Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Technici dostavěli modul pro kamion záchranky

  1:01aktualizováno  8:17
Technici dokončili stavbu modulu pro kamion záchranné služby. Objednala si ho Praha pro případy hromadných havárií či živelních katastrof. Hotov by měl být v květnu. Návěs bude po rozložení sloužit jako zdravotnické pracoviště a operační středisko pro řízení zásahu v terénu.

Návěs na záchranářský kamion dokončují technici ve Velimi. | foto: ZZS HMP

Pražský magistrát, který je zřizovatelem pražské záchranné služby, rozhodl o nutnosti mobilního stanoviště pro krizové situace loni v květnu.

Záchranka už měla připravenou vlastní studii, jak by mělo zařízení vypadat. Speciální návěs za kamion se hydraulicky rozkládá a během chvíle vznikne pracoviště s deseti lůžky a se zázemím pro zdravotníky s veškerým vybavením.

Na střeše je zároveň operační středisko, které bude řídit zásah a urychlí součinnost všech záchranných složek. - podrobnosti a animace rozložení návěsu zde

V současné době už technici ve výrobní hale ve Velimi na Nymbursku dokončují poslední detaily speciálního modulu. Do provozu by ho měla záchranka dostat v květnu. Používat ho budou záchranáři v Praze, v případě větších neštěstí s ním vyjedou na pomoc středočeským kolegům.

Modul nebude sloužit pro přepravu zraněných, ale dopraví na místo potřebné vybavení pro zdravotníky v případě neštěstí s velkým množstvím zraněných, jehož následky se budou likvidovat i několik hodin.

Kamion bude vybaven také navigací, kde bude mít zaneseny všechny pražské ulice či úseky, kterým by se vzhledem ke své velikosti měl vyhnout. Když tedy například spadne letadlo na pole, kam se s těžkou technikou nedostanou ani hasiči, rozloží se modul na nejbližším možném místě.

Kromě hromadných havárií jako je například neštěstí v metru, pád letadla či vykolejení vlaku, bude záchranka kamion využívat pro zajištění akcí s velkým počtem lidí včetně sportovních či kulturních událostí.

Speciální zařízení vyjde na 17 milionů korun. "Cena takového modulu na trhu a v zahraničí je mnohem vyšší. Náš modul má mnoho jedinečných technických řešení a prvků, které zatím nebyly nikde použity," řekl iDNES šéf pražské záchranky Zdeněk Schwarz.

Celkem 11 milionů získá magistrát na kamion ze státní dotace, zbytek zaplatí z fondu pro obnovu vozového parku záchranky. Praha tak získala vůbec první dotaci od státu na fungování záchranné služby.

"Uvědomujeme si potřebnost tohoto unikátního mobilního zařízení pro Prahu. Situace, kdy bylo třeba nasadit prostředky pro záchranu lidských životů nastaly například při požáru v hotelu Olympik nebo při zřícení domu na Žižkově," uvedla pražská radní Hana Halová.

Šéf záchranky: Praha modul potřebuje

Zdeněk SchwarzJe záchranářský kamion pro Prahu opravdu nutný? Není to pro pražskou záchranku zbytečný luxus? Jak je vyřešen průjezd městem a jak bude probíhat samotný zásah? Odpovídá ředitel pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz.

Jak bude probíhat zásah s nasazením záchranářského modulu?
Modul je určen pro likvidaci následků hromadných neštěstí a mimořádných událostí, které se vždy vyznačují rozmístěním postižených na větší ploše. Je-li to v terénu, tak žádná technika kromě tanku nebo transportéru se tam stejně nedostane a postižení jsou z prostoru vynášeni na určené místo. Tímto místem bývá mobilní stan a v případě modulu (kamionu) to bude jeho rozložené mobilní pracoviště. Nutno zdůraznit, že kamion bude využíván pro region Prahy. Když budeme uvažovat o jeho nasazení např. při pádu letadla na některém poli v okrajové části Prahy, pak kamion bude na nejbližší komunikaci a k němu budou zranění vyneseni z nedostupného terénu. Tak to bude i v případě nasazení sanitních vozidel, která též na pole nevjedou. Bude-li to v městské zástavbě, pak není problém kamion přistavit do dostatečné blízkosti, kam budou zranění např. zavalení sutí zříceného domu vynášeni.

