Taxikáři předali své požadavky

  • 94
Praha - Sdružení řidičů taxislužby předalo náměstkovi primátora Petru Švecovi požadavky, které by podle něj měly pomoci řešit dlouhodobé problémy s taxislužbou v hlavním městě. Taxikáři mimo jiné chtějí stejné ceny jako v Evropské unii a zřízení dalších stálých stanovišť pro taxíky. Řidiči by chtěli skládat zkoušku způsobilosti pouze jednou, a nikoliv jako dosud každé čtyři roky.

Podle mluvčího sdružení Pavla Grilla by měl magistrát jednat přímo s taxikáři, a nikoliv s nekompetentními lidmi, za které považují také majitele dispečinků taxi.

"My nechceme zákazníky okrádat, ale magistrát nás likviduje tím, že nám stanovil cenu dvaadvacet korun za ujetý kilometr," řekl Grill. Taxikáři proto žádají, aby s nimi zástupci magistrátu do jednoho měsíce o jejich požadavcích jednali. 

Švec se jednání nebrání, i když některé požadavky jsou nestandardní. "Nevím, jak si představují zvýšení tarifů na úroveň Evropské unie. I tam jsou ceny v jednotlivých státech různé. O zvýšení počtu míst pro taxíky uvažujeme," řekl. S požadavky Švec seznámí v pátek radní a věří, že ani oni nebudou mít proti setkání se zástupci taxikářů námitky.

Za 24 hodin 84 přestupků
Pražští strážníci se od pondělního odpoledne i během noci zaměřili na dopravní přestupky řidičů taxislužby. Podle ředitele magistrátu Zdeňka Zajíčka jsou totiž taxikáři jednou z významných skupin řidičů, které předpisy nedodržují. "Není to jednorázová akce," tvrdí ředitel.

Podle radního Rudolfa Blažka strážníci za 24 hodin zjistili u řidičů taxi 84 porušení předpisů. Na místě uložili 54 pokut za 23 tisíc korun.

Postup strážníků rozhořčil jednoho z organizátorů protestu Eduarda Dudiho. Ten byl údajně svědkem situace, kdy taxikáři stáli v řadě a předpisy neporušovali.

"Kolegovi dali botičku. Já nesmím vůbec jezdit. Pronásledují mě," tvrdil. "Není to pravda," reagoval Zajíček. Pokud taxikáři budou dodržovat pravidla, mohou v klidu podnikat, uvedl.

V první pracovní den týdne se také na Letenské pláni sešly tři desítky pražských taxikářů, kteří s kontrolami nesouhlasí. Podle zpravodaje MF DNES, který se protestu zúčastnil, přijelo na letenskou pláň celkem třicet vozů. Na akci dohlížel zhruba stejný počet policistů.

Taxikáři založili nové sdružení
Cílem protestu bylo podle organizátorů pouze upozornit na vznik nového Sdružení řidičů taxislužby, které má za úkol monitorovat dění na magistrátu v souvislosti s kontrolami taxikářů. Sdružení bude dohlížet, aby vše probíhalo nezaujatě.

Taxikáři se krátce po půl páté odpoledne začali pomalu rozcházet. Vše se obešlo bez incidentů. Doprava nebyla omezena.

Lidé mohou posílat účty z taxametru
Městská rada vyzvala Pražany, aby zasílali na magistrát stvrzenky z taxametru, pokud mají podezření, že je řidiči taxislužby okradli. Magistrát si od tohoto postupu slibuje, že odhalí více nepoctivých taxikářů, než je nyní v jeho silách. "Můžeme přislíbit, že se budeme snažit dohledat nepoctivé taxikáře a ve spolupráci s policií zasáhnout. Nejsme schopni navýšit počet kontrol," řekl ředitel magistrátu Zdeněk Zajíček.

Podle něj totiž v Praze jezdí legálně 4500 vozidel taxi, zhruba 2000 na černo a další pod hlavičkou smluvní přepravy. "Abychom mohli do všech sfér proniknout, potřebujeme dostatek informací," uvedl ředitel.

