Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Testy: Výškoměry nejsou spolehlivé

  0:01aktualizováno  0:01
Praha - Výškoměry v letadlech české armády nejsou zřejmě nejspolehlivější. Vyplývá to z informací o posledním z několika testování těchto přístrojů, které provádějí Úřad pro civilní letectví a České aerolinie na žádost ministra obrany Jaroslava Tvrdíka. Letecké zkoušky však zatím zcela neskončily.
Právě o vadných výškoměrech se hovořilo jako o možné příčině nehod vojenských letadel, armáda to pak ale vyloučila.

O vadné práci výškoměrů se spekulovalo jako o důvodu havárie dvou letadel MiG-21 v říjnu 2000 na Havlíčkobrodsku, vyšetřování nehody však ukázalo, že smrt si oba piloti způsobili vlastní nekázní.

"Své pochyby si ponechávám," prohlásil v dubnu Tvrdík. Vojáci tehdy prezentovali výsledky měření spolehlivosti výškoměrů, které v únoru provedl Úřad pro civilní letectví ve spolupráci s odborem vojenského letectví generálního štábu.

Podle neoficiálních informací z ministerstva obrany dosavadní výsledky posledních měření ukazují, že výškoměry jsou nebezpečné a velmi poruchové, nikdo ale není schopen s jistotou říct, že jsou konstrukčně špatné.

"V některých hodnotách vojenské výškoměry přesahují povolené tolerance civilní normy," uvedl ředitel odboru vojenského letectví generálního štábu Josef Mocsi. Civilní metodika měření spolehlivosti 36 přístrojů se od té vojenské liší, a proto jsou
výsledky rozdílné.

"Pro ten budík jsou armádní výsledky příznivější, civilní zkoušky jsou přísnější," řekl Mocsi. Podle něj je rozpor ve větší přísnosti civilní zkoušky tření. "Ta zkouška ukazuje kvalitu toho přístroje z hlediska mechanického opracování," vysvětlil.

Vojáci proto mají podle něj snahu své normy sjednotit s civilními. "I když při normálním nebojovém letu samozřejmě civilní normy dodržujeme, abychom vzdušný prostor mohli využívat. Ale civilní normy pro nás nejsou přímo závazné," upozornil Mocsi.

Současné předběžné výsledky však ani podle něj nezpochybňují dosavadní závěry, že vojenská letadla kvůli výškoměrům nemohla havarovat. Na základě této úvahy nemohli vojenští piloti loni několik týdnů létat na stíhačkách MiG-21 a cvičných L-39.

Stíhačky musely kvůli výškoměrům v prosinci minulého roku zůstat na čtrnáct dní na zemi. Ministr zastavil výcvik na základě zpráv z ministerstva vnitra, které hovořily až o 75 procentech vadných přístrojů.
Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letoun včasné výstrahy E-7T Wedgetail tureckého letectva
Turecko vyšle na Dny NATO v Ostravě unikátní letoun včasné výstrahy

Turecké letectvo se po třech letech vrátí na Dny NATO v Ostravě. A hned s unikátní premiérou. V září poprvé v České republice představí svůj letoun včasné...  celý článek

Dron zneškodněný laserovým systémem MEHEL na platformě obrněnce Stryker...
Zabiják dronů. Armáda po zkušenostech z Mosulu zkouší výkonný laser

Bylo jen otázkou času, kdy se stále lepší a především levnější a dostupnější drony stanou vojenskou hrozbou. Americká armáda po nepříjemných zkušenostech z...  celý článek

Nácvik na oslavy ruského Dne námořnictva v Něvské zátoce u Petrohradu
Na Baltu se formují ruské válečné lodě. Petrohrad oslaví Den námořnictva

Přes čtyřicet bojových lodí a ponorek, desítky letounů, tisíce diváků a ruský prezident Vladimir Putin. Tak bude vypadat Petrohrad a Něvská zátoka v Baltském...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.