Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Televize soupeřily o mága

aktualizováno 
- Několik let se vedla mezi nákupčími tuzemských televizí tichá profesionální soutěž: kdo dřív sežene vysílací práva k vystoupením Davida Copperfielda. TV Nova byla nejúspěšnější.
"Někdy od roku 1994, kdy jsme tuhle sérii uvedli v České televizi poprvé, snažili jsme se ji získat znovu," vypráví Jan Rubeš. Nicméně v okamžiku, kdy cyklus mágových pořadů ohlásila konkurenční Nova, Rubeš zavolal svému tamnímu protějšku Ondřejovi Zachovi: Komu čest, tomu čest, kolego, byl jsi lepší. A Zach prý na blahopřání odpověděl smíchem: "Dík za uznání, ale já k tomu vítězství přišel jak slepý k houslím."
Důvod? Od druhé poloviny sedmdesátých let, kdy americká televizní společnost ABC poskytla mágovi prostor pro vlastní pořad - a brzy nato jej "přetáhla" konkurenční CBS -, se totiž majitel vysílacích práv k jeho pořadům několikrát změnil. "Také firma, od níž jsme cyklus před časem koupili, vlastnila práva jen na omezenou dobu a neprozradila, kdo pořady distribuuje nyní," vysvětluje Rubeš. Na televizním trhu se prý podobná taktika objevuje často: nový nabyvatel nejenže dílo nenabízí, ale někdy dokonce ani nepřizná, že práva vlastní - pokud s nimi má nějaké dalekosáhlé obchodní plány. Ostatně podobnou pátrací akci nedávno na Kavčích horách podnikli kvůli Antologii Beatles, jednou už odvysílané, kterou chtěli uvést znovu. Jenže když "vyčenichali" nového vlastníka práv, vyšlo najevo, že dotyčná firma drží seriál pod pokličkou - zřejmě s ním hodlá podniknout "cosi velkého".
A tak Rubeš málem jako detektiv hledal přes kontakty na televizních trzích distributora Copperfieldových pořadů, zatímco Zachovi přistála série na stole, aniž to čekal. "Ukázalo se totiž, že televizní práva teď drží sama produkce Copperfieldových živých představení a nabízí je vždy jen tam, kde kouzelník chystá vystoupení," vysvětlil Zach. "A protože produkce Copperfieldových show spolupracuje v tuzemsku s produkcí Besedy Holding, a ta je zas partnerem Novy, výsledek byl nasnadě," dodává. Lidé z reklamní branže upozorňují, že šlo o takzvaný "barter", tedy výměnu pořadu za poskytnutý objem reklamního času. A jaký je zájem diváků? Přestože jde vlastně o reprízu, sledovanost Copperfieldových pořadů dosahovala na Nově kolem třiceti procent.
Málokdo ovšem ví, že zdejší televizní premiéru měl zažít slavný mág už před lety; místo toho však skončil v ideologickém trezoru. "Ještě za minulého režimu byl totiž zakoupen jediný díl série, konkrétně ten, kde nechá Copperfield zmizet tryskáč," vypráví Rubeš. Jenže shodou okolností zrovna v té době sovětští vojáci sestřelili jihokorejské letadlo - tehdejší oficiální mluvou je pouze "zastavili" - a někoho napadlo, že Copperfieldův kousek by mohl vzbudit "politicky nežádoucí asociace". A tak se pořad nevysílal.
Ale i dnes existují lidé, kteří by chtěli kouzelníka zakázat. "Volalo nám několik fanatiků, že to musíme zastavit: Copperfield je prý čaroděj a černokněžník, kdo se na něj podívá, ten umře," popisuje Rubeš telefonáty, které s radostí odkazoval na Novu. "Mně se zatím nikdo z nich neozval," říká Zach se stopou lítosti v hlase.
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Národním muzeu nainstalovali restaurovaný originál sousoší Géniů. (23.8.2017)
Sousoší Géniů se vrací do Národního muzea, vystavena bude kopie i originál

Po jedenácti letech se do Národního muzea vrátilo sousoší Géniů od sochaře Antonína Poppa. Na jeho původním místě v průčelí budovy ho nahradí kopie, originál...  celý článek

Nejteplejší den roku trávili lidé také na u brněnské přehrady. (1. srpna 2017)
O víkendu do Česka dorazí tropy, pak se mírně ochladí a přijdou bouřky

Česko o víkendu znovu zasáhnou tropické teploty přesahující třicítku. V neděli bude na jihovýchodě Moravy až 34 stupňů, poté se mírně ochladí a objeví se...  celý článek

čeština
Stát stopl kritizovanou výuku češtiny pro azylanty. Zakázku nikdo nechce

Cizinci, kteří v Česku získají azyl, mají nárok na 400 hodin češtiny zdarma. Ministerstvo školství ale bez udání důvodů ukončilo spolupráci s agenturou, která...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.