Lidé dnes dávají přednost internetu před televizí. Ilustrační foto.

Lidé dnes dávají přednost internetu před televizí. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Televizi utíkají diváci. Chodí na internet a sledují DVD

  • 160
Sledovanost televizí letos klesla nejvíce za posledních 10 let. V roce 1997 měly Televizní noviny TV Nova každý večer přes tři miliony diváků, seriály od osmi večer sledoval zhruba stejný počet lidí. Dnes si však manažeři Novy mohou nechat o něčem takovém jen zdát.

Na hlavní zprávy se standardně dívá o milion diváků méně a další pořady jsou na tom podobně.

Stejnému problému čelí Česká televize. Její hlavní zpravodajská relace Události mívala v roce 1997, kdy se začalo s pravidelným měřením sledovanosti peoplemetry, kolem 1,2 milionu diváků. Od začátku letošního roku se průměr pohybuje kolem 850 tisíc.

Posun začátku zpráv na sedmou hodinu zabral jen přechodně. Nejvíc na něj doplatila Prima, která přišla zhruba o 400 tisíc diváků večerních zpráv.

Celková sledovanost Novy a ČT1 klesá s menšími výkyvy už deset let. Prima sice v tomto období diváky spíš získávala, ale její podíl zůstával nízký, nepřesáhl 3,5 procenta Čechů ve věku nad patnáct let. Letos však klesá sledovanost všem celoplošným televizím. A propad je to opravdu prudký.

Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku ubylo letos od ledna do dubna šestnáct procent televizních diváků. Nejvíce ztrácejí zájem o televizi mladí lidé do třiceti let a lidé s vyšším vzděláním.

Za nízkou sledovanost může internet a DVD
Klesá také doba, kterou průměrný Čech stráví sledováním televize. Z dřívějších zhruba 3,5 hodiny denně na nynější tři hodiny. Dva největší nepřátelé televizí se jmenují internet a DVD.

"Statistiky ukazují, že v domácnostech, kde mají zavedený internet, je sledovanost televize nižší," říká mediální expert Milan Šmíd z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

"Hledání informací a zábava na internetu televizím určitě nepomáhá," přidává se Martin Nováček, který má v mediální agentuře OMD na starosti nákup reklamního času v elektronických médiích. Televizím ubírá diváky také masivní rozšíření cenově dostupných DVD přehrávačů.

"Za poslední dva roky se domácí kino stalo v domácnostech standardem. Lidé si mohou opatřit nové filmy mnohem dřív, než se dostanou do televizní distribuce, a to ve špičkové kvalitě," vysvětluje Šmíd.

Přesně na to doplatila televize Prima, která nakoupila práva na filmové trháky jako Troja či třetí díl Pána prstenů. Výsledky sledovanosti byly tristní, kolem půl milionu diváků. Odborníci se shodují i v tom, že za pokles sledovanosti si mohou televize do značné míry samy.

Televize vysílají v jeden den a hodinu to samé
"Dalším důvodem, o kterém televize nerady slyší, je jednotvárná programová nabídka. V podzimním programovém schématu vysílaly všechny hlavní kanály večer stejný program," upozorňuje Nováček.

Typické byly středy, kdy na Nově, Primě i ČT1 běžely původní české seriály. Pokud v té době ČT2 vysílala například sportovní přenos, pak se lidé, kteří nemají rádi seriály ani sport, neměli na co dívat.

Ze středečního souboje seriálů vystoupila alespoň Česká televize, která nyní ve středu od osmi vysílá zahraniční detektivku. Nováček očekává, že pokles zájmu o televize bude pokračovat.

"Lidé budou od televize stále víc přecházet k aktivním formám zábavy, ať už je to cokoli," soudí. Podle Milana Šmída může k obrazovkám alespoň na čas vrátit diváky rozšíření nabídky kabelových a satelitních kanálů. A také vznik nových digitálních televizí.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue