Helmut Newton: Daryl Hannah, Fashion, American Vogue, Los Angeles 1984

Helmut Newton: Daryl Hannah, Fashion, American Vogue, Los Angeles 1984 | foto: © Helmut Newton

To je ale masa! Sumo fotografa Helmuta Newtona ve vydání XL

  • 2
Dílo fotografa německého původu Helmuta Newtona (1920-2004) je u nás relativně známé. V hlavním městě měl dvě výstavy, přičemž tu v Nejvyšším purkrabství Pražského hradu navštívilo pětašedesát tisíc lidí. Nyní na český trh přichází kniha Sumo, která nabízí autorovu skandalózní tvorbu.

Nakladatelství Slovart předloni uvedlo na trh - v koedici s německým Taschenem - Newtonovu monografii Work, Dílo. Nicméně nynější "lidová" edice knihy Sumo, kterou Taschen premiérově vydal roku 1999 v limitovaném nákladu deseti tisíc autorem signovaných výtisků, představuje Newtonovu ve své době poněkud skandalózní tvorbu dosud nejúplnějším způsobem.

K luxusně vybavené, více než třicet kilogramů vážící publikaci Sumo si u nás našlo cestu několik desítek zájemců, takže přesnější povědomí o této knize bylo omezeno na velmi úzký okruh lidí.

Helmut Newton: 16th Arrondissement, French Vogue, Paris 1975

Po deseti letech se Sumo na trh vrací v podobě, která se i tak vymyká běžné produkci (není zase tolik svazků, abyste si je odnesli ve speciálním pouzdře a uvnitř našli i stojan pro snadnější prohlížení), nicméně už to není artefakt zacílený na horních deset tisíc, nýbrž produkt, na nějž může ekonomicky slyšet i střední třída.

Helmut Newton: Fashion, German Vogue, Berlin 1979

Z toho může bolet hlava

o knize

Helmut Newton; obal knihy


Helmut Newton: Sumo - XL formát

Výběr fotografií, úvodní slovo a design June Newtonová. Taschen, Kolín nad Rýnem 2009.

Trojjazyčné vydání - anglicky, francouzsky a německy. Pevná s přebalem v odnosném kartonovém pouzdře, stojánek pro snadnější prohlížení, 464 stran, formát 267 x 374 mm, cena v ČR 2990 korun, distribuce Slovart, Praha.

Koncepčně postavila Sumo jeho editorka a grafická úpravkyně June Newtonová, fotografova manželka, téměř výlučně na obraze. Doprovodný text, jehož je sama autorkou, omezila na minimum. Žádná kalendária, bibliografie, seznamy publikovaných prací, nic takového. Jen snímky s velmi stručnými popisky vysázenými drobným písmem. Skladba prací - kniha jich velmi kvalitně reprodukuje celkem 350 - je dosti volná, "přelétavá", určitá chronologičnost je patrná pouze v některých partiích svazku. Newtonová při kompozici střídá námětové okruhy, v nichž se Helmut N. pohyboval, přičemž i tak jeho snímky mezi sebou mají řadu styčných ploch - ať vznikaly jako zakázky pro módní žurnály, či jako víceméně volná tvorba, ať běží o portréty osobností kulturního nebo politického života. Těmi styčnými plochami jsou jednak formální prvky: převažující černobílá tonalita se sytými tmavými odstíny a často i s vysokým kontrastem, technická zdatnost, ne však formalistní vypulírovanost - Newton se nebál neostrosti, klidně fotil i módu na kinofilm, kvazireportážně; vysledovatelná zrnitost na jeho snímcích s postupujícím časem, který uplývá od jejich vzniku, je mi čím dál sympatičtější... Jednak je všem snímkům společný "spodní proud", jejich emotivní a erotický náboj, kombinace suverenity, mondénnosti, estetismu, tělesnosti až živočišnosti, dekandence, hédonismu a také ovšem přirozenosti (to zejména u portrétní tvorby).

Helmut Newton: Villa d'Este, Lake Como, Italy 1975

Na konci prohlídky publikace Sumo jsem byl vším tím masem, veškerou tou krásou modelek, těmi vnady, klíny, stehny, i těmi upřenými pohledy do objektivu, vším tím velkým světem již poněkud zmožen. A tečka, kterou tvoří barevné módní snímky z konce devadesátých let, mi již přišla jako motání se v kruhu. Ale to zřejmě i proto, že Sumo není knihou určenou ke vstřebání na jeden zátah, je to omamující i vysilující kombinace francouzských koňaků, laciných šňapsů, vybraného šampaňského a výtečných vín. Z toho všeho dohromady nemůže nebolet hlava. Sumo si žádá s rozmyslem "upíjet", poněvadž i když se jedná o zmenšenou variantu původní megaknihy, pořád jde o rozměrově velikou publikaci, která vyzařuje značné množství obrazové energie. Hmota toho svazku vybízí k vizuální nestřídmosti, jíž lze velice snadno podlehnout, tedy listovat dál a dál, hltat, což je však spolehlivá cesta k nedívání se, k nedoceňování toho, co je na Newtonovi jedinečné, ale i k poznání toho, co se v rámci knihy už jeví asi zbytné, i co v ní třeba postrádáme. A přestože se letos jedná o zmenšenou variantu původního Suma, ten svazek právem nese označení "xl formát", což je volná řada knih Taschenu, které se do běžné knihovny prostě nevejdou, běží o artefakty určené třeba i k vystavení a hlavně k opakovaným diváckým návratům.

Helmut Newton: Gunilla Bergstrom, Paris 1976  Helmut Newton: Catherine Deneuve, Nouvel Observateur, Paris 1983 

Pražská noc

Závěrečná poznámka je ryze česká. Sumo - na rozdíl od třeba zmíněné předloňské monografie Dílo - obsahuje i dvě fotografie, které Helmut Newton exponoval roku 1988 v Praze; tehdy o jeho návštěvě vědělo jen pár zasvěcených (zda mezi nimi byla i StB, není mi dosud známo). Na prvním z těch snímků stojí v noční vylidněné ulici kdesi na staré Praze dvojice - oblečený muž a k němu přimknutá nahá žena; podle všeho běží o tehdy mladé fotografy Tona Stana a Gábinu Fárovou. A na druhém záběru, reprodukovaném o několik dvojstran dál, je v jakémsi pražském restauračním podniku zpodobněna žena, které se říkalo Hraběnka, silně nalíčená, parukou vylepšená, do nejapně dívčích (a "hraběcích") šatů navlečená dáma v letech; jejím sousedem na dvoustraně je slavný německý režisér R. W. Fassbinder, kterého Newton portrétoval, sedícího a zmoženého nad pivem, roku 1980 v Mnichově.

Dvoustrana předcházející německému sebedestruktivnímu tvůrci a pražské figuře nabízí spočinutí na tvarech krásných žen focených pro časopis Stern a italskou edici magazínu Vogue. A jim zase předchází snímek výměny stráží u Leninova mauzolea v Moskvě. Tak to je Sumo, to je Helmut Newton.

Kolín nad Rýnem, červen 1999: Fotograf Helmut Newton (vpravo) a nakladatel Benedikt Taschen s jedním z prvních kusů knihy SUMO na zahradě vydavatelského domu.

, Kavárna

Video