Lidé podle něj mají po taxikářích požadovat stvrzenky z taxametru, ručně má řidič vyplnit jen místo výjezdu a cíl cesty. "Domluva o ceně předem je přesně to, co nepoctiví taxikáři potřebují," vysvětlil Zajíček.

Magistrát před několika týdny zavedl ve spolupráci s brigádníky nové kontroly, kterých provedl asi stovku. Úředníci ve více než polovině případů zjistili předražení či porušení jiných předpisů.

Představitelé magistrátu budou v červnu jednat se zástupci taxislužeb o závazných pravidlech na stanovištích taxi. Město podle Zajíčka zvažuje, že vybere jejich správce, který bude muset garantovat bezpečnost zákazníků a poctivost řidičů. Stanoviště by magistrát poskytl zadarmo.

Firmy pomáhaly taxikářům šidit klienty
Zatím třem pražským firmám prokázal Český metrologický institut, že taxikářům pomáhají  okrádat cestující. Do jejich automobilů montovaly takzvané turbo - přístroj, který přičítá rychleji kilometry na taxametru. Zákazník pak platí za cestu více, než má. Podle odhadů magistrátu používá turbo asi šedesát procent z více než čtyř tisíc řidičů taxislužby.

Až milionová pokuta tak nyní hrozí za jeho montování firmám Miloše Gottwalda z Prahy 5, Vladislava Hýbla z Prahy 9 a Tomáše Vopálenského z Prahy 8. Nemusí se však obávat, že by jim stát odebral registraci, která je opravňuje instalovat taxametry do automobilů.

"Zákon je v tomto směru dvojznačný. Připravuje se jeho novela, do které jsme navrhli, aby i za takovýto přestupek bylo možné registraci odebrat," uvedl Vladimír Peršl, ředitel pražského inspektorátu Českého metrologického institutu.

Podnikatelé, kteří byli usvědčeni z montáže turba

- Vladislav Hýbl, Praha 9
- Miloš Gottwald, Praha 5
- Tomáš Vopálenský, Praha 8

Na to, že taxikáři používají běžně přístroje na přičítání kilometrů, upozornili na začátku letošního roku novináři. Úředníci magistrátu se poté pustili do intenzivních kontrol. "Objevit turbo v autě je ale obtížné. Je ukryto v elektroinstalaci automobilu a prokázat jeho existenci lze pouze při jízdě," tvrdí tiskový mluvčí magistrátu Martin Kupka.

Úředníci proto místo důkladného prohledávání vozu taxikáře volí jiný způsob. "Inspektoři změří cestu, kterou měl taxikář jet, a porovnají ji s údaji, které vystavil na taxametru. Předražení se tím prokáže velmi rychle a už se tak i v několika případech stalo," vysvětlil mluvčí magistrátu Kupka.

Upozornil však, že taxikáři okrádají cestující i tím, že během jízdy přepínají tarify nebo taxametr vůbec nezapínají.

TÉMA: Taxikáři dál nestydatě okrádají
- uveřejněná jména taxikářů, kteří šidí

Český metrologický institut zahájí v nejbližší době správní řízení s několika dalšími firmami, u nichž zjistil, že rovněž turbo instalují. Po jeho skončení opět zveřejní jména těchto podnikatelů či firem.

Taxikáři si dávají pozor na studenty
Pražští taxikáři již odhalili, že magistrátem najatí kontroloři jsou téměř výhradně studenti, a dávají si na ně pozor. Potvrdila to i středeční prověrka, které se redaktor MF DNES zúčastnil. Pouze jeden taxikář neměl zapnutý taxametr a předražil jízdné o několik desítek korun. Nekontroloval ho však student. Další dva řidiči prověřovaní studenty měli vše v pořádku a účtovali i správné jízdné.

"Máme podezření, že taxikáři si hlídají i východ z budovy, kde sídlí odbor poplatků, daní a cel, odkud kontroloři vycházejí, a poté se  informují o jejich podobě," řekl Martin Kupka, tiskový mluvčí magistrátu.

