Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tmavá je krásná, hlásá indická kampaň. Odrazuje od bělení kůže

  16:04aktualizováno  16:04
V Indii začíná nová kampaň, která má odradit obyvatele, aby si bělili kůži. To je v této zemi velkým trendem. Ročně Indové utratí za bělicí přípravky okolo půl miliardy dolarů. Řada z nich věří, že lidé se světlejší pletí jsou úspěšnější.

Indická herečka Nandita Das bojuje proti bělicím krémům. | foto: Profimedia.cz

Nová kampaň proti bělení kůže nazvaná "Tmavá je krásná" má za úkol ukázat ženám a mužům, že barva pleti nemá vliv na to, jak je člověk úspěšný. "Chci, aby se lidé cítili se svou kůží dobře a aby si uvědomili, že barva kůže není to hlavní," říká Nandita Das, filmová hvězda, která se na kampani podílí.

Prozatím však převládaly hlasy, které bělení kůže podporovaly. Své zastání má jak u hráčů kriketu, tak i u bollywoodských hvězd. Například herec Shah Rukh Khan na bělicí krém natočil reklamu. Ta vzbudila bouřlivé reakce a přiměla indické aktivistky sepsat petici. Nelíbí se jim, že reklama propaguje názor, že člověk se světlejší kůží je atraktivnější a má lepší sociální status. Po tom velká spousta lidí v Indii touží. Důkazem jsou dostupná čísla.

Vybělíme cokoliv

V minulém roce Indové spotřebovali celkem 233 tun bělicích přípravků a utratili za ně zhruba půl miliardy dolarů. Každým rokem navíc tato částka roste o 18 procent.

Posedlost po světlejší kůži zde přitom lze vystopovat až do roku 1978. Tehdy na trh přišel první zesvětlující krém, který rozpoutal mánii. K dostání tak začal být například zesvětlující sprchový gel nebo krémy určené na jednotlivé části těla. A sortiment se postupně rozšiřoval.

Rasističtí Indové

V současnosti jdou přitom v Indii ještě dál. Lidé na fotkách se pomocí počítačového programu zesvětlují už zcela běžně.

"Přátelé se mě ptali, proč jsem zelená," popisuje na stránkách The Guardian svou zkušenost spisovatelka Monisha Rajeshová. "Po tom, jak mě v novinách zesvětlili, jsem vypadala jako nemocná. Zřejmě si mysleli, že mi zesvětlením kůže prokážou laskavost."

A se zesvětlováním na fotkách má zkušenost i Nandita Das. Tu se dokonce podařilo "vybělit" na fotce, která doprovázela zprávu o kampani "Tmavá je krásná". "Indové jsou rasisti. Ale dnešní tlak, který vyvíjejí časopisy televize a billboardy, donutil spoustu lidí si myslet, že světlá barva je ideální," vysvětluje radikální změnu názorů.

S touto módou přitom nemají zkušenosti jen v Indii. Podobně velké zisky mají díky bělicím krémům kosmetické firmy také v Japonsku a v některých arabských zemích.



Témata: Indie, Dolar, Petice, Zisk




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.