Taxikáři v Uherském Brodě se hádají kvůli nízké ceně jednoho z dopravců. Ilustrační snímek

Taxikáři v Uherském Brodě se hádají kvůli nízké ceně jednoho z dopravců. Ilustrační snímek | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Taxikáři v Uherském Brodě zuří kvůli levné konkurenci, vozí za 35 korun

  • 77
Šest korun za kilometr a pětatřicet korun za jízdu po městě. Ceny, se kterými vstoupila na trh v Uherském Brodě nová taxislužba ZERO, pořádně naštvaly konkurenci. Ostatní taxikáři tvrdí, že jsou podhodnocené a mají jediný účel - zlikvidovat jejich firmy. O pomoc chtějí žádat i radnici.

Milan Strážnický jezdí jako taxikář po Uherském Brodě a okolí více než dvacet let. Takovou situaci jako nyní ale podle svých slov ještě nezažil. "Kdybych neměl druhé zaměstnání, tak bych se taxislužbou neuživil. Mě ale ta práce velmi baví, člověk je mezi lidmi, mám taxikaření rád," říká.

Nástup nové konkurence jeho i další taxikáře hodně zaskočil a Broďany potěšil. Společnost ZERO jezdí například po městě za pouhých 35 korun, a tak není výjimkou vidět o víkendu frontu mladých, kteří na tuto taxislužbu čekají.

Strážnický uznává, že konkurence prostě nabídla lepší cenu, podle něj je ale v celé věci jeden vážný problém. "Ať počítám, jak počítám, tak cena Zera je dumpingová, dotovaná. U nich vychází jeden kilometr na šest korun. A i když přihlédnu k tomu, že jezdí na plyn, musejí platit řidiče a další věci, není možné se tak uživit," stěžuje si.

Je přesvědčený, že taková cena je neudržitelná. "Mezi taxikáři se mluví o tom, že tuto cenu budou držet jen do doby, než nás zlikvidují," dodává. Zároveň i jmenuje firmu, která by podle něj mohla za Zerem stát. "Je to firma, která má ve městě řadu výherních automatů," říká.

Jezdíme na plyn a nízké ceny se nám vyplatí, tvrdí majitel firmy

Majitel společnosti TAXI ZERO Marek Buráň však prohlašuje, že nejsou nijak dotovaní a výhodnou cenu si můžou dovolit. "Čerpáme do aut stlačený zemní plyn CNG, jehož cena je velmi příznivá. Proto jsme schopni jezdit oproti konkurenci za poloviční ceny. Nejsme nijak dotovaní, platíme všechny potřebné poplatky, lidé o nás mají obrovský zájem, a tak se nám tyto ceny vyplatí," tvrdí.

Nemají ale pravdu taxikáři, kteří tvrdí, že tak nízká cena se nemůže dlouho udržet? Jak dlouho budou lidé u nich jezdit za šest korun na kilometr? "Nevím, jak dlouho, ale budeme se snažit co nejdéle. Záleží na ministerstvu financí, jaké stanoví daně," odpovídá Buráň.

Šéf nové taxislužby tvrdí, že díky nim mají lidé konečně slušné ceny. "Dosud byli závislí na taxikářích, kteří jezdili za hodně draho. My chceme udělat z taxislužby dostupnou službu pro každého. Proč by nemohli lidé jezdit taxi třeba místo autobusu?"

Konkurenti se obrátí na radnici

Nespokojení taxikáři ale tvrdí, že se obrátí na vedení města a budou chtít, aby se situací zabývalo a případně stanovilo nejnižší cenu za taxislužbu. "Postupně se dáváme dohromady, protože těch, kterým se nástup nové taxislužby nelíbí, není zrovna málo. A to nejen v Uherském Brodě," říká Strážnický.

Proč by se ale podle něj mělo město situací zabývat? "Ve světě i u nás se přece stává, že stát zasáhne, když vidí někde dotovanou cenu," argumentuje a dodává, že bude také prosazovat, aby radnice zpřísnila podmínky pro taxikáře.

Starosta Uherského Brodu Patrik Kunčar MF DNES sdělil, že o levné taxislužbě ve městě slyšel, ale zatím se nikdo na radnici se stížností neobrátil. "Pokud to někdo udělá, budeme se tím zabývat, ale nějaký výsledek našeho jednání nelze předvídat," podotýká.

Situace z Brodu by se mohla opakovat i v okolí. Podle Buráně se totiž firma chystá jezdit také mimo Brod - do Luhačovic či Uherského Hradiště. "Rádi bychom expandovali. Koupili jsme pět aut a na další tři objednané čekáme. Zřídíme také dispečink," avizuje majitel firmy.


Video