Jak je vyřešena průjezdnost Prahou, kde některé úseky nákladní auto neprojede?
Všechny vytipované objekty, kde bude v případě potřeby modul nasazen, jsou pro něj dostupné a máme zpracovány příjezdové trasy, které vycházely z plánů kolegů hasičů, kteří takto rozměrnou techniku v Praze běžně používají. Využili jsme pro plánování tras i údaje od dopravního podniku, který nám dal k dispozici výškové parametry tramvajových trolejí. Tahač bude vybaven navigací, která neumožní navést řidiče do ulic nebo lokalit, kde by neprojel a uvízl. Znovu zdůrazňuji, že modul nemusí být přímo v epicentru události. Je určen zejména pro velkokapacitní rozměrné objekty, jako jsou stadiony, obchodní centra a dopravní uzly - letiště, nádraží, stanice metra a podobně.

A je kapacita deseti lůžek pro těžce zraněné dostačující?
Mobilní pracoviště je pouze dočasným místem, kde budou postižení umístěny do doby, než se dostanou k odsunu do zdravotnických zařízení. Při likvidaci hromadných neštěstí s desítkami či stovkami postižených dochází vždy k postupnému odsunu z místa události, protože nikde není dostatek transportních kapacit a ani zdravotnická zařízení nejsou schopna přijímat naráz větší počty pacientů. Vše musí probíhat postupně a plynule, což odpovídá i postupu během likvidace na místě od samého počátku - třídění, vynášení, péče, nakládání a transport. Kapacity lékařů a zdravotnických záchranářů nejsou také neomezené, takže v terénu jich může pracovat omezené množství, které je schopné pouze postupně provádět likvidaci následků.

Je takový modul opravdu nutný, není to pro záchranku zbytečný luxus?
Modul pro likvidaci následků hromadných neštěstí a mimořádných událostí má každá velká zdravotnická záchranná služba na celém světě. Také pražská záchranka takový modul už v minulosti měla. Byl to podobný obytný prvek na nákladním voze Liaz přezdívaný Mobidik. Jeho historie skončila odchodem ředitele doktora Ždichynce, který byl jakýmsi průkopníkem v krizové připravenosti i v rozvoji záchranných služeb v Česku. Vzhledem k vývoji situace ve světě po teroristickém útoku v New Yorku, ale i dalších atentátech v Madridu či Londýně, došlo k přehodnocením bezpečnostních opatření a připravenosti na likvidaci následků, kdy dochází k postižení většího počtu lidí. Praha je také potencionálním terčem. Modul pro Prahu není luxus, ale nutná potřeba, a to i kdyby nebyl nikdy využit.

Nebylo by vhodné peníze investovat někam jinam, například do sanitních vozů?
V Praze není nedostatek sanitních vozidel ani lékařského vybavení pražské záchranky, která je vybavena na světové úrovni. K nákupu modulu jsme přistoupili až v době, kdy byla zabezpečena obměna vozového parku a přístrojového vybavení. Navíc jen sanitky vždy nestačí. Třeba u požáru hotelu Olympik by modul výrazně pomohl, protože tam například postižení kouřem byli zbytečně exponováni a čekali na transport déle než dnes.
Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vody je méně. Zákaz odebírání vody platí také pro oblast u osady Pekla poblíž...
Potoky u Varů slábnou, vodohospodáři zakázali brát z nich vodu

Vodohospodáři z Povodí Ohře vyhlásili zákaz používat povrchovou vodu, která napájí zdroj pitné vody, přehradu ve Stanovicích. Lomnický potok i jeho přítoky...  celý článek

Stavitel Antonín Zavada v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Pojišťovna za zničený kostel vyplatí 20 milionů a pomůže s dalšími náklady

Pojišťovna v případě vypáleného kostela v Třinci-Gutech uhradí zřejmě 20 milionů za zničenou stavbu, i náklady spojené s odstraněním trosek, úklidem požářiště...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.