Tlustý: Puč se Zemanem nechystám

  7:55
Ministra financí Vlastimila Tlustého rozčilují vysoké státní dluhy natolik, že kvůli nim začal tisknout inzeráty a jezdí se o nich radit s Milošem Zemanem. Moc šancí na jejich snížení však sám nevidí.
Vlastimil Tlustý

Vlastimil Tlustý | foto: Jan ZátorskýMF DNES

Proč dáváte do novin celostránkové inzeráty o tom, jaké máme státní dluhy?
Před dvěma týdny jsme na tiskové konferenci hodinu prezentovali údaje o stavu veřejných financí, které by všude na světě musely způsobit mimořádný zájem veřejnosti a desítky komentářů. A nezpůsobily nic.

Třeba jste ta čísla dobře nepodali...
Čísla jsou čísla a jsou dost burcující a musí být vzato na vědomí, že takhle to nejde a něco se s tím musí dělat. Situaci považuji za vážnou, řekl bych, že jsme rok za Maďarskem, a to jsem velký optimista.

Takže chcete inzerátem suplovat špatnou práci novinářů?
Ne. Mohl bych hravě z toho obvinit jen novináře, to by bylo nejjednodušší. Ale je to vytvořená společenská atmosféra. Když jsem přišel na politickou scénu, tak když se zmínila miliarda dluhů, tak to bylo skoro na demisi. V roce 1996 byla rozpoutána vládní krize tím, že hrozil deficit deset miliard. Máme za sebou deset let, a když se řekne, že chybí miliarda, nikoho to nezajímá. Nikoho nezajímá ani deset miliard.

Co si od toho slibujete? Že si je lidé přečtou a začnou sami od sebe víc šetřit?
Při stáži na bankovního úředníka jsem se naučil, že když je nějaký problém, je nejtěžší sdělit, že existuje, a když nejsou varianty s tím něco dělat, musí o tom aspoň všichni vědět. Rád bych, aby se přistoupilo i k dalším krokům, samotné dávání na vědomí je málo. Ale kdyby to, co předvedl Sobotka, udělal ekonom v soukromé firmě, tak je to na žalobu, trestní odpovědnost, je to kauza Enron, tomu se říká zkreslování účetnictví.

Ty inzeráty také mohou působit, jako že si děláte politickou kampaň za státní peníze. Vystupujete v nich jako spasitel tuzemské ekonomiky?
Nebránil jsem Sobotkovi, aby to dělal on. Mohl být ten, kdo národu zvěstuje stav. Rozumím, že se chlubit nechtěli. Není čím, a sdělovat lidem špatné zprávy je nepopulární. Nemyslím, že mi pomůže zveřejňovat tyhle věci. Není to pravda, jak to interpretujete, mně to nic osobně nepřinese.

Přirovnáváte chování ministra Sobotky k jednání šéfů z Enronu. Ti dostali přísné tresty, budete snad podávat trestní oznámení na Sobotku a chtít, aby byl potrestán?
Nechal jsem si prověřit, jak je politik za zkreslování údajů odpovědný. Ale bohužel: politik není odpovědný. Ministr může národu namlouvat, co chce, a nenese žádnou odpovědnost, ani trestní, a jak se ukázalo, tím, že se Sobotka stal šéfem poslaneckého rozpočtového výboru, tak ani politickou.

A co takhle kritika stranického kolegy? Myslíte, že bylo správné, že ministr vnitra Langer mluvil o odposlouchávání politiků a novinářů, aniž k tomu předložil důkazy?
Souhlasím, že při zveřejnění takového podezření ministra vnitra mají být k dispozici důkazy. Ale já jsem před čtyřmi lety, když jsem byl odposloucháván, důkazy předložil, zpětně byly potvrzeny, nikdo se mi nikdy neomluvil. A ještě ze mě byl dělán člověk, který neumí telefonovat.

Ale Langer nemá důkazy. Prý ty informace dostal v esemesce od nějakého novináře. Kdybych vám poslala textovku, že se chystá vražda Topolánka, asi s tím nevystoupíte na tiskovce...
Před čtyřmi lety jsem zveřejnil podle mého názoru důkazy, že jsem byl odposloucháván. Podle soudu ne. Praktika sociální demokracie - nechat sledovat své politické konkurenty - byla už tehdy pro mě prokázána. Jsem chodící důkaz, že to, co říká Ivan Langer, je pravda.

Ale když ministr vnitra vznese obvinění bez důkazů, může jít o prázdnou politickou kampaň...
Stojím zcela na straně Langera. Jsem přesvědčen, že má pravdu. Když to byla pravda v mém případě, určitě to bude pravda v mnoha jiných případech. Je správné, aby byly důkazy. Langer s tím měl počítat a mít je připravené.

