Piloti museli vyčkat povětrnostních podmínek obdobných počasí v době a místě havárie, uvádí se ve zprávě Mezistátního leteckého výboru, který se vyšetřováním jaroslavlského neštěstí od počátku zabývá
Ke zkoušce si vybrali letiště Ramenskoje v Žukovském u Moskvy, které údajně disponuje nejdelší startovací dráhou na světě. Během testu zkušební piloti prováděli veškeré úkony, které podle protokolu z černých skříněk při startu vykonávala i posádka havarovaného stroje.
Jediným rozdílem byla dosud neidentifikovaná "dodatečná brzdící síla", která v zářijovém letu z Jaroslavle zabránila letounu nabrat rychlost dostatečnou k odpoutání od země a způsobila jeho havárii.
K testu byl použit identický stroj, který bude v příštích dnech absolvovat další, ještě komplikovanější zkoušky. Experti nyní srovnávají záznamy z dnešního testu s protokoly osudného letu z jaroslavlského letiště Tunošna. Výsledky srovnání dosud nejsou známy.
Jediný přeživší z nehody je stále v nemocnici
Při havárii u Jaroslavle 7. září zahynulo 44 z 45 cestujících. Na palubě byl prakticky celý hokejový tým Lokomotivu Jaroslavl včetně českých hráčů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka, Slováka Pavola Demitry a hokejistů z Ukrajiny, Běloruska, Německa, Švédska, Lotyšska a Ruska.
Havárii jako jediný přežil palubní inženýr Alexandr Sizov. Je stále hospitalizován, před několika dny podle ruského tisku absolvoval dvě plastické operace. Do domácího ošetřování má být propuštěn nejdřív koncem října.
Katastrofa vyvolala velké prověrky ruských leteckých společností. Třem z nich odebrala ruská agentura pro bezpečnost civilního letectví Rosaviacija licenci, třem dalším ji pozastavila. Víc než deset strojů typu Jak-42 má zákaz startu do odstranění zjištěných závad.