Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Cyklisté pod vlivem. Novináři zkoušeli jízdu s navrhovaným 0,8 promile

  20:37aktualizováno  20:37
Jak to v praxi vypadá, když se na silnici vydáte s 0,8 promile alkoholu? V pondělí dopoledne si to mohli vyzkoušet novináři, které na speciální akci pozval Autoklub České republiky. Chtěl tak demonstrovat, že návrh Senátu, který by povolil alkohol cyklistům na cyklostezkách a silnicích 3. tříd, je nebezpečný. Výsledky testu to podle něj potvrdily.

Testování cyklistů pod vlivem alkoholu se v pondělí odpoledne odehrálo na dopravním hřišti Muzea policie ČR, kde Autoklub České republiky spolu s dopravní policií připravily pro nás novináře jízdní trasu.

Nejprve jsme ji zajeli za střízliva. Poté přišel na řadu alkohol. Vypít jsme ho museli tolik, aby nám při dechové zkoušce naměřili alespoň 0,8 promile - podávala se whiskey a pivo, takže to netrvalo dlouho. V mém případě to byly čtyři panáky, kolegyně jich potřebovala pět. Plus pivo na zapíjení. A poté jsme na kolo usedli podruhé.

Ačkoli pondělní počasí venkovním aktivitám nepřálo, téměř všichni jsme si obě pokusná kola na dopravním hřišti zajeli.

Fotogalerie

„První jízda, ta za střízliva, byla rychlejší a většinou bez chyb. Druhá jízda s alkoholem byla ve většině případů o něco pomalejší, ale cyklisté během ní udělali více chyb. Navíc ty chyby byly závažnější - například nezastavení na stopce nebo vjetí do protisměru, což může vést k dopravní nehodě,“ shrnul výsledky pokusu Pavel Konečný z Autoklubu ČR, který dohlížel na dodržování dopravních předpisů.

My jsme sice byli výjimkou, protože náš čas byl po požití alkoholu o něco rychlejší, dopustili jsme se však více prohřešků proti předpisům než během střízlivé jízdy. Shodli jsme se, že s alkoholem v krvi jsme jeli odvážněji. Nutno také dodat, že silniční pruhy na dopravním hřišti jsou o dost užší než na skutečné silnici.

„Cítila jsem se sebejistější než při první jízdě, ale udělala jsem víc chyb, například jsem se na křižovatce nerozhlédla,“ přiznává reportérka Jolana. „Určitě bych v tomto stavu na kole nejezdila,“ dodává.

Je to jako otevřít pandořinu skříňku, protestují odborníci

Podle dopravního experta Autoklubu ČR Roberta Vacka by si měl každý představit situaci, kdy v roli motoristy míjí podnapilé cyklisty. Otevřela by se tím podle něj pandořina skříňka. „Možná za půl roku přijde lobby automobilistů a řekne, proč nemůžeme my, když cyklisté můžou,“ varuje Vacek.

Souhlasí s ním i dopravní psycholog Martin Kořán. Upozorňuje, že limit 0,8 promile se snadno překročí, což už je velmi blízko hranice jednoho promile v krvi, kdy se už jedná v případě nehody o trestný čin.

„Čeští cyklisté jsou obecně velmi neukáznění. Ve chvíli, kdy by se toto povolilo, většina cyklistů by rozhodně ten limit nedodržela,“ myslí si Kořán.

Návrh Senátu se však opírá i o zkušenosti ze zahraničí: velká část západoevropských zemí povoluje cyklistům jezdit na kole do určitého limitu. Sousední Rakousko povoluje 0,8 promile, Německo dokonce 1,6. A například v Irsku a ve Velké Británii není přesná hranice stanovena. Cyklisté pouze musí být jízdy na kole schopni.

„Ale cyklista není na té silnici sám,“ namítá Kořán. „Kdo bude v případě nehody platit odškodnění? U nás tohle není příliš možné,“ poukazuje dopravní psycholog na nedostatky v české legislativě pro podobný návrh.

Dopravní policie argumentuje, že alkohol na silnice nepatří u motoristů ani u cyklistů. „S tímto návrhem zásadně nesouhlasíme,“ řekl Jiří Holub z Ředitelství služby dopravní policie. Odkazuje na statistiky z loňského roku - cyklisté zavinili zhruba třetinu z 4 226 dopravních nehod, v nichž figurovaly návykové látky. V roce 2015 při nich zahynulo 68 cyklistů.

Problém je podle něj v tom, že cyklostezky ve vinařských regionech v řadě případů vedou po pozemních komunikacích. Policie proto podporuje výstavbu infrastruktury určené pouze pro cyklisty tak, aby se nekřížila se silnicemi.

Nejhlasitějším propagátorem zrušení nulové tolerance je senátor Zdeněk Škromach (více zde). Není náhodou, že právě matador sociální demokracie tento návrh prosazuje. O víkendových volbách totiž Škromach obhajuje senátorské křeslo na Hodonínsku, kde hojně cyklostezky využívají turisté.

Přestože Škromachův návrh prošel Senátem, poslanci se k němu stavějí odmítavě. Toleranci 0,5 promile pro cyklisty Sněmovna odmítla už loni v prosinci.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.