Projekt má prezentovat, co vše se z prostředků EU podařilo vybudovat. Ilustrační foto

Projekt má prezentovat, co vše se z prostředků EU podařilo vybudovat. Ilustrační foto | foto: Evropská komise.

Tohle se postavilo z peněz EU, dozvědí se Češi. Za 245 milionů korun

  • 413
Češi se vbrzku dozvědí, jakým způsobem jim pomáhají evropské fondy. Alespoň podle plánu ministerstva pro místní rozvoj, které na zakázku zajišťující lepší publicitu hotových projektů vydá čtvrt miliardy korun. Kontrakt získá soukromá firma, odborníci ale o využití peněz pochybují.

Potkat ceduli "postaveno s pomocí prostředků EU" není žádná výjimka. Například prezident Václav Klaus ale při lyžování na jedné takové sjezdovce upozornil, že "ty evropské peníze jsou většinou naše peníze, které my do Bruselu posíláme, tak si aspoň část berme zpátky" (čtěte, jak prezident lyžoval na Javorníku).

Propagace za dvě miliardy

V roce 2006 vyčlenilo ministerstvo pro místní rozvoj na propagaci projektů EU celkem téměř dvě miliardy. V polovině programového období navrhlo vládě přesun 1,2 miliardy do jiných oblastí s tím, že na propagaci by zbylých necelých 800 miliionů mělo stačit.

Ministerstvo pro místní rozvoj nyní chce najmout soukromou firmu, aby za 200-245 milionů korun připravila kampaň na propagaci evropských fondů. Zakázka se nebude dělit na více částí a má představit již ukončené projekty.

Resort se jí podle České televize, která na kampaň upozornila, zatím příliš nechlubí a označuje ji nenápadným obratem "plán komunikačního mixu".

"Úkolem je zajištění publicity toho, jakým způsobem pomáhají evropské fondy v rámci EU," řekla televizi mluvčí ministerstva Jana Jabůrková. V pondělí uvedla, že resort očekává, že výsledná cena bude ještě nižší, než ministerstvo předběžně oznámilo.

Marketingoví experti mají o účelnosti vynaložených peněz pochyby. Podle Jana Mikeše z Vysoké školy ekonomické by namísto chlubení, co se postavilo, bylo lepší pořádat semináře o tom, jak peníze čerpat. "Jde o to, jestli to na ministerstvu pochopí," soudí Mikeš, bývalý ředitel Asociace reklamních agentur.

"Billboardy a letáky se mi jeví zbytečné, je to škoda peněz," doplnil ho generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek.

Mluvčí Jabůrková v pondělí doplnila, že nepůjde jen o billboardy a letáky. "Mezi nástroje komunikačního mixu patří také tiskové zprávy, odborné články, realizace různých soutěží, speciálních akcí jako jsou roadshow, workshopy, semináře, konference, rozhlasové a televizní vysvětlující pořady a podobně," uvedla.

Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka podotkl, že v dnešní době lze levněji potřebné informace najít na internetu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video