Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tarifní pásma rozdělují i malé obce, lidé chodí dál, aby ušetřili

  5:52
Jednadvacetiletý student z Lažan, který si nepřál být jmenován, každé ráno jezdí hromadnou dopravou do Brna do práce a na vysokou školu. Místo toho, aby nastupoval do autobusu číslo 301 na zastávce přímo před svým domem, běhá často ještě rozespalý na další zastávku. Proč? Malá vesnice Lažany je v plánech Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje rozdělená na dvě tarifní pásma.
Autobus. Ilustrační foto

Autobus. Ilustrační foto | foto: Michal Šula, MF DNES

"Je to postavené na hlavu. Místo toho, abych nastupoval třicet metrů od domu, běhám na další zastávku. Vyplatí se to, protože rozdíl mezi šalinkartou pro Brno plus dvě pásma a pro Brno plus tři pásma je dost velký," popisuje student, který přes léto denně jezdí do Brna do práce.

Čtvrtletní průkaz s kupónem pro zastávku, kterou má před domem, by ho vyšel na 2070 korun, nyní platí 1610. Měsíčně tak díky své aktivitě ušetří 113 korun, ročně to dělá přes čtrnáct set.

Jen půl kilometru

Dvě lažanské zastávky autobusu 301, který jezdí do Králova Pole na nádraží jsou přitom od sebe vzdálené zhruba pět set metrů. "Je to sice kousek, ale ráno se vám zas tak běhat nechce, navíc, když máte nějaký batoh či tašku. Nemluvím o tom, když prší. Je to docela srandovní, naše malé Lažany mají na 350 obyvatel dvě pásma a Brno se 350 tisíci obyvateli má taky dvě," směje se student.

Kvůli tomuto problému si už stěžoval na integrovaném dopravním systému.

Podle Květoslava Havlíka ze společnosti Kordis, která má integrovaný dopravní systém na starosti, je pro tvorbu tarifních pásem rozhodující vzdálenost. "Nikde není řečeno, že jedna vesnice musí být celá v jednom pásmu. Na to žádné pravidlo není. Tarifní pásma vychází ze vzdálenosti," popsal Havlík.

Lažany jsou zkrátka moc dlouhé

Problémem Lažan je podle Květoslava Havlíka jejich délka. "Konkrétně obec Lažany je dost protáhlá. Bylo tedy třeba ji rozdělit. Ale takových případů máme několik. Je to třeba Bukovinka v okrese Blansko," řekl Havlík.

Bukovinka je případem vesnice, kde do jiného tarifního pásma spadá malá část, zcela oddělená od vesnické zástavby. Rozdělených vesnic prý není víc než deset.

Ale Lažany jsou jednolitá obec vinoucí se podél hlavního tahu na Svitavy. "Není to tak, že by část vesnice někde končila a po několika metrech začínala druhá," stěžuje si student z Lažan.

"Ta hranice sice není striktní, jako že je třeba každý čtvrtý kilometr tlustá čára. Dost to přizpůsobujeme, v Lažanech je sice kompaktní zástavba, ale prostě to tak vyšlo," argumentoval Havlík.

Stížnosti nepomohly

"Psal jsem na integrovaný dopravní systém, jestli by s tím nešlo něco udělat, že to lidem ze vzdálenější části Lažan komplikuje život," popisuje student.

Odpověděli mu, že vzdálenost je již příliš velká. "Vím, že si stěžovala ještě jedna paní, uvažovali jsme i o petici, ale většina lidí jezdí do Brna autem a takje nějaké autobusy a tarifní zóny nezajímají. Neuspěli bychom," přemítá.

Podle Květoslava Havlíka ze společnosti Kordis bylo důvodem ponechání zastávky Lažany, rozcestí Újezd v tarifním pásmu 236 ještě to, že lidé z Lažan tak mají levnější cestování do nedaleké Černé Hory. "Pokud bychom zastávku přidali k pásmu, ve kterém je zbytek Lažan, měli by zájemci o práci v Černé Hoře cestování dražší," vysvětlil pracovník Kordis.

Žádné oficiální statistiky o tom, kolik lidí jezdí ze zastávky Lažany, rozcestí Újezd do Brna a kolik do Černé Hory, však neexistují. "Na jednotlivé spoje a směry se statistiky nedělají. Ale stížnosti z Lažan jsme opravdu projednávali a chtěli lidem vyjít vstříc, bohužel to však nešlo, je to opravdu příliš daleko," argumentoval Havlík.

"Do Černé Hory nikdo nejezdí"

Podle jednadvacetiletého studenta, který si na rozdělení Lažan na dvě pásma stěžoval, do Černé Hory téměř nikdo autobusem za prací nejezdí. "To je vážně hloupost, nevím o nikom, kdo by tam za prací autobusem jezdil. Naopak do Brna nás jezdí mnohem víc, takže lidi by určitě změnu pásem ocenili," říká student.

Starosta Lažan Vlastislav Hemzal o rozdělení vesnice na dvě tarifní pásma neví. "Tohle jsme snad ani nikdy neřešili. Lidé si mi nikdy nestěžovali a to jsem s nimi v denním kontaktu," tvrdil starosta. "Na druhou stranu ty zastávky od sebe nejsou zas tak daleko. Ale zavolám na integrovaný systém a prověřím to," dodal.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plánovaný podzemní tunel na D43 v Brně má být zkrácený, starostové protestují

19. dubna 2024  6:05

Chystaná podzemní trasa dlouho slibované silnice je v dokumentech zkrácená i přes původní sliby....

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

Za hudbu musíme bojovat, lidé si chtějí zážitek prožít pospolu, říká šéfdirigent

26. dubna 2024

Premium Začínal jako klavírista ve školním souboru, postupně vedl orchestry po celém světě a před šesti...

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...