Zatímco v devadesátých letech se Nova pyšnila až třímilionovou sledovaností filmů v hlavním vysílacím čase od osmi večer, dnes je úspěchem polovina. A někdy bývá ještě hůř: na velkofilm Spiderman 2 si minulou sobotu večer našlo čas jen necelých devět set tisíc diváků.
Klesá i sledovanost původních reality show, jako by se po dvou letech už poněkud "okoukaly".
"Zlaté doby devadesátých let jsou pryč, tak vysoké popularity už televize těžko někdy dosáhne," říká mediální expert Daniel Köppl z časopisu Marketing & Media. To uznává i programový ředitel televize Prima Jan Rubeš.
"Diváci odcházejí. Ti, kteří dřív seděli u televize, jsou dnes třeba na internetu," myslí si. Podle jiných odborníků zase lidé místo v televizi sledují filmy na DVD.
To však není jediné vysvětlení sílícího úbytku diváků. Podle Köppla není internet ani digitální disk silnou konkurencí, protože drtivá většina lidí sleduje internet v práci a DVD formát prý pouze nahradil video, které je součástí českých domácností už dávno.
Příliš mnoho seriálů
"Hlavním důvodem odchodu diváků je omílání pořád stejných programových formátů, ze kterých už jsou lidé otrávení. A také stále se zvyšující počet možností, jak trávit volný čas," říká Köppl. Jeho slova nepřímo potvrzuje i generální ředitel Novy Petr Dvořák.
"Přiznávám, že seriálů je hodně. Myslím si, že ten trend se bude v průběhu několika let měnit," řekl Dvořák v nedávném rozhovoru na Frekvenci 1.
Ze statistik vyplývá, že o sezení u obrazovky nejvíce ztrácejí zájem mladí do třiceti let a vzdělanější lidé. Klesá také doba, kterou průměrný Čech u televize prosedí – z dřívějších zhruba 3,5 hodiny na nynější tři hodiny.
Nova teď v bitvě o diváka sází na pořad Vem si mě!, show, při které se zástup nevěst nabízí bohatému ženichovi.
"Splnil naše očekávání, dosud vysílané díly sledovalo vždy přes jeden milion diváků. O spokojenosti je ale těžké hovořit, vždycky to může být lepší," shrnuje filozofii komerčních médií analytik Novy Milan Kruml.
Zato Česká televize je podle vedoucí výzkumu programu Kristiny Taberyové s počtem svých diváků spokojená. Pro veřejnoprávní televizi totiž sledovanost není jediným kritériem úspěchu – díky koncesionářským poplatkům může nabízet i programy pro menšinového diváka.
I na Kavčích horách však změnu v chování diváků zaznamenali. "Dřív se lidé koukali konzumně – sedli si prostě k televizi. Dnes mají velké množství jiných zájmů, a když zapnou televizi, jdou naprosto cíleně za určitým typem pořadu," říká Taberyová.
Smrt krásných obrazovek?
Zásadní posun v chování diváka potvrzuje i Köppl. "Zatímco dřív se lidé v práci bavili o tom, co včera dávali v televizi, dnes řeší, kde byli a co zažili," tvrdí Köppl.
Nemusí to však nutně znamenat, že lidé přistupují k životu aktivněji: pasivní zábavu nabízí dnes nepřeberné množství koncertů, kin a sportovních událostí. K odlivu diváků od obrazovek dochází podle odborníků v celé Evropě. Čeká nás tedy smrt televize, jak říkají skeptici?
"Nesmysl, to už se v minulosti říkalo třeba o tištěných novinách a nikdy k tomu nedošlo," říká mediální analytik Kruml.
"Spíš se můžeme bavit o tom, že televize jednou ztratí pozici nejvlivnějšího média, kterou pravděpodobně převezme internet. Ale kdy se tak stane, to je dnes věštění z křišťálové koule," říká Kruml.
Jak se vypořádat s tím, že kromě televize existuje stále více jiných lákadel? "Šancí, jak zvýšit sledovanost, je dělat vyloženě obscénní pořady, a to nechceme. Na druhou stranu: sezení u televize má i sociální rozměr, zajímavý pocit, že sledujete film společně s masou ostatních lidí. A to jen tak nezmizí," říká Jan Rubeš.