Proč jste se začal scházet s Milošem Zemanem? Chystáte snad spolu puč, jak svrhnout Topolánka a Paroubka?
Je to prosté. Chtěl jsem sestavit nadstranický tým odborníků, kteří by vymysleli, jak řešit katastrofální stav veřejných financí. A měl jsem problém, koho pozvat ze sociálních demokratů. Věděl jsem jistě, že Sobotku ani Paroubka ne. Ale v parlamentu je sto sociálních demokratů a komunistů, bez nich to nepůjde. A tak jsem se jel poradit se Zemanem.

A co vám tedy Zeman poradil? Geniální recept na to, jak snížit deficit?
On říkal: "Jako první krok doporučuji: udělejte dohodu politických stran, že všechny nesmysly schválené před volbami budou zrušeny jako předvolební populismus." Ano, to je dobrý nápad, říkám já, ale má to drobnou podmínku. Ty Miloši, ty musíš zavolat Paroubkovi, ať řekne, že to celá politická scéna udělá a že se to celé zruší. A on říká: "To nedokážu, Paroubek už se chystá na nové volby, on to nezruší." Tak jsem řekl, že tím diskuse o tomhle řešení končí. A takhle nějak jsme probírali další návrhy.

Jenže ono to může být vnímáno, že jste pomohl Zemanovi dát signál všem nespokojencům uvnitř ČSSD: "Pozor, rýsuje se jiná alternativa než Jiří Paroubek."
Nemohu popírat, že takto to je také interpretováno. Tomu rozumím. Já jsem neměl jinou alternativu, momentálně neznám v sociální demokracii nikoho vhodnějšího.

Uznáváte ale, že jste Miloši Zemanovi trochu pomohl znovu zasáhnout do aktivní politiky, svolat zpátky jeho ovečky a dát najevo, že on je na rozdíl od Paroubka schopný racionálního jednání?
Já bych řekl, že já jsem to pomohl odhalit. To je pravda. Tím, že se Zeman k tomu vyjadřuje, dává najevo, že je ochoten jednat. Pomohl jsem to zviditelnit. Ale to všechno si způsobil Paroubek sám. On odmítá jednat a v médiích si klade podmínky, za jakých podpoří svůj vlastní rozpočet. My jim ničím nemůžeme vyhovět. Můžeme sestavit vládu, jakou chceme, programové prohlášení, jaké chceme. Ale vždy na konci je ta samá věta Paroubka: "No jo, já chci ale vládnout, já budu premiér. Mě nic jiného nezajímá." V téhle situaci mi zbývá jen hledat jinou cestu a našel jsem ji v Zemanovi a Rusnokovi.

Myslíte, že kdyby se Zeman aspoň částečně vrátil do politiky, byla by větší šance, že se ODS a ČSSD dokážou alespoň na něčem shodnout? Že byste to vy dva spolu domluvili, když si teď tak rozumíte?
Podívejte, my jsme s Milošem Zemanem nikdy nebyli kamarádi. Můžete najít mnoho příkladů jeho nekorektních útoků na mě. Třeba o mně rozhlásil, že jsem 17. listopadu vstoupil do KSČ. Nebyla to pravda, ale lidi to rádi poslouchali.

Takže Zemanův návrat z Vysočiny neudělá z ČSSD přijatelnějšího partnera?
To jsem neřekl. Řekl jsem, že nejsme lidé se společným názorem. Ale přestože u sedmi otázek z deseti bude nekombinovatelná odpověď, tak u tří budeme schopni hledat kompromis. A to je rozdíl, protože u Paroubka a Sobotky věcná diskuse nemůže nastat. Zeman je politický konkurent, téměř na vše má jiný názor, ale nepopírá, že jedna plus jedna jsou dvě. Uznává fakta, je ochoten diskutovat, je schopen hledat kompromis. Chce nacházet východiska, zatímco Paroubek sedí a říká: Já budu premiér.

V politických kuloárech se šušká o tom, že už to vlastně máte se Zemanem celé domluvené. Už se prý jen dohadujete, kdo z vás bude premiérem.
To jsem nikdy neslyšel. Přísahám, že jsem nikdy od nikoho nic takového neslyšel.

Jako ministr financí byste musel přísahat na státní rozpočet...
Přísahám na státní rozpočet, že teď to od vás slyším poprvé. Vždyť já jsem to samé o státním rozpočtu, co Zemanovi, odvyprávěl i prezidentu Klausovi. Vážně jsme se o ničem jiném nebavili. Chcete vidět moje poznámky z jednání? Podívejte, tady jsou.

