Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na své pozici nelpím, řekl Ťok. ČSSD přinesla variantu kuponů na mýto

  20:21aktualizováno  20:21
Ministr dopravy Dan Ťok připustil, že by za jistých okolností nemusel být po pondělním rozhodnutí vlády o tom, jak chce od ledna příštího roku stát vybírat mýto na dálnicích, dál členem kabinetu. „Já už jsem říkal několikrát, že na své pozici nelpím. Není mým snem zůstat ministrem co možná nejdéle,“ řekl Ťok po jednání koalice.

Ministr dopravy Dan Ťok | foto:  Petr Topič, MAFRA

Hájí variantu prodloužit bez výběrového řízení smlouvu s rakouskou firmou Kapsch, což sociální demokraté považují za nezákonnou variantu. Smlouva státu se společností Kapsch je uzavřena do konce roku a Ťok pokračování spolupráce hájí tím, že nebylo možné vypsat řádnou soutěž.

„Shodli jsme se na jednom, že naší prioritou je mýto vybírat i po roce 2016,“ řekl Ťok. „Dohodli jsme se, že připravíme na vládu materiál, který bude doplněn argumentací, proč je odůvodnění veřejné zakázky v pořádku. Vláda po nás chce, abych připravil i variantu B, co se stane, když by byl problém s variantou přímého zadání firmě Kapsch,“ uvedl ministr dopravy. Je přesvědčen, že jeho návrh je v souladu s právem.

Chovanec se zabývá možností zakázat kamionům předjíždět na dálnici

Na dotaz iDNES.cz, zda se může stát, že se většina vlády shodne na takovém řešení, na němž by se on sám nechtěl podílet, Ťok odvětil: „Nikdy neříkej nikdy.“ Necítil ale prý na dvouhodinovém jednání o mýtě atmosféru, že by chtěl někdo někoho „popravit“.

Podle dopravního expert ČSSD, poslance Jana Birkeho, jsou nyní tři základní varianty, jak zajistit výběr mýta na dálnicích i v příštím roce. První je dohoda s firmou Kapsch bez výběrového řízení, aby pokračovala ve výběru mýta i poté, co jí na konci roku skončí smlouva. Druhou variantou je vytištění papírových kupónů, třetí speciální zákon o výběru mýta.

„Roční výběr z mýta je 8 miliard, u kuponů by byla roční ztráta asi 40 procent, je to pouze odhad,“ řekl Birke s tím, že právě papírové kupony pro vozidla nad 3,5 tuny jsou pro jeho stranu preferovanou variantou. Ztráta by plynula z toho, že zřejmě ne každý řidič kamionu by si na území České republiky kupon koupil.

Aby ministr Ťok uhájil svou preferovanou variantu další spolupráce s firmou Kapsch bez výběrového řízení, musel by do pondělí na vládu přijít se závazným souhlasem ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové (stejně jako on je ve vládě za ANO), že tato varianta není v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách.

„Výběr mýta přes kupony je podstatně nižší. Já bych nerad tomuto národu a daňovému poplatníku přinesl ztrátu z nevýběru mýta,“ řekl Ťok. Věří, že Šlechtová jeho variantu podpoří. „Už na koaličním jednání prohlásila, že pokud ministerstvo dopravy udělá a udělalo všechny kroky, aby vyjevilo svůj zájem zbavit se závislosti na Kapsch, tak si dovede představit, že podpoří náš přístup,“ tvrdí ministr. Jeho úřad se podle něj pokoušel vypsat soutěž a činil kroky, aby soutěž o provoz mýta byla možná.



Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.