Další anonymní taxikář mu následující den vyjadřuje podporu a informuje ho, že se svými kolegy připravují fyzické útoky na vybrané úředníky.
Co je k tomu vede? Už dva měsíce totiž úředníci podnikají razie na nepoctivé taxikáře. Jejich jména, příjmení i fotografie automobilů zveřejňuje magistrát na své internetové adrese. Jen za minulý týden jich bylo deset z patnácti kontrolovaných.
"Ve spolupráci se státní i městskou policií přijímáme řadu bezpečnostních opatření na ochranu ohrožených zaměstnanců. Nerad bych je ale zveřejňoval," reagoval včera ředitel magistrátu Zdeněk Zajíček s tím, že k nim patří například i ostraha budov a kanceláří, kde úředníci pracují.
"V kontrolách ale v žádném případě nepolevíme," upozornil.
Ředitel Zajíček, který včera podal policii trestní oznámení kvůli podezření ze spáchání trestných činů násilí proti skupině osob nebo jednotlivci či pomluvy, se obává, že výzva nepodepsaného taxikáře se může naplnit.
Text výzvy anonymního taxikáře: Vážení doposud ještě poctiví taxikáři: Určitě jste už slyšeli o skupině Zpravodaj, která zahájila ofenzívu proti nezákonnému konání magistrátních úředníků, kteří napadají taxikářskou živnost. Získali jsme několik fotografií údajných turistů, kteří jsou najímáni MHMP (Magistrát hlavního města Prahy - pozn. redakce)!!!!! Adresy zatím ještě nemáme, ale pracujeme na tom. Pro ty, co jsou ve spojení a již zmíněné fotky obdrželi, držte je v tajnosti a informujte pouze ty, kterým věříte! Veškeré informace, které se vám podaří sehnat, předejte dál až ke Zpravodaji. Slibujeme vám, že brzy budou vypátráni a záhy potrestáni!!!! |
Magistrát má zkušenosti, které ho k takovým úvahám opravňují. "Nadávky vůči kontrolorům a slovní potyčky s nimi jsou běžné," říká jeho tiskový mluvčí Martin Kupka.
Jeden taxikář dokonce unesl kontrolora poté, co k němu nastoupil do automobilu a prokázal se mu legitimací. "Odjel s ním o několik stovek metrů dál a tam ho naštěstí vypustil z auta," tvrdí Martin Kupka.
Upozornil také, že mezi taxikáři funguje kvalitní informační systém. "Vzájemně se před kontrolory varují a snaží se je identifikovat," dodal.
O skupině řidičů taxislužby pod názvem Zpravodaj, která se má kontrolorům mstít, zatím vedení magistrátu ani policie žádné bližší informace nemají. Neví o ní ani Cech pražských taxikářů a zástupci dotázaných radiodispečinků.
Jak se vyvíjela kauza pražských taxikářů? polovina března: Česká televize v reportáži dokazuje, jakým způsobem předražují jízdné pražští taxikáři. Okrádáni jsou zejména cizinci, a to odhadem až při 80% jízd 19. března: Poprvé se schází skupina vytvořená ze zástupců magistrátu, taxikářů, Českého metrologického institutu a státní i městské policie. Společně chtějí vyřešit problém okrádání v taxislužbě. Setkávat se budou jednou za dva týdny 9. dubna: Magistrát najímá první brigádníky na kontrolu řidičů taxislužby. Jsou to většinou anglicky mluvící studenti. polovina dubna: Magistrát má první signály, že taxikáři začínají identifikovat falešné turisty. Inzerátem proto hledá další. 25. dubna: Pražští zastupitelé rozhodli, že zkoušky taxikářů, při kterých dostávají povolení k podnikání v Praze, budou veřejné. Chtějí tak zabránit podezření, že úředníci berou od taxikářů úplatky 8. května: Magistrát začal na své internetové adrese zveřejňovat jména a příjmení taxikářů, kteří prokazatelně okradli cestující 9. května: Poslanecká sněmovna schválila na návrh magistrátu a pražského zastupitelstva novelu zákona o cenách. Ta umožní zřejmě od srpna trestat řidiče taxislužby za předražení jízdného až milionovou pokutou. polovina května: Český metrologický institut prokazuje třem pražským firmám, že taxikářům instalovaly do automobilů přístroje na okrádání zákazníků. Na další firmy se chystá 25. května: na internetové stránce se objevuje anonymní výzva ke společnému boji taxikářů s kontrolory. |
Dosud největší proces se skupinou taxikářů ze sdružení Thorges se konal přede dvěma lety. Pět z devíti obžalovaných bylo sice odsouzeno k několikaletému vězení, většina z nich se však odvolala a jejich kauza pokračuje dodnes.
Členové Thorgesu vyhrožovali a vydírali ty své kolegy, kteří stáli na lukrativních místech. Podle rozsudku jim v několika případech vyhrožovali podpálením aut a fyzickou likvidací jich samých i jejich rodinných příslušníků.
Thorges chtěl přimět jiné řidiče taxi k platbě tisíc korun měsíčně za možnost stání na vybraných stanovištích.
Do kontrol taxikářů zapojuje magistrát v současné době zhruba patnáct úředníků a kolem osmdesáti najatých spolupracovníků.
"Dává nám to možnost jejich časté obměny, a tím ztěžujeme taxikářům jejich identifikaci," podotkl Zdeněk Zajíček.
Asi tři desítky taxikářů protestovaly jízdou centrem Karlových Varů proti záměru magistrátu zrušit stanoviště taxislužby v lázeňské a obchodní části města. Při demonstraci požadovali odstoupení náměstka karlovarského primátora Petra Keřky (ODS), který je zodpovědný za dopravu v Karlových Varech (22. ledna 2001). |