Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Také traktůrky mohou jezdit rallye

  18:20aktualizováno  18:20
Vezmi motor ze starého auta nebo motorky, svař k tomu pevný rám, přidej převodovku, dodej kola, přimontuj sedačku, nezapomeň na volant. Když to máš všechno pohromadě, nalij do toho benzín nebo naftu. Pak se poměř s ostatními v Nekvasovech na Plzeňsku v Traktor Sprintu.

Tak se dá popsat způsobem příhodným kuchařce Dobromile Rettigové návod na výrobu závoďáku za pár tisícovek.
 
Na čtyři desítky majitelů traktorů a traktorků, které si většinou sami postavili doma na koleně, si to v sobotu rozdalo v rychlostním závodě v Nekvasovech na Plzeňsku.

Po startu dolů z kopečka, prudká zatáčka u stromu a hurá do kopce. Zákeřná trať pokračuje šikanou a zlatým hřebem všeho je prudké stoupání do cíle.

Přišlo na šest set diváků
Atmosféra jako na automobilových závodech, při kterých se bojuje o body do světového mistrovství. Závodníky bičuje k výkonům na hranici možností asi šest stovek diváků.
 
"K baráku traktůrek potřebujete, do lesa, na obdělávání políčka. Umí to sklápět, udělal jsem si ještě různé nástavby," vysvětluje Václav Netušil z nedalekých Božic.

"Makej, makej, přidej ještě," povzbuzovali závodníka diváci na trati. Do cíle se skutečně dostal, ale jeho šest let staré Barce museli v nejprudším stoupání výrazně pomoci pořadatelé-tlačiči.
 
Závodil i stroj na plyn
Doslova na bombě seděl další závodník v kategorii doma dělaných traktůrků s automobilovým motorem Václav Šůs ze Žinkov. Na závody přijel po vlastní ose a byl zřejmě jediným závodníkem, jehož stroj splňoval i nejpřísnější limity pro emise. "Jedu na plyn. Jezdí to za půlku a nekouří," vysvětloval muž, který měl na hlavě helmu plnou hvězd.
 
Každý ze závodníků dal do svého výkonu úplně všechno. Na nerovnostech to někdy vypadalo, že se neudrží v sedle, občas se při řazení nečekaně objevila namísto dvojky nebo trojky i zpátečka, ale do cíle se vyšplhala většina závodníků.
 
Do zdolávání trati se pustilo i čtrnáct majitelů traktorů vyrobených v továrnách. Nejstarším byl pravděpodobně stroj Svoboda z roku 1942, se kterým se vydal na trať sprintu Miroslav Šampalík z Kramolína. Jednoznačně převažovaly Zetory.
 
Ze závodiště na pole
Déšť si přál Pavel Šroub z Chlumů, který sedlal otevřený Hanomag z roku 1957. "Kdyby se bláto mazalo, to by bylo něco pro nás," přál si před závodem. Traktor koupil asi před deseti lety a náhradní díly shání, kde se dá. Hlavně na různých vrakovištích.
 
Pořadatelé si mohli oddechnout. Jeden porouchaný traktůrek rychle odtlačili do depa a všichni závodníci se udrželi na trati.

Po sobotních závodech traktůrky budou zase rok pracovat na polích a v lesích, než jejich majitele zase popadne chuť po adrenalinu a přijedou už na pátý ročník Traktor Sprintu.

Traktorová rallye v Nekvasovech (20. června 2004)

Traktorová rallye v Nekvasovech (20. června 2004)

Traktorová rallye v Nekvasovech (20. června 2004)

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Udusanou cestou k pompéznímu paláci. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.