Úřad se snaží dvojice najatých kontrolorů neustále proměňovat. Má jich však k dispozici pouze deset, počet variant je tím omezen.

"Prostřednictví inzerátů budeme nyní hledat další spolupracovníky, kterým je více než osmnáct let a dobře zvládají alespoň jeden cizí jazyk. Uvítali bychom, kdyby to byli i starší lidé," uvedl Martin Kupka.

V prověrkách taxikářů bude magistrát pokračovat nepřetržitě.

Kvůli úplatkům budou testy taxikářů veřejné
Pražští radní chtějí v reakci na informace, že taxikáři získávají potřebné osvědčení o zkouškách na základě úplatků, změnit systém těchto zkoušek. Proto budou zřejmě již od května veřejné. Kromě toho hodlají radní prosazovat některé další kroky, které by usnadnily a zpřísnily postihy taxikářů, kteří podvádějí zákazníky.

Pokud  25. dubna schválí zastupitelstvo návrh radních na změnu městské vyhlášky o taxislužbě, měly by zkoušky taxikářů probíhat obdobně jako například maturity. "Chceme tak zamezit spekulacím o průběhu zkoušek a podezřením z uplácení úředníků," uvedl ředitel magistrátu Zdeněk Zajíček.

Pravidelné písemné a ústní zkoušky řidičů zavedlo město před čtyřmi lety. Taxikáři musí prokázat znalosti z právních předpisů, místopisu a obsluhy taxametru.

Na možnou korupci zaměstnanců magistrátu, kteří zkoušky organizují, upozornil například ředitel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička, a dokonce i primátor Jan Kasl. Podle nich se úplatky pohybují kolem patnácti tisíc korun. "Jsme přesvědčeni o regulérnosti zkoušek. Pokud ale mají taxikáři nebo jiní lidé pochybnosti, jsme pro to, otevřít zkoušky veřejné kontrole," uvedl ředitel Zajíček.

Podle Jiřího Kvasničky ale zpřístupnění zkoušek taxikářů veřejnosti nic neřeší. "Kdo a jak zkontroluje, že potvrzení o zkoušce dostanou opravdu pouze ti, kteří se jí úspěšně zúčastní?" ptá se.Hlavní problém vidí ve zbytečné složitosti zkoušek. "Celý jejich sy- stém se musí zjednodušit a zprůhlednit. V současné podobě je to pouhá buzerace," řekl.

Pražští radní také schválili návrh novely živnostenského zákona. Ta by v případě schválení parlamentem a prezidentem republiky umožňovala soustřeďovat kompetence v oblasti taxislužby z dvaadvaceti městských částí na živnostenský odbor.

"Posílila by se tak výrazně kontrola, protože naše skupina úředníků, která šetření provádí, by mohla v některých případech při zjištěném přestupku odebrat taxikáři koncesi přímo na místě," uvedl ředitel Zajíček.

Změny ve zkouškách pražských taxikářů žádá i ředitel jednoho z dispečinků taxi Jiří Kvasnička. Vlastní verzi konkrétního návrhu chce na magistrát doručit ještě tento týden. Zkouška z místopisu a právních předpisů by měla podle něho být písemná, ústní by chtěl kromě praktického ovládání taxametru zrušit.

Návrh na zrušení ústních testů zdůvodnil Kvasnička tím, že vytvářejí prostor pro ovlivnění zkoušky. Podle něho by členy komise měli být vedle úředníků také zástupci firem taxi a profesních sdružení.

Zároveň však Kvasnička nesouhlasí s tím, že by mohla změna sy- stému zkoušek celkové poměry v taxislužbě vyřešit. "Neexistuje stížnost, kde by si zákazník stěžoval na to, že by ho řidič neodvezl, kam požadoval. Stížnosti jsou vždy na cenu, což nelze řešit zkouškami, ale důslednou kontrolou," uvedl.

, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue