Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Grundzův gang pašoval migranty přes Evropu. V bednách

  1:00aktualizováno  1:00
Až pětinásobek toho, co si může vydělat řidič kamionu, nabízel svým šoférům albánsko-český gang pašeráků migrantů. MF DNES nyní zmapovala, jak celý byznys s lidmi fungoval. V čele stál Zdenek Grundza, kterého soud nedávno vydal do Belgie. Grundza tvrdí, že albánské pašeráky vůbec nezná.

Eskorta přivádí Zdenka Grundzu k pražskému městskému soudu. | foto: ČTK

Zdenek Grundza – původem Čech žijící už delší dobu ve Velké Británii – se několikrát za rok do vlasti na Ústecko vracel. Ne proto, aby navštívil příbuzné, ale aby dohlédl, že transport migrantů do Evropy běží, jak má, a najal dostatek řidičů.

„Řídit do Belgie a zpátky za deset tisíc. Takový rychlý prachy jen tak někde nevyděláš. Kdybych neměl malý děti, šel bych do toho taky, ale bylo mi jasný, že to nemůže bejt čistý a něco v tom bude. Nechtěl jsem skončit v lochu,“ popisuje Rom žijící v městské ubytovně pro neplatiče ve Varnsdorfu na severu Čech, jak si mohl rychle vydělat. Měl pravdu.

Vydělat si pětkrát víc než běžný šofér dodávky mohl na přelomu roku 2014 a 2015 jen proto, že v papírových krabicích i mezi nimi v nákladovém prostoru dodávky nebylo zboží, ale uprchlíci z Východu, které bylo potřeba dostat do Anglie. Tedy nejprve do Belgie.

Podle policie byl menší podsaditý snědší Grundza hlavou česko-albánského gangu, který minimálně od 7. října 2013 do 25. února 2015 pašoval lidi z Albánie, Sýrie, Makedonie či Kosova na britské ostrovy.

Grundzu společně se třemi dalšími komplici zatkli policisté na konci listopadu, kdy už je rok sledovali. Jeho i dalšího Čecha Petra Karlíka už české soudy vydaly k trestnímu stíhání do Belgie (o Karlíkovi jsme psali zde).

Proto, že právě v belgickém Gentu si gang zřídil „logistické překladiště lidí“. Nelegálně pro gang pracovalo osmnáct řidičů, kteří uprchlíky vozili z Prahy přes Norimberk, Frankfurt, Bonn, Cáchy a Brusel až právě do Gentu, kde se migranti ukrývali v bytech mezi přistěhovalci.

Odtamtud pak směřovali buď do Calais, nebo města Zeebrugge a dál přes kanál La Manche. Gang na převaděčském byznysu vydělal zhruba 13,5 milionu korun.

Grundza – muž se šesti záznamy v trestním rejstříku, naposledy odsouzený v roce 1998 k roční podmínce za krádež – dnes vypráví, že albánskou pašeráckou bandu a jejího kápa Antona Gjekaje vůbec nezná.

„Že bych převážel 15 až 25 lidí týdně přes hranice, je nesmysl. To je nějaké vymyšlené,“ prohlásil Grundza před českým soudem.

Pražský soud vydal belgické justici i tohoto údajného člena gangu:







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dvojí informace QR kód najdou žáci a studenti na zadní straně vysvědčení. Bude...
Známky na vysvědčení budou zašifrované QR kódy

V pátek si děti ze škol ponesou naposledy domů „staré“ vysvědčení. V zimním pololetí už budou školy povinně používat formuláře nové. O 17 milimetrů kratší, ale...  celý článek

Situace kolem 9:30 v ulicích Vápenná a K Cementárně v pražském Radotíně (29....
Extrémní lijáky v Čechách rozvodnily řeky, hrozí lokální sesuvy půdy

Západní část Čech zasáhly vydatné lijáky. V Praze a částech Středočeského a Plzeňského kraje platí od čtvrtečního rána výstraha před extrémně silným deštěm a...  celý článek

Bratři David a Martin Prantlovi společně s programátorem Markem Mojzíkem...
Meteorologická aplikace plzeňských studentů zaujala námořníky i letce

Nová aplikace, která zobrazuje vývoj počasí na celém světě včetně výšky mořských vln či vzniku hurikánů, upoutala pozornost dopravních společností. Novinku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.