Není tam na žádné straně napsáno puč?
Ne ne ne. A navíc: mně se dnes jeví jako jediné východisko čistá úřednická vláda s velmi krátkým mandátem do června příštího roku.

Takže jste pro předčasné volby?
Myslím, že je to teď už jediné možné řešení. Ale nikdo neví, jak rychle je uskutečnit - jde o interval od jara příštího roku až po rok 2009. Jasná je také překlenovací poloúřednická, polopolitická vláda, ale není jasná míra té političnosti. Mohou tam být dvě třetiny politiků, nebo jen úředníci. Sílí tlak na úřednickou vládu, protože si neumím představit, že by politické strany chtěly dojít k předčasným volbám s tím, že některé mají výhodu účasti ve vládě a jiné ne.

Sám o vašem současném kabinetu mluvíte jako o přemosťovacím. Do jaké míry má taková vláda, která nedostala důvěru, dělat tak zásadní rozhodnutí, jako je třeba odvolání šéfa tajné služby nebo prodej státních podniků?
Já jsem o tom přemýšlel a povídal si se svými poradci. A došel jsem k závěru, že tady nemohu sedět a říkat si, že za měsíc, dva, tři mise končí, a proto nemohu nic dělat.

Ale je něco, co by vláda dělat neměla, když zatím nemá důvěru?
Já myslím, že nic takového není.

Nepřipadá vám, že ta současná situace je paralelou té po volbách? ČSSD prohrála, a přesto dělala významná rozhodnutí. A vy jste jim za to nadávali.
Sociální demokracie dala najevo, že provizorium může trvat rok. Nevyřešená situace je do příštích voleb. Opravdu si myslíte, že ministr financí může sedět v úřadu a čekat na příští volby? Nějaká hraniční čára, kde by se asi naše vláda měla zastavit, existuje. Ale trvám na tom, že když zjistím, že je něco v nepořádku, tak mám právo člověka odvolat, i kdybych tu byl na tři dny.

V pondělí budete ve vládě jednat o rozpočtu na příští rok. Zatím vám schodek vychází tak, že se bude blížit spíše sto miliardám nebo 128 miliardám, což byla horní hranice?
Bude to ovlivněno privatizací ČEZ, respektive prodejem 16 procent, aby stát měl majoritu. Když se neprodají, bude schodek státního rozpočtu u horní hranice, když ano, tak u té spodní. Nedá se ale proškrtat pod sto miliard, problém je v sociálních výdajích.

Na čem závisí, jestli bude, či nebude ČEZ?
Na rozhodnutí vlády, já doporučuji prodat. Stát tím nepřichází o řídící roli. Stát může 16 procent prodat, burza potřebuje takové emise atraktivních titulů. Je to spravedlivé pro snížení deficitu, oživení burzy, je to transparentní.

Jak se to slučuje s tím, že jste vždy kritizovali použití jednorázových příjmů z privatizace na průběžné výdaje zvláště v době, kdy ekonomika roste o 6,5 procenta ročně?
To máte pravdu, ale situace teď není normální. Jsme krok za Maďarskem.

Co chcete dělat, aby za další rok nebyl schodek rozpočtu už 200 miliard s tím, jak dále porostou sociální výdaje?
Musí být zahájeny reformy, pokud nemáme být v situaci Maďarska za rok za dva. Sestavená skupina odborníků má za úkol nejen krátkodobé škrty, ale i reformy dlouhodobé. Když se shodnou i experti sociálnědemokratičtí, i když Paroubkem neakceptovaní nebo vyloučení, tak je chceme předkládat parlamentu. Když je neschválí, je to druhá věc, ale budou to funkční kroky.

Toho se bojím, že za rok tady budeme sedět a schodek rozpočtu bude o dalších padesát miliard vyšší než na příští rok...
Můžu garantovat, že pracujeme, návrhy podáváme. Jak dopadnou, to je druhá věc.

Jeden z prvních kroků, které jste coby ministr udělal, byl návrat k jednacímu stolu s japonskou Nomurou. Myslíte, že dokážete ještě zařídit, abychom se dohodli, nic neplatili a ještě na tom vydělali?
O to jde, dohodnout se a neplatit. Že bychom ještě něco dostali, to bych se neodvažoval slibovat vzhledem k tomu, co se stalo za poslední rok.

