Z řeckého tankeru mířícího do Gilbraltaru uniklo do moře 63 tisíc tun ropy, kvůli níž byl zakázán lov ryb a zasaženy tisíce kilometrů pobřeží.
Úterní rozsudek otevírá cestu k vymáhání škod po majiteli plavidla, jímž je liberijská společnost Mare Shipping, a po pojišťovně London P&I Club. Prokuratura škodu vyčísluje až na čtyři miliardy eur (přibližně 108 miliard korun). Loď byla údajně ve špatném stavu a neměla dostat povolení k plavbě.
V předchozím řízení soud dospěl k závěru, že není možné stanovit odpovědnost za havárii. Tanker starý 26 let se poškodil za bouře a potopil se za šest dní necelých 500 kilometrů od španělských břehů, protože španělská námořní plavba ji nechala odtáhnout na moře (více o tehdejším rozsudku čtěte zde).
Soud nyní konstatoval, že Manguras, jemuž je už 82 let, věděl o havarijním stavu lodě a přesto se s ní vydal na obtížnou plavbu. Loď byla údajně přetížena a vezla nejméně 2 000 tun nákladu navíc. Ropa z vraku vytékala několik týdnů a zasáhla 2 600 kilometrů pobřeží Portugalska a Španělska. Na čištění břehů se podílelo 300 tisíc dobrovolníků z celé Evropy.
Před soudem původně stála trojice mužů a hrozily jí vysoké tresty. Všichni byli ale v roce 2013 viny zproštěni.
V úterním rozhodnutí soud konstatuje, že Manguras není po operaci srdce v dobrém zdravotním stavu a že posádku jeho lodi tvořili nezkušení námořníci. Agentura AP píše, že kapitán byl fakticky odsouzen podmínečně. Ve Španělsku se to vztahuje na ty lidi, kterým je uložen nejvýše dvouletý trest poprvé v životě.