Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Televize už neláká tak jako dřív

  0:01aktualizováno  0:01
Lékaře, hlavně ty oční, ta zpráva nepochybně potěší: lidé tráví u televizních obrazovek méně času než dřív. A ušetřené minuty věnují zdravějším koníčkům - poslechu hudby, sportu, procházkám po přírodě, návštěvám přátel nebo četbě.

Vyplývá to hned ze dvou různých průzkumů na více než patnácti tisících lidech, který provedla agentura Mediaresearch.

Ta jednak měří sledovanost pomocí peoplemetrů a jednak provedla další výzkum pomocí dotazníků. Televize z toho radost mít nebudou. Průměrný obyvatel Česka věnuje každý rok o čtyři minuty denně víc času svým koníčkům a jiné zábavě než té, kterou mu nabízejí.

O víkendu je to o osm minut navíc. V součtu za celý rok je to na každého víc než třicet hodin. "Největší boom televize skončil. Ten byl tehdy, když začaly vysílat komerční televize.

Největší propad sledovanosti nastal loni," vysvětluje Michal Jordán z Mediaresearch. Tak trochu za to podle něj mohlo i teplé léto nabízející větší lákadla než ta televizní.

Televize už Čechy tolik nebaví, věnují se i jiným koníčkům
Že lidé třeba o víkendu vypínají televizi o deset minut dřív než loni, zatím sociolog Otto Sedláček ze severočeského Vražkova příliš nezaznamenal.

"To ani nejde. Změna přichází pomalu. Ale bude sílit," říká Sedláček, který je nyní starostou Vražkova. Nejdramatičtěji klesl podle dvou čerstvých průzkumů společnosti Mediaresearch na patnácti tisících respondentech počet lidí, kteří se nechají bavit televizí ve všední dny večer.

Z původních bezmála tří čtvrtin lidí, kteří v osm večer sedli před obrazovky, dnes totéž udělá už jen 67 procent obyvatel. Ušetřený čas lidé věnují zálibám a koníčkům. Tak třeba sedm lidí z deseti, jak zjistilo Centrum pro výzkum veřejného mínění, pravidelně relaxuje při četbě.

Každý druhý člověk ve volném čase poslouchá hudbu nebo navštěvuje své přátele, každý třetí pravidelně sportuje a každý pátý člověk pěstuje turistiku. U televizních obrazovek Češi sice stráví pořád ještě víc času než jejich západní sousedé, ale rok od roku se tato doba snižuje: průměrně o šest minut strávených denně u obrazovky.

Loni tak před televizí relaxovali Češi celkem něco málo přes tři hodiny ve všední dny a o víkendu čtyři hodiny a dvacet minut. Důvod tkví nejen v tom, že lidé upřednostňují zdravý životní styl, a tím objevují nové zájmy a koníčky, ale i v klesající kvalitě programu, který televize nabízejí.

"Nabídka se rozhodně zhoršuje. Náročnější je hlavně mladá generace, která se nespokojí s nekonečnými americkými seriály," říká Tomáš Pich, obchodní ředitel společnosti Arbo Media, která televizím nakupuje reklamu.

Nejvíc postihl pokles zájmu diváků nejsilnější televizi Nova. Její mluvčí Dan Plovajko nechtěl závěry šetření komentovat s tím, že je nezná. "Výkyvy ve sledovanosti se objevují pravidelně. Záleží na ročním období," řekl pouze.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Reklamní leták na podporu Miloše Zemana v prezidentských volbách v lednu 2018
Zeman sliboval nedělat kampaň, přesto jsou ve schránkách jeho letáky

Schránky v celé republice zaplavily letáky za znovuzvolení prezidenta Miloše Zemana, který ale jak sám uvedl, žádnou kampaň nepovede. Jeho mluvčí Jiří Ovčáček...  celý článek

Lubomír Zaorálek a Andrej Babiš (19. října 2017)
Máte máslo na hlavě, řekl Zaorálek. Co jste dokázal za 27 let? opáčil Babiš

Více než tři roky spolu šéf ANO Andrej Babiš a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek seděli v jedné vládě, ale to už podle jejich posledního televizního duelu den...  celý článek

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Baráčky jak lepidlem k sobě přilepené. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.