Vyplývá to hned ze dvou různých průzkumů na více než patnácti tisících lidech, který provedla agentura Mediaresearch.
Ta jednak měří sledovanost pomocí peoplemetrů a jednak provedla další výzkum pomocí dotazníků. Televize z toho radost mít nebudou. Průměrný obyvatel Česka věnuje každý rok o čtyři minuty denně víc času svým koníčkům a jiné zábavě než té, kterou mu nabízejí.
O víkendu je to o osm minut navíc. V součtu za celý rok je to na každého víc než třicet hodin. "Největší boom televize skončil. Ten byl tehdy, když začaly vysílat komerční televize.
Největší propad sledovanosti nastal loni," vysvětluje Michal Jordán z Mediaresearch. Tak trochu za to podle něj mohlo i teplé léto nabízející větší lákadla než ta televizní.
Televize už Čechy tolik nebaví, věnují se i jiným koníčkům
Že lidé třeba o víkendu vypínají televizi o deset minut dřív než loni, zatím sociolog Otto Sedláček ze severočeského Vražkova příliš nezaznamenal.
"To ani nejde. Změna přichází pomalu. Ale bude sílit," říká Sedláček, který je nyní starostou Vražkova. Nejdramatičtěji klesl podle dvou čerstvých průzkumů společnosti Mediaresearch na patnácti tisících respondentech počet lidí, kteří se nechají bavit televizí ve všední dny večer.
Z původních bezmála tří čtvrtin lidí, kteří v osm večer sedli před obrazovky, dnes totéž udělá už jen 67 procent obyvatel. Ušetřený čas lidé věnují zálibám a koníčkům. Tak třeba sedm lidí z deseti, jak zjistilo Centrum pro výzkum veřejného mínění, pravidelně relaxuje při četbě.
Každý druhý člověk ve volném čase poslouchá hudbu nebo navštěvuje své přátele, každý třetí pravidelně sportuje a každý pátý člověk pěstuje turistiku. U televizních obrazovek Češi sice stráví pořád ještě víc času než jejich západní sousedé, ale rok od roku se tato doba snižuje: průměrně o šest minut strávených denně u obrazovky.
Loni tak před televizí relaxovali Češi celkem něco málo přes tři hodiny ve všední dny a o víkendu čtyři hodiny a dvacet minut. Důvod tkví nejen v tom, že lidé upřednostňují zdravý životní styl, a tím objevují nové zájmy a koníčky, ale i v klesající kvalitě programu, který televize nabízejí.
"Nabídka se rozhodně zhoršuje. Náročnější je hlavně mladá generace, která se nespokojí s nekonečnými americkými seriály," říká Tomáš Pich, obchodní ředitel společnosti Arbo Media, která televizím nakupuje reklamu.
Nejvíc postihl pokles zájmu diváků nejsilnější televizi Nova. Její mluvčí Dan Plovajko nechtěl závěry šetření komentovat s tím, že je nezná. "Výkyvy ve sledovanosti se objevují pravidelně. Záleží na ročním období," řekl pouze.