Taxikáři uplácejí kvůli zkouškám

  • 13
Praha - Až dvacet tisíc korun - to je částka, kterou taxikáři platí za to, aby jim úředníci odpustili povinné zkoušky. Ty by měli taxikáři skládat mimo jiné z místopisu a z ovládání taxametru. O ústní části zkoušek však neexistují žádné písemné záznamy. Úplatky za uznání zkoušky potvrdil i ředitel firmy AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. "Jsem přesvědčen, že se zkouška koupit dá. Její cena je od tří do dvaceti tisíc, záleží na tom, komu úplatek dáváte," uvedl Kvasnička. Úředníci korupci popírají a tvrdí, že chtějí vidět důkazy.
Testy taxikářů jsou složené ze dvou částí - písemné a ústní. V obou jsou řidiči testováni ze stejných věcí, ze znalosti místopisu, ovládání taxametru a předpisů upravujících taxislužbu.

"Je to tam normální inkviziční parta. Úředníci schválně nastavili vyhlášky tak, aby měli prostor brát úplatky. Je to jenom buzerace, takhle profesionály na ulicích nezískají," řekl Kvasnička.

Konkrétní jména řidičů nebo úplatných byrokratů odmítl říci.  "Tyhle zprávy od řidičů tady jsou, těžko ukázat na někoho prstem," řekl ředitel AAA Radiotaxi.

Právě neadresná obvinění kritizoval ředitel magistrátu Zdeněk Zajíček. "Ať už to říká kdokoli, je to velmi nezodpovědné. Ať tito lidé ukážou na někoho konkrétního, podají trestní oznámení a vyřeší to policie. Jedině tak se může korupci zamezit," řekl ředitel magistrátu Zajíček.

Podle něj by mohli ze zkoušky pořizovat videozáznam nebo zápis. Zatím ale neví o snaze pražského vedení nějakou změnu provést. "Jediný návrh byl zrušit zkoušky úplně. Ten ale neprošel," řekl Zajíček.

Nejčastěji používané triky pražských taxikářů
*Turbo
- přístroj, který popohání taxametr, a zákazník tedy  platí za mnohem větší vzdálenost, než jakou skutečně ujel, někdy navíc nejede nejkratší možnou trasou
*Nulítko - vynuluje účtovanou cenu z taxametru, takže taxikář pak šidí při placení daní
*Vyšší sazba - řidič přepne na sazbu určenou na provoz za hranicemi metropole. Ta není regulovaná a dosahuje i několika set korun na kilometr (v Praze musí účtovat maximálně 22 korun na kilometr)
*Účtenka - taxikáři se pokoušejí domluvit se zákazníkem, že vůbec nezapnou taxametr, a dohodnou se předem, za kolik korun klienta svezou na určené místo. Tato částka je vyšší, než jaká by byla podle taxametru, navíc ji taxikář znovu neúčtuje do svých příjmů
*Clony - přes taxametr visí různé voňavé stromečky nebo jiná „výzdoba interiéru“ vozu, aby klient neviděl na displej.
Kvasnička však uvedl, že sám před čtyřmi lety poslal návrhy na změny zákona a vyhlášek. Zastupitelé ani radní však nereagují. "Vždyť by se sami úředníci připravili o peníze z úplatků, tak proč by něco měnili?" soudí Kvasnička z AAA Radiotaxi.

Primátor Jan Kasl, který korupci v kauze taxikáři věří napadl i svého náměstka pro dopravu Martina Hejla. S ním prý marně bojuje o jakoukoli změnu, ovšem bez odezvy. Nejen současné vedení však čelí kritice, že nedokáže mezi taxislužbami zjednat pořádek.

Už na minulého primátora Jana Koukala útočili taxikáři, že magistrát svou nečinností v oblasti kontroly umožnil jezdit téměř třem tisícům vozů bez registrace, a chtěli jej sesadit z primátorského křesla. Radnice se stále nemá k žádným činům. A jak se mohou lidé nepoctivým taxikářům bránit?

Taxikář vždy musí zapnout taxametr a nastavit na něm příslušnou sazbu - v Praze maximálně 22 korun na kilometr. Na konci jízdy řidič vytiskne bez žádosti klienta účtenku, na níž musí být přesné identifikační údaje řidiče, jeho firmy a vozidla, ujetá vzdálenost a cena. "Pokud se cestujícícmu zdá cena vysoká, může se obrátit na magistrátní odbor dopravy nebo živnostenský odbor a přes soud vymoci peníze zpět," řekl Kvasnička.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video