Co můžete Nomuře nabídnout, když jsou teď - po částečně vyhrané arbitráži - silní v kramflecích?
My jsme si pozvali zástupce Nomury a ČSOB a zeptali se jich, jestli si myslí, že dohoda je lepší než nejistoty, kdy očekávání všech tří stran jsou veliká. Jak Nomurou tak ČSOB jsem byl ujištěn, že je to pravda. Proto mají jednání smysl. Jmenoval jsem dva poradce, vyčlenil jsem jednací místnost, zapisovatele, udělal jsem přípravné technické kroky. Sám jednání nebudu řídit, abych nemohl být podezírán z nějakých politických tendencí. A stanovil jsem krátkou lhůtu na dojednání.

Na čem bude vaše dohoda stavět?
Všechny tři strany, stát, Nomura a ČSOB, se vzdají svých nároků. Ukončí všechny žaloby, všechny arbitráže. Dají přednost vrabci v hrsti před holubem na střeše. Všichni se také zřeknou do budoucna jakýchkoli nároků. Zmizí historické křivdy... Prostě co jsme si, to jsme si.

Kdy bude jasné, jestli se něco takového povede?
Ta jednání jsou časově omezena. Ale nechci říkat přesný termín, aby se nikdo necítil pod tlakem. Můžu říct, že je to několik málo měsíců.

Když jsme prohráli arbitráž se CME, vyšetřovací komise konstatovala, že to bylo proto, že se tomu ministerstvo financí nevěnovalo a všechno nechalo na právní kanceláři. Je to teď jiné? Našel jste na úřadu tým, který ve dne v noci pracuje pro to, aby spory pro nás dopadly co nejlépe?
Musím říct, že evidentně dosud žádný takový tým neexistoval. A na to ostatně odpověděl i náš hlavní právník v arbitráži George von Mehren v rozhovoru, který byl publikován ve vašem deníku. Musím říct, že ten rozhovor mě šokoval.

Čím například?
Naprosto neuvěřitelný je například fakt, náš hlavní právník nedokázal ani říct jméno člověka, který má arbitráž na starosti na ministerstvu. A šokující je i to, že za tyto služby údajně dostali právníci zaplaceno už 400 milionů. Na to jsem okamžitě nechal vypracovat audit.

Autoři:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

V Baltimoru obří loď zbořila dálniční most. Selhal motor, kolos byl neovladatelný

26. března 2024  8:17,  aktualizováno  27.3 1:10

Aktualizujeme V Baltimoru na východním pobřeží Spojených států se v pondělí zřítil čtyřproudový silniční most, do...

Střelba, výbuchy a požár. Ozbrojenci zabili na okraji Moskvy přes 62 lidí

22. března 2024  18:41,  aktualizováno  23.3

Přímý přenos Nejméně 62 mrtvých, včetně dětí, a 146 zraněných si vyžádal ozbrojený útok v koncertním centru na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Agrofertu kontrolují kalhotky, zda tam zaměstnankyně nemají řízek, řekl Babiš

20. března 2024  17:05

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš na tiskové konferenci popřel, že by v holdingu Agrofert byli...

K útoku u Moskvy se hlásí Islámský stát, teroristé prchli v bílém renaultu

22. března 2024  22:04,  aktualizováno  23.3 7:01

K zodpovědnosti za útok v Krasnogorsku u Moskvy se na ruské sociální síti Telegram přihlásila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

„Ukrajinci to nebyli.“ Islámský stát ukázal video z masakru u Moskvy

24. března 2024  14:47,  aktualizováno  17:17

Islámský stát (IS) prostřednictvím zpravodajské agentury Al-Amaq zveřejnil video z pátečního útoku...

Proruskou špionážní síť vyšetřují i Poláci, spolupracují s Českem

28. března 2024  13:06,  aktualizováno  13:39

Polská kontrarozvědka ABW vyšetřuje činnost proruské špionážní sítě zaměřené proti členským státům...

Při sporu s expartnerem jí zabil syna. Není to žádný vrah, řekla žena soudu

28. března 2024  13:22

Za původce sporu mezi dvěma muži, při kterém byl loni v květnu v Mostě smrtelně pobodán čtyřletý...

Věk odchodu do důchodu se bude muset podle prezidenta zvyšovat

28. března 2024  5:55,  aktualizováno  13:15

Aktualizujeme Na nutnosti zvyšovat věk odchodu do důchodu se podle prezidenta Petra Pavla shodli účastníci...

Miss World není o fyzické schránce, řekla vítězka. Jde do kampaně pro oběti násilí

28. března 2024  13:11

Nová Miss World Krystyna Pyszková se chce v Česku zapojit do osvětové kampaně pro oběti trestné...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...