cz. Zbylé články byly podle soudkyně v pořádku a Okamura tak nedosáhl ani na požadované odškodné ve výši 300 tisíc korun.

Okamura se odvolal k Vrchnímu soudu, ten ale v lednu v případu rozhodl stejně (psali jsme zde). Podle předsedkyně odvolacího senátu Mileny Opatrné odvedli její kolegové z městského soudu precizní práci a dokázali určit hranici mezi ochranou důstojnosti a svobodou projevu.

Ani jeden ze soudů nedošel k závěru, že by časopis Reflex závažně poškodil Okamurovu důstojnost a to zvlášť, když má sám předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie zvláštní způsob sebereprezentace. „Nezdráhá se ani vyprávět vulgární vtipy, natáčí názorový videovstup z masážního lůžka, či tělocvičny a podobně,“ píše se o Okamurovi v rozsudku. Soud vzal podle soudkyně Opatrné v potaz skutečnost, že sám žalobce vystupuje provokativně, propaguje politickou nekorektnost, sám často volí silná slova a snaží se působit kontroverzně.

Proti rozsudku se mohou obě strany dovolat k Nejvyššímu soudu. Časopis Reflex ale o takovém kroku podle jeho šéfredaktora Marka Stoniše neuvažuje a spor má za uzavřený. Okamura se k možnému dovolání zatím nevyjádřil. Již dříve serveru sdělil, že další kroky zváží na základě toho, až dostanu písemné odůvodnění rozsudku.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Milan Chovanec na sjezdu ČSSD v Brně (10. března 2017)
Chovanec chtěl omluvu od Pelikána za slova, že policie ovlivňuje volby

Slova ministra spravedlnosti Roberta Pelikána, že policie se žádostí o vydání Andreje Babiše snaží ovlivnit volby, vyvolala spor s ministrem vnitra Milanem...  celý článek

Ostrý provoz na dálnici D11 u Hradce Králové (21.8.2017).
Na novém úseku dálnice u Hradce začal ostrý provoz, D11 teď měří 90 km

Silničáři otevřeli před patnáctou hodinou nový tříkilometrový úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Stalo se tak 39 let poté, co celé dílo začalo růst od Prahy....  celý článek

David Rath při vynesení rozsudku Nejvyššího soudu v Brně v kauze nezákonných...
K Čapímu hnízdu vypovídali na policii i bývalí hejtmani Rath a Bendl

O dotaci pro farmu Čapí hnízdo, kvůli níž chce policie stíhat šéfa hnutí ANO Andreje Babiše, vypovídali na policii bývalí středočeští hejtmani Petr Bendl a...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.