Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tisícistupňový žár raketoplán vydrží, kapku deště ne. Start zmařilo počasí

  15:11aktualizováno  15:11
Říci v 18. století kapitánovi Jamesi Cookovi, že jedna z jeho lodí, briga Discovery nevypluje, protože může pršet a foukat, ťukal by si na čelo. Pro raketoplán nesoucí jméno Cookovy lodi je to ale realita. Několikrát posunutý termín posledního startu raketoplánu NASA opět odložila.

Raketoplán Discovery na startovací rampě čeká dál. Na počasí při startu je velmi citlivý. | foto: AP

Kilometr nad zemí letí startující raketoplán téměř rychlostí zvuku. Až se bude po několika dnech vracet na Zemi, budou ho před více než tisícistupňovým žárem chránit desetitisíce "dlaždic" tepelného štítu.

Dlaždic, do kterých stačí zatlačit prstem a uděláte do nich díru.

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) proto rozhodl o dalším odkladu posledního startu raketoplánu Discovery. Nynější termín počítá s pátečním večerem. Nejolétanější raketoplán flotily přitom musí odstartovat do začátku příštího týdne, jinak by mu zase hrozilo, že ho na oběžné dráze "upeče" Slunce. (podrobnosti čtěte ve středečním článku)

Předešlé odklady - Discovery měl startovat už 1. listopadu - nezavinilo počasí, ale prověřování technického stavu raketoplánu.

PODMÍNKY PRO START

Vítr: u země musí být maximálně 35-63 km v hodině (podle směru), další pravidla jsou pro větší výšky

Srážky: žádné

Blesky: nesmí se během půl hodiny před startem objevit do 10 námořních mil (asi 18,5 kilometru) od startovní rampy

Podrobné podmínky uvádí web NASA (dokument pdf).

Fakta o raketoplánu včetně původu jména jsou zde.

"Déšť je největší problém, tepelná ochrana raketoplánu je velice snadno poškoditelná," říká Antonín Vítek z Akademie věc, který dění kolem Discovery bedlivě sleduje.

"Srážka s kapkou vody ve vysoké rychlosti může tepelný štít vážně poškodit. Dlaždice štítu jsou tvořené křemennou vatou a je v nich hodně vzduchu," vysvětluje, proč je tepelný štít tak měkký.

S poškozeným tepelným štítem by raketoplán nemohl přistát - hrozil by mu osud Columbie, která před sedmi a půl lety při návratu na Zem shořela v atmosféře. Všech sedm astronautů tehdy zahynulo. Proto NASA má na Zemi ke startu připravený raketoplán Atlantis v roli záchranného člunu.

Kilometrový bleskosvod

Startovat nelze ani v případě, že jsou poblíž bouřkové mraky. "Sloup ohně z motorů startující soustavy je vlastně plazma a ta je vodivá. Teoreticky by se mohl udělat třeba kilometr dlouhý bleskosvod. Raketoplán sice je 'Faradayova klec' a náboj z blesku by se měl svézt, ale bludné proudy, které se mohou indukovat, dokážou vysadit či poškodit elektroniku," řekl iDNES.cz Vítek.

Podobný případ podle něj nastal při startu lodi Apollo 12 k Měsíci. Tehdy tříčlenné posádce vypadly počítače, poškozené ale nebyly a astronautům se je podařilo nahodit.

Třetím významným faktorem je vítr. Ten hraje roli zejména v rozhodování, zda raketoplánu povolit přistání. Ale i u startu: kdyby totiž měl stroj v prvních minutách letu poruchu a posádka musela přerušit let, raketoplán by přistával do půl hodiny po startu na Floridě. A platilo by pro něj to samé, co pro každý přistávající raketoplán, tedy že má na dosednutí na dráhu jen jeden pokus.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kevin Wilshaw
Jsem gay s židovskými předky, přiznal v televizi vlivný britský neonacista

Jeden z čelních představitelů britské neonacistické scény Kevin Wilshaw se odhodlal k velkému kroku. Před pár dny veřejně prohlásil, že je homosexuál a jeho...  celý článek

Ilustrační snímek
Z německé přírody mizí létající hmyz, vědci varují před pohromou

Během posledních sedmadvaceti let zmizely z přírody až tři čtvrtiny létajícího hmyzu. Vyplývá to ze studie založené na výzkumech a statistických údajích...  celý článek

Ředitel britské bezpečnostní služby MI5 Andrew Parker při projevu v Londýně...
Teroristická hrozba v Británii dosáhla alarmující úrovně, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker prohlásil, že teroristická hrozba v zemi vzrostla alarmujícím tempem a je nejvážnější za 34 let jeho kariéry. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.