Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dnes tankují bombardéry. Létající benzinkou šest kilometrů nad Českem

  21:46aktualizováno  21:46
Pro členy posádky amerického tankeru KC-135 to je rutinní mise. Běžný pracovní den. Na pardubickém letišti s nimi usedám do útrob téhle létající benzinky, ze které si během zhruba hodinového letu někde nad Českem vycucnou palivo za letu vojenské letouny během rozsáhlého cvičení Ample Strike.

Bezpečnostní poučení, připoutat a start. Za pár minut už stoupáme prudce nahoru, abychom poté zhruba v šesti a půl kilometrové výšce opisovali okruh nad Jižními Čechami.

„Některé manévry, které děláme jsou někdy trochu agresivnější, než v běžných linkových letounech. Ale většinou je let vlastně velmi podobný,“ tvrdí pilot Edward Conner.

Fotografie

Americký tanker KC-135 na pardubickém letišti
V kabině. V kokpitu amerického tankeru KC-135
Americké strategické bombardéry B-1B Lancer nad Českem po dotankování paliva za...
Americký tanker KC-135 na pardubickém letišti

Mimochodem, i z téhle výšky jadernou elektrárnu Temelín bezpečně identifikujete.

„Dnes budou tankovat dva bombardéry B-1B,“ oznámí palubní technik. Po půlhodince letu se skutečně vyloupne dvojice amerických strategických bombardérů schopných nést jaderné zbraně.

Ve zhruba šestisetkilometrové rychlosti se přibližují postupně, jako ve frontě, k zádi létající benzínky.

Boeing KC-135 Stratotanker využívá americké letectvo pro doplňování paliva jiných letounů ve vzduchu už více jak půlstoletí. Kromě toho může sloužit i k přepravě cestujících a nákladu.

KC-135 Stratotanker

  • Posádka: 3-4
  • Kapacita: 37 cestujících
  • Užitečný náklad: 37,6 t (náklad), 90 t (palivo)
  • Rozpětí: 39,88 m
  • Délka: 41,53 m
  • Výška: 12,70 m
  • Prázdná hmotnost: 44,6 t
  • Max. vzletová hmotnost : 146 t
  • Pohon: 4x dvouproudový motor
  • Cestovní rychlost: 853 km/h
  • Maximální rychlost: 933 km/h
  • Dolet: podle zatížení až do 17 766 km
  • Dostup: 15 240 m

Stratotanker má celkem 10 nádrží na palivo. Po třech v každém křídle, jednu na dolní palubě mezi křídly, další dvě na dolní palubě před křídly a za křídly a poslední vzadu na letové palubě. Celkem je letoun schopen pojmout až 90 tun paliva.

To si „zákazník“ vysoko na obloze natankuje přes speciální výsuvné čerpací rameno na zádi. Rameno obsluhuje a sleduje nevelkým průzorem speciální operátor - takzvaný „Boomer“ (Boom Operator). Ležící na břiše v malém nízkém prostoru na zádi ovládá rameno a je zodpověný za úspěšné propojení i samotné natankování.

„Pět tisíc galonu paliva do každého,“ usmívá se Bradley Musick, když úspěšně „napíchne“ první z bombardérů. Palivo proudí ramenem do letounu pod velkým tlakem. Přečerpat více jak 18 tisíc litrů zabere pár minut.

Odpojení. A další zákazník se přibližuje.

„Je to obvyklá mise, náš primární úkol. Obvykle máme jednu takovou denně,“ konstatuje Musick. S ostatními členy Národní gardy z Nebrasky je v Česku na dva týdny. Pouze na cvičení Ample Strike. Pak se vrátí za oceán.

Do Pardubic vyslali Američané dva tankery a celkem čtyři posádky, které se v úkolech střídají. Druhý z tankerů je vybaven také tankovacími hadicemi s koši pro doplňování paliva například letounů Gripen českého letectva.

V tomto případě je více na pilotovi „zákazníkovi“, aby se trefil a s tankerem se propojil. Ale v obou případech je to pro piloty takříkajíc „vyšší dívčí“. Náročný manévr, který vyžaduje přesnost a perfektní soustředění.

Hotovo, úkol splněn. Oba bombardéry mizí ve formaci pryč a my začínáme opět sestupovat. Po hodině a čtvrt jsme opět na ploše pardubického letiště. Oči si chvíli z přítmí tankeru zvykají na ostré slunce. Posádka má po pro dnešek padla. Převlékne se do civilu a pomalu se šourá z letiště.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dynamická ukázka modifikovaného  pancéřového bojového tanku T-72M4 CZ
Na Dnech NATO se bojovalo na zemi i ve vzduchu. Saúdy zradilo počasí

I přes nepřízeň počasí navštívilo sobotní program Dnů NATO v Ostravě více než 65 tisíc lidí. Pro diváky pravděpodobně nejatraktivnější představení...  celý článek

Běloruský prezident Alexandr Lukašenko (25. února 2016)
Jsme po Krymu na řadě? Opozice v Bělorusku se děsí manévrů s Ruskem

Bezpečnostní analytici upozorňují, že do zářijových rusko-běloruských manévrů ZAPAD 2017 může Moskva ve skutečnosti nasadit až 100 tisíc vojáků a že nemusí jít...  celý článek

Aerobatická skupina Saudi Hawks ze Saudské Arábie na letounech Hawk
Saúdští jestřábi, bombardéry a řada premiér. Dny NATO slibují show

Celou řadu unikátních premiér chystají organizátoři Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR. Už za dva týdny se na největší bezpečnostní show v Evropě...  celý článek

Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak
Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak

Chcete porod bez léků a věčného vyrušování, jenže lékaři vás označí za alternativní matku.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.