Soutěžící čekalo v sobotu i v neděli po třech závodních etapách, během nichž také plnili netradiční soutěžní úkoly. "Snažíme se vždycky dělat nějakou soutěž, kde by se mohla předvést auta a řidiči ukázat, že s nimi umějí jezdit. Zároveň by to měla být vždy také legrace. Dalším záměrem je, aby účastníci závodu mohli poznat kulturní památky v kraji," řekl moderátor rallye Viktor Vadura.
Největší shromaždiště diváků bylo při startech závodů z telčského Zachariášova náměstí. Prvním soutěžním úkolem bylo hned na startu uprostřed špalíru diváků prokličkovat slalomovými tyčemi a pak přejet nafouknutý balónek.
Nebylo to tak úplně jednoduché, výhled například z Aera s mohutnými předními blatníky není pod kola z pozice řidiče právě ideální. Řidič proto zpomalil na jízdu krokem a pak se vyklonil z otevřených dvířek, aby se do balónku na zemi trefil. Podařilo se. Následující vůz už takové štěstí neměl. Těsně před kolem mu lehký balónek vzal vítr stranou a pneumatika jej minula. "Sákryš, ten má smůlu hned na začátku," komentoval to muž, který startující vozy pozorně sledoval. Mezi dalšími úkoly bylo například vylézt na telčskou věž, či ve Slavonicích hledat dům podle kresby.
Mnozí ze soutěžících dotvářeli image nostalgické veteránské jízdy stylovým dobovým oblečením, v jiných se nezapřel sportovní duch.
"Je to souznění historických a technických památek, říkám si, zda by UNESCO nemělo zřídit zvláštní kategorii pro technické památky typu těchto krásných aut - za provedení, za dokonalý design. Jsme rádi, že naše město je pro tyto a podobné akce - jako třeba balónové létání - dokonalou kulisou," řekl starosta Telče a senátor Václav Jehlička.
Závody veteránů rozhodně nejsou aktivitami, z nichž by plynuly vysoké zisky, nebo mediální sláva. Jejich příznivci jsou lidé, z nichž byla cítit pohoda z nostalgických jízd. Také moderátor dotvářel atmosféru závodu: nešetřil vtipy. Ke startu právě přijížděl jeden z mladších veteránů - Volvo z roku 1970 - a Vadura si vzal hned na paškál jméno jeho rakouského řidiče Waltera Babovky. "Má takové typicky rakouské jméno, tak věříme, že bude dělat čest jak značce Volvo, tak českým bábovkám," řekl Vadura.
Rozpětí doby vzniku soutěžních vozů bylo široké - nejstarší je zde Buick D45 z roku 1915, nejmladší vůz - silný Jaguar E - sjel z výrobní linky před sedmadvaceti lety.
V neděli po poledni je po konci poslední etapy jasno: absolutním vítězem závodu se stal rakouský řidič Josef Storka s volkswagenem, druhá se umístila Libuše Šulcová s motocyklem BSA a třetí skončil Harald Wailenko s vozem BMW.
Ani sobotní deštivé a chladné počasí soutěžící neodradilo. "Dostali během soutěžních disciplín dostatek úkolů, při kterých se nezastavili, ale zato se pořádně zahřáli," řekl ředitel soutěže Jaroslav Mejzr z pořádajícího pražského Mezinárodního klubu přátel historických vozidel. "Byla skvělá nálada, sjeli se sem opět báječní lidé, v příštím roce se budeme snažit závod zopakovat," dodal.
Automobilový veterán projíždí telčským námestím |