Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ministr Ťok chce zlepšit bezpečnost přejezdů, plánuje i zvýšení pokut

  14:43aktualizováno  14:43
Ministr dopravy Dan Ťok zřídil pracovní skupinu, která prověří železniční přejezdy a možnost zlepšení jejich bezpečnosti. Soustředit se bude především na trať Praha - Ostrava, kde mohou vlaky jezdit i 160 km/h. Uvedl to po jednání se zástupci Správy železniční dopravní cesty a Drážního úřadu. Ministr mluvil i o zvýšení pokut, podle něj by mohly být až trojnásobné.

Ministr dopravy Dan Ťok (18. března 2015) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Dan Ťok připomněl, že na trase Praha - Ostrava je 88 přejezdů, 14 nadjezdů a osm podjezdů. Zdaleka na všech však není možné jezdit stošedesátkou jako na tom ve Studénce, kde se minulý týden střetlo pendolino s kamionem (více o tragické nehodě zde). Důvodem je třeba to, že je v jejich blízkosti nádraží a další.

Nově zřízená pracovní skupina má za úkol vytipovat, jaké zabezpečení se pro konkrétní přejezdy nejlépe hodí, zda připadá v úvahu podjezd či nadjezd a také to, zda přejezd zcela nezrušit.

„Peníze nebudou tím největším problémem. Většina těchto přejezdů je v obcích a bude záležet na jejich přístupu. Můžeme třeba říci, že ve Studénce jsou dva přejezdy a jeden nadjezd, a tak jeden přejezd zrušíme. Obec se bude bránit, že ji rozdělíme, že je pro obyvatele k přejezdu daleko,“ řekl Ťok.

Pokud se bude zlepšovat bezpečnostní vybavení přejezdu, jmenoval ministr systémy, které by vlak upozornily, že na trati je překážka a provoz na trati by zastavily. Podle systému by dovybavení jednoho přejezdu přišlo na 200 až 500 tisíc korun. „Zjišťujeme, zda by bylo možné to financovat z peněz Evropské unie,“ uvedl ministr. 

Zvýšit bezpečnost má systém ETCS, který zjednodušeně řečeno umožní automatickou komunikaci vlaků s návěstidly - strojvedoucí by tak včas zjistili případné problémy na trati včetně překážky na přejezdu. V takovém případě automaticky vystaví vlakům stopku. Ještě letos chce správce železnic tento systém, fungující v celé Evropě, zavést na koridoru mezi Kolínem a Břeclaví.

Další novinkou je systém GSM-R, tedy bezdrátová komunikace mezi vlakem a dispečery, která opět zrychlí zastavení vlaku v případě krize. Objevit se má hned na několika tratích, například z Kolína přes Havlíčkův Brod do Brna, v uzlu Beroun - Praha - Benešov nebo na trati z Plzně do Českých Budějovic.

Zlepšení bezpečnosti má však i svá úskalí. Na trati Praha - Ostrava projede na 300 vlaků denně a závory jsou staženy celkem devět hodin. Pokud by systém měl být schopný v případě překážky bezpečně zastavit vlak, musely by se závory spouštět dřív a znamenalo by to další tři hodiny navíc.

Ťok připomněl i možnost, že by přejezdy sledovaly kamery podobné těm, které jsou na úsecích s měřením rychlosti. Při přestupku by snímek vozu s registrační značkou dostávaly obce a následně věc řešily.

Při této příležitosti Ťok zmínil, že by chtěl zvýšit pokuty. „Na ty současné si řidiči zvykli a je to poznat na nehodovosti,“ uvedl. Podle jeho představy by mohly být až trojnásobné. Konkrétně za zanechání kamionu na přejezdu by si dovedl představit 50 tisíc pro řidiče a dvojnásobek pro provozovatele.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.