Jak odjet z letiště taxíkem? Od poloviny ledna to bude snazší. Lidé už nebudou muset přecházet ulici a hledat vůz taxislužby. Taxíkům se nyní dostane stejného privilegia, jako dvěma firmám provozujícím smluvní přepravu, které mohou stát přímo před halou. Ty si v průměru za cestu z letiště do města účtují kolem 600 korun. Taxi má být levnější.
Letiště Praha ve středu vybralo vítěze tendru na provozování letištního taxistanoviště. "Posuzovali jsme nakonec dvě nabídky. Vítězem se stala firma Dimo taxi Praha, na druhém místě skončila firma AAA Radiotaxi. Vítěz nabídl nájem o tři miliony korun ročně vyšší," řekla ředitelka Letiště Praha Hana Černochová.
Z letiště v luxusu
Kolik letišti zaplatí na nájemném však odmítla říci. "Je to součástí obchodní smlouvy. Bylo to však více, než byl požadavek letiště, což bylo 800 tisíc korun měsíčně," dodala Černochová.
Podle představ letiště má nové taxistanoviště začít fungovat v polovině ledna, kdy bude zprovozněna další z odbavovacích hal letiště s názvem terminálu Sever 2. "Objednací doba aut z Mladé Boleslavi je tak pět týdnů," nastínil dobu, kdy nové taxíky začnou jezdit, Patrik Altman z firmy Dimo taxi Praha.
Cestující budou z letiště odvážet celkem dvě stovky luxusních stříbrných superbů s klimatizací a čtyřmi airbagy. Navíc se bude účtovaná cena zobrazovat ve zpětném zrcátku. Cena bude stejná jako u ostatních pražských taxíků, tedy maximálně 25 korun za kilometr.
"Řidiči budou muset ovládat základy angličtiny a firma musí garantovat slušné oblečení. Nechceme, aby byli cestující uráženi řidiči v teplákách, vytahaných tričkách a trepkách," řekla Černochová.
Spory kolem výběru taxifirmy
V tuto chvíli však vůbec není jisté, jestli se na letiště taxíky vítězné firmy v polovině ledna postaví. Jednatel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička se proti výběru obrátí na soud i na úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
"Podle podmínek měl být vítěz vybrán do deseti dnů. Stalo se tak až po jednadvaceti dnech. Navíc se domnívám, že došlo v průběhu řízení k úniku informací," řekl Kvasnička. Podle něho začala například vítězná firma nakupovat s předstihem platební terminály, jež byly podmínkou soutěže. "A to v počtu 200 kusů. Tedy přesně tolik, kolik letiště požadovalo," upřesnil Kvasnička.
Patrik Altman toto tvrzení odmítá. "O nákupu těchto přístrojů jsme začali uvažovat v roce 2002 a nakoupili je v roce 2004, kdy jsme ještě o žádné soutěži na taxistanoviště na letišti nevěděli," řekl Altman.
Skončí roztržky?
Letiště Praha si od výběru firmy slibuje konec předražování, ale i roztržek a hádek o pasažéry. Právě to bylo důvodem, proč v devadesátých letech tehdejší Česká správa letišť zrušila místa pro taxi před letištní halou. Tam dnes mohou stát jen vozidla smluvních přepravců společností Cedaz a Fix.
O toto privilegium se částečně připravily i tyto firmy. Přispěla k tomu především červencová roztržka dispečera firmy Fix s jedním z cestujících. Po návratu z dovolené tehdy skončil v bezvědomí a s otřesem mozku devětapadesátiletý Štefan Vašík