Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Temelín trápí palivo, pomoci mohou ruské tyče

  7:48aktualizováno  7:48
Elektrárenský gigant ČEZ má problém s Jadernou elektrárnou Temelín. Palivové články totiž nefungují tak, jak by měly. Elektrárna tak zřejmě bude muset přikročit k mimořádné výměně palivových článků.

Temelín je bezpečná elektrárna, ujištuje SÚJB. | foto: David VotrubaiDNES.cz

"Pravděpodobně bude muset příští rok dojít k mimořádné obměně paliva. Nejde o to, že by to byl tak velký bezpečnostní problém, ale Temelín má specifické postavení hlavně v médiích, a proto to budeme raději řešit razantněji, než by bylo nutné," uvedl náměstek ministra průmyslu Tomáš Hüner.

Specifické postavení Temelína je v tom, že budí velký odpor a vášně hlavně v sousedním Rakousku, kam je to od elektrárny jen pár kilometrů. Temelín je hodně sledován i proto, že byl postaven podle původně ruského projektu, na který se později začaly montovat západní technologie.

Značná část zdroje je tak vlastně neodzkoušený prototyp. Temelín nicméně splňuje všechny potřebné bezpečnostní standardy a je i prověřen Mezinárodní agenturou pro atomovou energii.

Temelín si více "odpočine"
Palivové články v Temelíně, které dodává pro reaktory ruské výroby americká firma Westinghouse, mají problémy s tím, že se deformují a netěsní. Musí se tak jednak měnit častěji a jednak způsobují více výpadků a odstávek elektrárny.

"Jsme připraveni omezit problémy elektrárny právě i za cenu mimořádné obměny paliva," potvrdil ředitel Temelína Vladimír Hlavinka. Podle něj však ani nelze vyloučit, že to nebude nutné.
 
Oba bloky elektrárny by se také měly podle Hlavinky střídavě příští rok odstavit ne dvakrát, ale třikrát. Odpojení od provozu trvá většinou padesát až sedmdesát dní.
 
Podle některých názorů by odstávky Temelína mohly zvýšit napětí na trhu s elektřinou, protože ČEZ už všechnu svoji produkci na příští rok vyprodal a větší výpadky výroby by tak mohly znamenat problém. "Pokud nedojde k nějakému extrémnímu nárůstu spotřeby elektřiny neočekáváme žádné problémy s dodávkami," upozornil Hlavinka s tím, že odstávky jaderné elektrárny jsou plánovány tak, aby to nezpůsobilo komplikace.
 
Temelín je největší elektrárna v Česku, jejíž výkon dosahuje 2 tisíc megawattů. "Budeme problémy Temelína sledovat. Ale nemyslím si, že i případné větší výpadky by mohly znamenat problém v celé elektrizační soustavě," uvedl Zbyněk Boldiš, výkonný ředitel ČEPS, která spravuje vysokonapěťovou síť země.

Česko je podle něj tradičním exportérem proudu, takže spíše by bylo při omezení dodávek elektřiny možné snížit vývoz, než že by hrozil nějaký masivní dovoz proudu do země.

Právě kvůli výměně čtvrtiny paliva byl od září odstaven druhý blok Temelína. Ve čtvrtek začal se souhlasem Státního úřadu pro jadernou bezpečnost pomalu najíždět do provozu. Blok byl mimo provoz déle, než energetici původně plánovali právě kvůli problémům s "funkčními odchylkami" paliva.
 
"Provoz s vadným palivem nese vysoké riziko, a je proto zcela neakceptovatelný," reagoval na nynější problémy jeden z nejaktivnějších odpůrců elektrárny, hornorakouský zmocněnec Radko Pavlovec.
 
Nové palivo dodají Rusové
Podle předsedkyně SÚJB Dany Drábové nicméně Temelín je bezpečná elektrárna. "Ale aby byla dostatečně spolehlivá, tak to je ještě hodně práce," uvedla nedávno pro MF DNES. Temelín podle mluvčího Milana Nebesáře už dohodl s Westinghousem úpravy v konstrukci nových článků, aby se problémy omezily.

Westinghouse nicméně podle informací MF DNES už nemá velký zájem investovat do úpravy paliva velké prostředky a síly, protože s dodávkami za tři roky končí. Ve výběrovém řízení ČEZ na nového dodavatele paliva totiž Westinghouse porazila ruská firma TVEL. Ta dodává palivo, uzpůsobené na ruské reaktory, i do druhé tuzemské jaderné elektrárny v Dukovanech.

Zdroj z energetiky MF DNES sdělil, že se ČEZ za pomoci státu také poptával u TVEL na možnost začít s dodávkami alespoň o rok dříve.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Doprava u vjezdu nového dálničního úseku D11 přes Kukleny v Hradci Králové je...
D11 stáhla kamiony ze „silnice smrti“, na kraji Hradce je klid před bouří

Dopravní situace v Hradci Králové-Kuklenách u vjezdu na nový úsek dálnice D11 připomíná klid před bouří. Podle místních je jen otázkou krátkého času, kdy ulici...  celý článek

František Ringo Čech ukazuje zatím svůj poslední obraz. Je nazvaný Smrt...
Miloše bych neodmítl, říká ke své kandidatuře František Ringo Čech

Vedení Strany práv občanů před dvěma týdny rozhodlo, že jejich superlídrem do podzimních voleb bude hudebník František Ringo Čech. O pomoc ho prý požádal...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Muž načerno oplotil městský pozemek a přeťal pěšinu, lidé protestují marně

Loni v létě si Jiří Marák při stavbě domu v prostějovské místní části Domamyslice postavil také plot u přilehlého Čechovického náhonu. Oplocení vybudoval na...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.