Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Televize způsobila paniku zprávou o rozpadu Belgie

  11:17aktualizováno  11:17
O celonárodní rozruch se postarala belgická státní televize RTBF, když odvysílala reportáž o odtržení Vlámska. Na obrazovku pustila hodinové pásmo se záběry z vlámských oslav i reakcemi politiků. Falešnou zprávou chtěla vyvolat veřejnou debatu, ale vysloužila si jen vlnu kritiky.
Belgické metropole Brusel. Ilustrační foto

Belgické metropole Brusel. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

RTBF, státní frankofonní televize, ve středu najednou přerušila vysílání s naléhavou zprávou: Vlámové vyhlásili nezávislost. Na obrazovce běžely záběry rozjásaných lidí třímajících vlámské vlajky, rozhovory se skutečnými belgickými politiky i reportáž z dopravní zácpy na silnici, která vede na bruselské letiště.

RTBF se zprávou o vlámském vyhlášení nezávislosti pustila na poměrně tenký led. Národnostní problémy mezi Vlámy a Valony totiž sužují belgickou vnitropolitickou scénu už řadu let. Ve Valonsku se mluví francouzsky, Vlámové mají vlastní jazyk.

Internetové stránky televize se na chvíli zhroutily pod přívalem čtenářů. "Bylo to přímo neuvěřitelné! Televize zveřejnila zprávu, že vlámský parlament schválil odtržení. Následovalo hodinové pásmo rozhovorů, reakcí, reportáží," řekla iDNES.cz bruselská úřednice Aurélie Bertozzi.

"Každý tomu věřil! Spousta lidí byla šokovaná, telefonovala do televize, na policii i do novin. Velvyslanci volali premiérovi, zprávu převzala i zahraniční média," vylíčila.

Že jde o kachnu, se ukázalo poměrně záhy. A dlouho na sebe nenechala čekat ani kritika. Valonský regionální premiér Elio di Rupo prohlásil, že takové počínání je naprosto nepřijatelné. Mluvčí nacionalistické strany Vlaams Belang, která drží většinu ve vlámském parlamentu, se zase rozlítil, že televize zesměšňuje vážné téma.

"Politici jsou rozčílení a řada lidí tenhle krok odsoudila," řekla Aurélie Bertozzi. "Pro mě osobně to bylo hodně vtipné. Lidé jsou hloupí, když nechápou takový druh humoru," dodala.

Chtěli jsme debatu
Zástupci televize se hájí: šlo nám o rozdmýchání veřejné debaty. Diskusi o rozporech mezi Vlámskem a Valonskem totiž doposud vedli jen politici a akademici, vysvětlil agentuře Reuters šéf zpravodajství RTBF Yves Thiran.

"Výroba pořadu trvala rok," řekl Thiran. Redakce se prý nechala jednoznačně inspirovat Orsonem Wellesem, který rozhlasovou hrou Válka Světů rozpoutal v říjnu roku 1938 ve Spojených státech veřejnou paniku.

Lidé si tehdy mysleli, že planetu Zemi napadli Marťané. Kauza, která se silně vryla do dějin médií, vedla ke zpřísnění pravidel pro provozovatele sdělovacích prostředků.

Národnostní rozpory
Národnostní spory mezi Vlámy a Valony představují pro Belgii poměrně značný vnitropolitický problém. Oběma regionům byla v roce 1980 poskytnuta částečná autonomie.

Volby v severobelgickém Vlámsku často ukazují silnou podporu pro separatisty, kteří se chtějí odtrhnout od frankofonního jihu. Ten dříve ekonomicky i politicky dominoval celé zemi. Teď je však parním strojem belgického hospodářství Vlámsko. A jeho politici se rozčilují, že Valoni vysávají veřejné prostředky.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký torpédoborec John S. McCain po srážce s obchodní lodí nedaleko...
Američané zbavili velení viceadmirála, kterému se vybouraly dvě lodě

Velitel americké sedmé flotily viceadmirál Joseph Aucoin byl zbaven funkce. Oznámilo to americké námořnictvo s tím, že armáda ztratila důvěru v jeho velitelské...  celý článek

Na předměstí indického města Bombaj se potulují modří psi. Za neobvyklou barvu...
Psi v Indii zmodrali. Může za to průmyslový odpad vypouštěný do řeky

Na předměstí indického města Bombaj se objevili modří psi. Poté, co byl případ nahlášen výboru pro kontrolu znečištění, se ukázalo, že za změnu barvy jejich...  celý článek

Bouře a silný vítr v Hongkongu (23.8.2017)
Vymlácené mrakodrapy, zaplavené ulice. Hongkong zasáhl tajfun Hato

Nejméně tři mrtvé a 84 zraněných si vyžádal mohutný tajfun Hato, který ve středu zasáhl Hongkong, Macao a okolní oblasti. V Hongkongu bylo zrušeno na 450 letů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.